Wednesday, June 29, 2011
Kisah AKU n Topik : Apa Nak Buat Kalau Takde Kerja Kat Office
Korang pernah rasa takde kerja langsung tak kat office?? Datang seawal pukul 9 pagi dan balik macam biasa pukul 6, tapi, satu hari takde kerja?? Kedua-dua situasi diatas ni selalu berlaku kat aku..tapi, agak-agak korang, ada tak benda yang lagi best kita boleh buat untuk menghilangkan tekanan dan boringnya "takde" kerja ni..
Ada satu website ni bagi tips-tips yang agak merepek untuk aku buat contohnya:
1. Letak kerusi dan tunggu depan mesin fax - kalau ada staff lain tanya, just cakap, "Saya tengah tunggu dokumen baru "
2. Fikirkan nickname baru untuk staff-staff lain..err, pernah buat jugak.
3. Letak bakul sampah kat atas meja then labelkan "IN"
4. Kasi nama kat pen, stapler, pemadam and semua stationaries yang kita ada..
5. Main-main dengan telefon company. (Gila kau aku nak buat benda ni, tak pasal-pasal kena fired..)
6. Kalau ada staff lain bagi kerja, tanya kat diorang, samada nak tolong buatkan kopi sekali..lol
Memang ada tips gila ni yang aku dah pernah try tapi, i've my own tips to overcome tahap keboringan melampau kat office.
First, lihat keadaan sekeliling."Eh, bila masa pula mc aku kat sini??, eh, bila masa pula aku bawak kamus??". Meja bersepah, mari kemas.
Second, jadikan hobi sebagai satu kerja - dalam kes aku - blogging. Kalau takde kerja, aku akan fikir topik yang baik untuk dibincangkan dan start menulis.
Third, educate myself. Wikipedia, Wikipedia dan Wikipedia. Baru-baru ni aku dah banyak tambah knowledge melalui website ni - the latest one: Urban Legend and Curses.
Fourth, menguatkan skill. Skill apa tu?? Anything, daripada programming, writing. Kuatkan skill photo editing, skill Microsoft Office - apa-apa jelah yang kita rasa dapat bagi benefit untuk our future.
Fifth, running errand - yang ni aku suka jugak, tolong staff-staff lain masukkan toner cartridge dalam printer, downloadkan manual mesin fax, telefon satelit, printer yang diorang tak simpan, amik The Malay Mail pukul 11.40 (on time). Kadang-kadang, benda-benda ni aku pun tak tau, tapi, berkat membaca manual terlebih dahulu, kerja pun jadi senang.
Sixth, update personal finances - accounting aku memang selalu buat hari-hari. Berapa banyak keluar hari ini, semua ni perlu diambil kira.
Seventh, cipta role baru untuk diri sendiri - versatile kan diri anda, bos suka pekerja yang banyak knowledge dan multitasking.. Kalau aku, alhamdulillah macam-macam role boleh jadi sekarang, historian,accountant, legal advisor, technician, novelist..walaupun tak banyak, at least, kita start sikit-sikit dulu kan??
Eighth, download game,video. Kat rumah sayang nak guna broadband. Waktu kat office ni la time cari latest games, movies. Lagipun staff lain pun buat apa.
Ninth, telefon orang. Selalunya adik angkat lah, takpun ada seorang kakak tu..bila boring, siapa-siapa je aku layan.
Finally, buat novel. Kerja aku biasanya selalu datang lepas lunch time - so, pagi from pukul 9 sampai 1 tu kekadang free..waktu ni, buat novel la.
So, itulah dia benda-benda yang aku buat kalau takde kerja kat office..anda pula??
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment