Tuesday, February 19, 2013

Kisah AKU n ADS 510 : International Relations

Assalamualaikum semua, hari ni izinkan aku membuka cerita tentang salah satu subjek elektif didalam Bachelor of Administrative Science (Hons.), seperti yang korang tau bila korang menjejakkan kaki ke semester ketiga - ada 5 subjek elektif yang ditawarkan untuk korang:

1) International Relations
2) Malaysian Premiership Studies
3) Social Marketing
4) E-Government
5) Total Quality Management (for BCA only)
Aku, membuat keputusan untuk memilih International Relations (ADS510) dulu sebab ingat nak amik TQM but rupa-rupanya eksklusif untuk student BCA. Tapi, sebenanya International Relations atau dalam bahasa ibunda kita - Perhubungan Antarabangsa ni memang best dan kena dengan jiwa aku yang amat meminati subjek berkatian hubungan antarabangsa.

Ok, aku tau yang visitor entry ni sebab nak tau apakah detail dan juga topik-topik yang perlu anda belajar. Basically, namapun International Relations mestilah belajar pasal how the countries in the world interact to each other. But, ianya tak restrict kat situ je, anda akan belajar sejarah, teori-teori. Banyak nak kena tau, senang cakap subjek International Relations ni memang khas untuk student-student yang meminati pembacaan tekun. Gambar kat atas ni proposal untuk assignment..haa, amik kau assignment pun kena proposal and alhamdulillah Pn. Sharifah tak reject pun..huu, maybe sebab title tu gempak kot..:-)
Unlike subjek-subjek lain yang kekadang kita boleh fikir logik, dan sometimes jawapan kita tu lecturer pun rasa betul je, subjek International Relations ini memerlukan pemahaman fakta yang kukuh, sebab dalam sebuah teori, anda mesti menyelitkan fakta. Tentunya, fakta bukanlah suatu benda yang korang boleh main bantai logik sebab ianya sejarah. Sebab tu lah subjek ini diklasifikasikan sebagai tough and tak ramai student yang berani amik - buktinya, dalam BAS ada satu kelas je and student-student nya pulak tak sampai 30 orang.
p/s: pic atas ni - sometimes ada info yang ada kena extract sehabis mungkin just untuk faham satu teori, sebab ianya berkaitan.

Bukan tujuan nak menakutkan, tapi itulah hakikatnya. Takut adik-adik yang dah register tiba-tiba menyesal pulak. Ok sekarang ni aku akan senaraikan topik-topik besar didalam subjek ni:
1) Actor of IR
2) International Security & Power
3) International Conflicts
4) International Law
5) International Politial Economy
6) International & Regional Integration
7) Foreign Policy
8) Malaysia Foreign Policy
9) Theories of International Relations
p/s: Ni semua topik besar, ada pecahan-pecahan kecil didalam setiap topik.

So, itulah ADS 510. Buku Teks pulak, sincerely aku takde and tak beli pun buku teks but kawan-kawan aku beli and pakai Goldstein & Pevehouse : International Relations. Nota-nota akan dibekalkan oleh lecturer korang , just klik i-learn and download je. Sepanjang semester - aku cuma bergantung kat nota ringkas dan juga Wikipedia..hehe, plus kebanyakan topik ada yang aku dah master waktu zaman sekolah menengah dulu..

Result? Oh, result aku ke, ingatkan apa tadi. Tengoklah bawah ni..:-)
klik kalau tak nak mata rabun macam aku..:-p
Orait adik-adik, goodluck semua buat pilihan yang baik.

7 comments:

  1. hmmm cm susa je...law social marketing sal pe je ea...

    ReplyDelete
    Replies
    1. SOMA pulak saya pun tak tau lah nak describe dengan lebhi detail sbb sy x amik sbjek tu. tapi rasanya ia b'kaitan dgn teori marketing kot..:-)

      Delete
  2. wah hebatnya, tp rasa cm nak ambik e-gov... and y you nak ambik tqm mula2? best sangat ke tqm :') hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. e-gov ada ke bukak? rasa macam tak pernah bukak je..huu. Of course lah best, quality practitioner je yang faham bestnya subjek tu.:;-p

      Delete
  3. e-gov tntang apa ? system je ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. e-gov ni berkenaan dengan aplikasi elektronik sistem dalam kerajaan. contohnya macam myeg. tapi bukan belajar sistem je, tapi dari segi pengurusan, undang-undang, prosedur dan sebagainya

      Delete
  4. untuk international conflict ... boleh bagi saya contoh cnflict yang senang nak hurai & explain ?

    ReplyDelete