Wuu..aku paling down part yang ni lah. aku selalu nak emel yang nampak professional macam faridgani@gmail.com instead off my mcbridefred@gmail.com. Haa, kan lawa tu. Sepanjang aku buat attachment kat dua company, dua-dua tak nak bagi aku company e-mel dengan alasan tempoh praktikalyang singkat. Tapi memang betul pun, sekejap sangat. Apa lah sistem fakulti aku ni? Bayangkan korang Recruiters, tiba-tiba nampak ada job application from roza_gothicmetal@gmail.com..haha
Informal Language
Ni simple je, bahasa yang kita gunakan tu tak formal. Contohnya, laras bahasa yang tak sesuai digunakan bila urusan rasmi. Sebab tu lah ada subjek Business Correspondence kat UiTM. Berkomunikasi dengan anyone even untuk emel pun cuba-cubalah try menggunakan laras bahasa yang professional. Tak rugi pun, experience aku memang sakit - sebab kalau aku emel yang jenis macam ni, biasanya penerimaan kawan-kawan tu tak jalan sangat.
No/Lengthy Cover Letter
Hantar resume lagi proper bila ada cover letter, tapi jangan lah panjang berjela-jela sangat. Sebabnya mengikut pendapat HR Specialist, mereka mengambil masa tak sampai 7 saat pun untuk meneliti satu-satu resume tu. Mana-mana yang lebih 7 saat, maknanya berjaya lah tarik attention diorang ni.
Attachment & Blank E-Mail
Pernah tak korang hantar attachment kat kawan-kawan time buat assignment. Biasa-biasakan letak notes sikit, dan jangan tinggalkan blank e-mail. Benda ni tak professional sebenarnya, bila kita dah biasa praktis, when it comes our time nak apply kerja nanti, senang lah sikit
So guys, jom terapkan professionalisme dalam komunikasi kita - tak kiralah dengan kawan, lecturer, colleagues mahupun family, ataupun dengan siapa-siapa je. Memang payah sikit penerimaan tu lagi-lagi dengan kawan-kawan yang tak serius - tapi, chill la - selalu guna nanti lama-lama jadi terbiasa - bila nak apply kerja pun tak kekok.
No comments:
Post a Comment