Sunday, May 19, 2013

Kisah AKU n Seikhlas Budi FSPPP di Kanchong Darat

Assalamualaikum semua, hari ni aku menyertai sebuah program kemasyarakatan yang dianjurkan
oleh SMF FSPPP dibawah kelolaan Faizah, program yang diberi nama Seikhlas Budi FSPPP ini bertempat di Rumah Anak Yati & Asnaf As Solehin, Kanchong Darat, Banting. Kalau korang ingat, aku ada buat entri untuk field trip kami ke sini untuk mencapai kata sepakat antara dua pihak.
Bertemakan oren, delegasi daripada UiTM Shah Alam seramai 15 orang urusetia, berserta 27 pelajar FSPPP bergerak sekitar pukul 8.15 pagi - erm, untuk program ni aku memegang jawatan Biro Pengangkutan, yang ditugaskan mengatur perjalanan, dan kemudahan pengangkutan pergi dan balik.

Amirul memberi taklimat ringkas sejurus kami bergerak.
Sekitar pukul 9.20, kami pun tiba ke destinasi - menunggu kami ialah pengasas rumah anak yatim ini bersama-sama hampir 60 orang penghuni yang ceria
Bersama Amirul Hafiz dan Apai.
Manis je penghuni perempuan dirumah ini yang bertudung labuh, lembut tutur dan menjaga pandangan..
Saudara Talha mengetuai slot LDK 1, aku monitor je..
Kumpulan 7 - Tembikai Gwiyomi? Haa, kreatif jugak budak-budak ni. Basically, setiap group terdiri daripada 4-5 penghuni, dibantu oleh 2 fasilitator student dan dimonitor oleh seorang urusetia SMF.
Makan tengahari yang disumbangkan oleh penduduk-penduduk sekitar Kanchong Darat.
Kalau adik aku tengok, mesti dia kata "Propa je lebih abang aku ni, kat aku tak pernah pun nak buat"..haa
Muka kelaparan - so, abaikan je ok..
Lepas Zuhur, ada dalam 20 minit time interval before next LDK. So, adalah bergambar sikit sebagai dokumentasi..:-)
Penghuni kat sini suka nasyid tau, berzanji tau, baca Quran tau, lead Tahlil pun boleh..insaf aku jap, huk. Orait, next LDK aku tak join sebab tolong team dapur buat goreng pisang, dengan bancuh air.
Bila time takde kerja, g la jalan-jalan area rumah then jumpa budak ni dengan Oked. Kiut budak ni, rasa nak cubit-cubit je pipi dia yang tembam tu..huu (sory ayat excited)
Suka gila main kucing budak ni, sampai tak join LDK - Oked kata dia menyorok, huu - setengah jam jugak aku jaga budak ni sebab bila kitorang tinggalkan dia, dia macam nak makan batu dekat longkang tu..Nasib baik Pok Jad datang pujuk dengan gula-gula..haa
Komitmen Chef Joe yang tertidur dengan penyepit goreng pisang nya..haa~
Team Dapur yang bertungkus lumus menyiapkan tempahan goreng pisang panas dan milo ais..nak tumpang kredit boleh tak? kii, Aku cleaner kot tadi..:-p
Belajar main benda ni tadi..huu
Satu-satunya picture solo untuk event ni..:-)
Dalam pukul 6, En Nasir (Driver Bas UiTM) pun sampai, hhuu..kelas betul aku dapat bas JDAB untuk program ni - btw, aku tengah dalam proses membuat proposal Mengubah Destini Anak Bangsa - plan je, tak tau lah sempat ke nak execute semester ni.
Terima kasih adik-adik, semoga ketemu lagi dilain hari!!
Bas bergerak pukul 6.25 petang, dan tiba di Kolej Melati pada pukul 7.35 petang - fuhh, penat gila habaq hang. Kaki berdenyut-denyut, kalah time Ekspo UiTM dulu..pastu aku n Joe gerak ke Seksyen 7 jap nak pergi alter baju korporat - boleh pulak kata siap minggu depan, memang tak lah - hari Ahad aku dah nak flight ke Korea..haa

No comments:

Post a Comment