Saturday, July 5, 2014

Kisah AKU n Die Mannschaft

Assalamualaikum semua, hari tu ada yang bertanya kat aku team mana yang jadi favourite aku untuk World Cup tahun ni. Ye lah, sekarang ni kan semua tengah sibuk meraikan World Cup yang datang 4 tahun sekali ni - ada kawan aku yang support Netherlands, Italy, England, Brazil, Argentina..ada jugak yang trust kat team underdog macam U.S and Belgium, tak kurang jugak yang pilih untuk support Algeria dan Bosnia atas alasan sokongan sesama saudara Islam. Ada yang lagi pelik sokong Barcelona..lol, Barcelona? Spain ke yang adik maksudkan? haha. Tapi, tak ramai diantara kenalan-kenalan aku yang support team favourite aku ni (yang membuatkan aku jadi pelik jugak, ingatkan ramai yang minat)..nak tau? sebenarnya baca title pun korang dah tau..haha
Haa, ni lah dia - Die Mannschaft (The Team), ataupun nickname yang aku bagi The Kaiser Boys. Kalau aku letak Hitler's Boys pulak tak pasal-pasal kena ban..haha
Justifikasi orang kalau sokong satu-satu team tu biasanya ada dua - first, kekuatan team tu, this is normal bagi lelaki, dan yang kedua - populariti sesetengah player dalam tu..hat ni memang perempuan punya reason. Tapi bagi aku, ada dua sebab kenapa aku letak Germany sebagai team pilihan - first, sebab most of the player memang terbukti handal dalam mewakili kelab masing-masing, contohnya Neuer, Lahm, Kroos, Schweinsteinger, Muller (Bayern Munich), lagi ada Schurle (Chelsea), Podolski, Ozil (Arsenal) dan juga kepada hero kesayangan aku, Klose (Lazio). 
Most of football stars yang jadi idola aku dulu-dulu kebanyakkannya datang from Germany macam Beckenbauber, Klinsmann, Voller, Kahn, Ballack dan juga Klose. 
Second reason pulak ialah sentimental yang datangnya from over influence by Germans culture and history kat diri aku ni - dulu time sekolah aku suka sangat belajar sejarah (pernah buat buku beb..haha) dan antara sejarah yang paling banyak aku study ialah Jerman. Kesian gila kalau baca sejarah diorang ni, dah la kalah dua kali dalam Perang Dunia, pastu waktu Post War Recovery pulak asyik kena pulau je dengan masyarakat dunia, semua gara-gara Yahudi sengal tu lah..
Sekarang ni pulak, Germany dilihat sebagai satu kuasa besar, a dominant power for European Union. Kuasa yang dilihat sebagai penyelamat apabila ekonomi Jerman yang kukuh mampu mengeluarkan negara-negara lembab (haha) seperti Portugal, Ireland, Spain dan Greece dari Krisis Ekonomi 2008.
So, itulah dua reason kenapa aku sangat admire Germany secara amnya dan memasang angan-angan untuk melancong kesana (honeymoon pun ok kot..:-p)..hii. Sekarang ni, lagu-lagu seperti Deutschlandlied, Erika dan Die Wacht Am Rhine menjadi kegemaran aku especially bila nak buat notes untuk exam ni..haha. Ok lah, goodluck ye Germany, semoga menang lah World Cup title buat kali ke 4 ni. Deustchland Uber Alles!

No comments:

Post a Comment