Saturday, December 24, 2011

Kisah AKU n Kesatria Negara I

Semalam, seperti yang korang tau ialah hari penamat untuk kuliah semester satu aku kat UiTM ni, so - same thing goes to Kursus Kesatria Negara or HBU 111. Kalau dulu waktu minggu-minggu pertama amik kursus ni rasa macam tak sabar sangat nak habis but semalam, aku rasa sedih sangat sebab lepas ni aku dah tak jadi anggota Kesatria Negara lagi - no uniform hijau tua plus topi hitam yang bagi aku melambangkan disiplin siswa dan siswi UiTM, bagi aku la..
Sebelum bertolak ke Padang Kawad yang menjadi pusat latihan mental dan fizikal kami buat 14 minggu yang lepas. Hujan tadi, but demi Jurulatih - hujan pun sanggup kami redah, err..actually..semalam kan kita ada Ujian Bertulis, ye dop??

Como's Brother. Seronok korang buat Nazi Salute kat aku yerp..but, baguslah kalau korang dah tau yang aku ni Golden Member of The Nazi Party.

Ujian Bertulis..macam ni je susunannya .Yang tak boleh belah kitorang free-free je dapat nickname baru, pasni aku bagitau satu-satu.

Dah habis Ujian, kitorang kena isi borang feedback then come the most touching moment - ucapan from our Jurulatih yang berdedikasi dan sentiasa komited - Cikgu Amily B. Ariffin. For your information, platun kitorang AM2 hari tu ada kumpul duit nak beli KFC untuk beliau but...

Cikgu cakap dia tak makan KFC, allergic ayam katanya..tak tau la betul ke tak, but then beliau suruh kitorang makan semua tu..Gambar kat atas ni muka kepuasan namanya - sedap sehingga menjilat jari.

Candid la plop..noticed that platun lain yang dapat Jurulatih dan Komander yang agak strict still kena kawad lagi..hu3x

Ok, lets go to our new nickname - Deq Joe or known as Kosong-Kosong Seven.

Yat - Batman..

Yasin ataupun dikenali sebagai "Miah"..ha3x, sumpah aku tak boleh nak tahan gelak..

and aku - Shah Rukh Khan..err, jangan tanya nape sebab aku pun tak tau.
Nickname aku memang banyak dalam Kesatria ni:
a)SK (Si Kalut) : waktu mula-mula belajar kawad, Cikgu Amily yang bagi.
b)Darlie + Gigi  : Coined by Komander Hanif waktu camping kat Sg. Chamang.
c)Si Senyum : By Komander Nazi, also happened during KEBINA 1.

In conclusion, I guess that's the end of this Kursus - apa yang aku dapat. Sangat banyak, disiplin diri yang sedia ada menjadi lebih meningkat, semangat Patriotisme dan Kebangsaan juga semakin menebal and then..

KEBINA 1 yang menyaksikan aku menggalas tanggungjawab sebagai Platoon Leader, alhamdulillah melalui Kesatria, semangat setiakawan dan berpasukan as well as leadership skill dapat juga dibentuk. Gambar kat atas ni - "Glow In The Dark" bracelet and Platoon 6's headband, satu tanda kenangan yang aku tak akan buang. Walaupun diuji fizikal dan mental - kami berjaya menamatkan kursus ni, a special thanks to our Jurulatih, Komander Kesatria yang banyak membantu dan menguji kesabaran(but at least, another one moral value which is Kesabaran dapat ditingkatkan..ye tak?)
Kesatria Negara - In memoriam.

6 comments:

  1. assalam nk mmntak tlong.. kami ade assigmnt ttg kesat.. blh x bg sye mksd lgo kesatria setiap stu.. tolong..
    kalo blh tlg emailkn kat eidadaiea@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam. first of all, sorry sangat sebab tak dapat nak tolong pasal tu. Sebab dulu jurulatih takde pun terangkan kat kami pasal maksud lambang tu. Saya pun tak tau apa sebenarnya maksud logo Kesat tu..

      Delete
    2. still in need ke? klu ye let me know... insyaAllah leh dpt.
      unique_own@yahoo.com

      Delete
  2. nak tanya yang ujian bertulis kesatria tu berapa peratus?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pastilah, dah lama tinggalkan KESAT ni. sekarang ni saya dah part 5 pun.

      Delete