Tuesday, May 28, 2013

Kisah AKU n Gyeongbokgung Palace

Assalamualaikum semua, entri ketiga untuk malam ni - nampaknya kena bergerak pantas since wifi kat guesthouse ni pun laju. Takut nanti tangguh-tangguh pastu dah balik Malaysia nak kena catch up dengan Celcom yang lembab tu..huu
Orait, bersesuaian dengan tajuk. Kali ni aku nak bercerita tentang pengalaman melawat sebuah monumen yang penting bagi rakyat Korea yang menjadi akar patriotisme dalam kalangan mereka.
Destinasi ini diberi nama Gyeongbokgung Palace - sebuah royal palace yang dibina pada tahun 1395
Bergambar di model rumah orang Korea zaman Joseon.
Rupa-rupanya baru kat outer wall, ni baru nak masuk dalam (inner wall)
Bergambar didalam kawasan Jagyeongjun (Quarters For King's Mother). Kat sini la Pok Jad, aku dengan Joe kena tegur dengan guard..haa, sebab pergi bukak tingkap salah satu bangunan kat area ni.
\
Hyangwonjeung, pavillion kecil dibina diatas perintah Raja Gojeong pada tahun 1873.  
Haa, saja je buat camni ..actually tempat ni best sangat. :-)
Berehat sebentar, tempat ni besar betul. Bila dah visit istana ni baru aku tau kenapa orang Korea anti sangat dengan Jepun..huu, memang patut pun..:-)
Eh, dah nak roboh ke? haa :-p
Gwanghwamun - main gate untuk istana ni. Kat sini ada reenactment of royal guards yang jaga istana ni dulu..Yang pakai uniform kaler merah tu officer, yang biru tu pulak guards biasa..:-)
Keluar je kompleks istana - terus je nampak skyscrapers. Simbol kemajuan rakyat Korea, dan juga keseimbangan mereka dalam sejarah negara dan juga pembangunan. Sesuatu yang perlu difikirkan oleh rakyat Malaysia. Senang je, tanya diri anda - pernah bawak anak-anak pergi muzium? pernah secara personal bercerita tentang sejarah keperwiraan negara kita? Sebab sekarang ni, ibubapa Malaysia lebih fokus kepada sains dan teknologi dan mengabaikan sejarah masa lampau negara kita. Sebab itulah wujud golongan macam si Adam Adli tu.
Bersama laksamana tentera laut Korea, tak ingat nama pulak.
Tugu King Sejong The Great dikawasan metropolis Seoul, memerintah Korea daripada tahun 1418-1450, mempunyai track record yang baik dalam polisi luar dengan China, menguatkan angkatan tentera, mengalakkan pembaharuan dalam sains dan teknologi dan yang paling penting - mengasaskan tulisan Hangul.\

Orait guys, nantikan entri last untuk hari pertama aku di Korea ok, only in diarimcbride.blogspot.com!!

No comments:

Post a Comment