Monday, August 1, 2011

Kisah AKU, Croissant, Cappucino n Bagel

Legasi Battle Of Vienna

Bulan puasa ni - best jugak cerita pasal makanan..betul tak??

Korang suka makan benda kat atas ni?? Ini namanya croissant - selalu dianggap makanan warisan Perancis but actually resepi kulinari ini tercipta kesan daripada Pengepungan Vienna diantara Empayar Turki Uthmaniyah against Holy League pada 11 September 1693.

Difahamkan tentera Turki telah dihentam teruk sehingga terpaksa membatalkan kepungan mereka keatas Vienna. Untuk memperingati kemenangan mereka, tentera daripada Holy League mencipta satu makanan berbentuk seperti crescent (bulan sabit) yang menjadi lambang pada bendera dan panji tentera Islam Uthmaniyah. Crescent :Croissant, sama tak??

Pastri ini diperkenalkan oleh Marie Antoinette di Perancis pada tahun 1770 yang membuat orang ramai percaya yang ia sebenarnya dicipta di France.

Ni lagi satu lagenda kulinari hasil daripada pertempuran ini. Macam donat tapi tak, it's bagel. Ideanya ialah stirupp (pelana kuda - tempat letak kaki yang bentuk seperti cincin). Ianya dicipta untuk memperingati pengorbanan the Polish Hussar (tentera berkuda) yang menyerang tentera Uthmaniyah sekaligus menghancurkan harapan mereka menguasai Vienna.

Anda suka minum benda diatas ni - this is cappucino. Ini jugak satu legasi daripada pengepungan Vienna. Tentera Turki dengan tergesa-gesa meninggalkan Vienna sehingga meninggalkan banyak stok kopi. Pihak Holy League merampas stok-stok ini, difahamkan Franciszek Jerzy Kulczycki membuka coffehouse yang ketiga di Europe dan pertama di Vienna menggunakan stok rampasan ini. Mengikut lagenda, beliau mencampurkan serbuk kopi yang pahit itu dengan susu dan madu untuk menambah baik rasa kopi itu - dan, terjadilah cappucino yang menjadi kegemaran ramai.

So, itulah sejarah kulinari yang tercipta hanya didalam satu pengepungan yang lama - waktu Zaman Pendudukan Jepun kat Tanah Melayu pun banyak jugak benda baru dicipta kan - most notably selipar jepun

p/s: gambar-gambar atas ihsan akak wikipedia.

No comments:

Post a Comment