Saturday, May 4, 2013

Kisah AKU n Kenapa Keris?

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, sudah pun tiba di Bandar Sungai Buaya untuk cuti sempena PRU 13. So, biasalah waktu otw nak balik, aku sembang-sembanglah dengan ayah aku pasal politik. Aku dan ayah juga sebenarnya berlainan pendapat. Tapi, disebabkan kami satu darah, so aku mengambil jalan mudah dengan berdiplomasi. Apa yang ayah cakap, aku iyakan je..huu, tapi tadi agak tersentap jugaklah. Ikuti perbualan kami ni:

Ayah: Ayah tak fahamlah dengan abang, kecewa pun ada sebab abang tak macam belia lain yang berfikiran terbuka, tak senang percaya dengan kata kerajaan tu. Cuba tengok belia yang cerdik, dah buka mata dan fikiran diorang untuk terima reformasi rakyat. Kita tak nak kena tindas lagi. (So, ayah nak cakap aku ni tak cerdik lah sebab tak sokong reformasi?)
Aku: Kita masing-masing ada pendapat sendiri. Apa yang baik dari kerajaan abang ambil, apa yang buruk abang tolak - sama lah jugak macam pembangkang - kalau rasa benda yang diorang buat betul abang tak kata salah.
Ayah: Apa salahnya sokong PAS tu daripada UMNO. Kan ke lagi bagus, memperjuangkan Islam. Ceramah ada input yang baik. Daripada dengar ceramah yang mengutuk orang tak tentu pasal. (masing-masing sama je, jangan lah nak hentam satu pihak je)
Aku: Takpelah ayah, kitorang kalau tak suka at least tak ajak orang lain join. Macam ni lah, apa-apa pun result PRU nanti - kami terima je, jadi pembangkang pun masih boleh berkhidmat (Kita tengok je lah apa yang si Anwar tu boleh bagi kat kita nanti)

Kami pun menutup hujah masing-masing. Aku tak suka nak panjangkan, memang boleh aku bagi hujah-hujah tapi sama je lah macam aku cakap dengan kawan-kawan aku yang pro-opposition. Diorang akan bermati-matian kata itu salah, ini salah - plus, dah lah ayah penat-penat amik aku kat Shah Alam, takkan la aku nak sakitkan hati dia.
Maaf ayah, ada sebab kenapa abang lagi memilih keris daripada bulan. Bukannya sebab abang sokong korupsi, kronisme, kelucahan seperti apa yang dikata - tapi perjuangan dan matlamat asal penubuhan parti ni sedari zaman pre-independence lagi dalam usaha menuntut kemerdekaan, penyatuan bangsa Melayu, penubuhan Malaysia sehinggalah kini. Nikmat kemerdekaan yang dikecapi hasil perjuangan pemimpin-pemimpin terdahulu, pembangunan dipelopori pemimpin kami lebih besar nilainya dari reformasi PR yang belum tentu menjamin masa depan. At least, sepanjang 56 tahun kita merdeka, terlalu banyak yang disumbangkan oleh pemimpin kami, dan pembangunan berterusan dijangka dapat membawa kita ke Wawasan 2020 yang diimpikan
Sebab saya seorang mahasiswa UiTM. Saya terpanggil untuk merealisasikan destini anak bangsa kita, setakat ni kerajaan menjaga UiTM dengan baik - isu kuota untuk bukan bumiputera ditentang habis-habisan, malah kami dikecam oleh public dan dicop sebagai rasis, dana yang disalurkan untuk Yayasan Destini Anak Bangsa menunjukkan kesungguhan Dato Seri Najib dalam usaha membantu pelajar miskin untuk menyambung pembelajaran mereka di UiTM. Student intake digandakan daripada 5000 menjadi 10000 orang, kami amat berterima kasih. So, itulah reason kenapa keris menjadi pilihan dihati.
Ok lah, menutupi entri pada malam ni. Korang tengoklah video Jelajah YDAB UiTM, bukti pengorbanan dan jasa kerajaan dan UiTM dalam membela nasib bangsa kita. Selamat mengundi kepada yang layak. Kami terima apa sahaja keputusannya.
p/s : Dalam entri ni aku dah gunakan bahasa yang proper, aku tak menghentam teruk parti-parti yang aku tak suka. So, takde reason kenapa korang nak attack aku pasni..:-)

3 comments:

  1. Kita sama! Keris di hati

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau boleh bawak keris cam zaman dulu, dah lama aku bawak g mna2..haa

      Delete
    2. Haha. Jgn bawa keris ke fac. Bahaya2!

      Delete