Friday, August 3, 2012

Kisah AKU n Exam Result Pt. 2

Assalamualaikum semua, pagi tadi lepas sahur aku check e-mel. Result dah keluar? Yup, pukul 4.54 pagi..Seperti semester-semester sebelum ni, DL bukanlah target aku. Objektif utama aku untuk setiap exam - lulus. Bagi aku, asal lulus pun dah cukup. Sebab tak nak re-sit paper.
Bila kita tengok gambar kat atas ni, inilah result aku. I know it's very hard to admit it..but I declare that prestasi aku menurun. Dulu, aku dapat 3.39, but now I got 3.31.

But, despite masih ada sebab kenapa aku perlu berpuas hati dan bersyukur dengan keputusan ini. First, aku pernah cakap kat family and kawan-kawan aku sebelum exam hari tu - "Selagi ada subjek mengira, selagi tu lah aku payah nak dapat DL", "Abang tak target banyak, kalau semua C pun abang terima asalkan tak fail paper." , "Sem ni aku tak target banyak, dapat 3.00 pun dah cukup" and banyak lagi. Second, sem lepas aku bereksperimen dengan diri aku. "Time to get it blend, the old Farid had gone". Semester dua aku cuba untuk jadi aktif, di peringkat fakulti dan universiti. And of course, time management is crucial and sometimes ada masa yang aku terlepas tanggungjawab sebagai seorang student. Thirdly, it still ok what, maintain dalam range 3.3..

Ok, let us go to the summary. Untuk rujukan korang aku sediakan beberapa link berkaitan dengan summary ni:
a) Diari Examination
b) Result Semester 1
c) Target

Subjek yang menepati sasaran (at most) :

1) Introduction To Public Administration (ADS404) - dapat A, this is the real killer paper for semester 2.
2) Management Practices and Principles (ADS460) - sama jugak, A. I really put on a high expectation for this paper and they proved it.
3) Thought Of Nations Leader (HPD132) - sama jugak, A. Subjek ni sebenarnya aku terpaksa amik dulu sebab badminton dah penuh..huu


Subjek yang hampir menepati sasaran (between the range of "at most" and "at least")

1) Economic (ECO415) - dapat B+, I'm really not too interested with this subject, to be exact but at least I've done my best.
2) Industrial Relation (ADS465) - dapat B. Ni pun killer paper jugak, subjek yang paling banyak menyusahkan aku waktu study week hari tu..:-p
3) Business Law (LAW299) - B jugak, erm..although aku student asasi law dulu tapi pengajaran daripada semester pertama. Aku tak letak banyak and luckily, bukan B- cam MLS..huu
4) Business Statistic (QMT412) - dapat C+. Aku tak pandai mengira, that's the fact but at least I trying to give em' fight.

In conclusion, tak tau nak cakap apa. Mesti ada yang cakap, "ni sebab aktif sangat ni"..tak pun, "erm Farid, bukan semester dua kau ada girlfriend ke? and lagi teruk "SMF lah konon, CA la..CR la..semua kau nak, hamik kau ni..ini makan dia!!" Ala, aku tak kisah lah apa orang nak cakap. Memang betul pun aku aktif sangat sem lepas. Sebenarnya aku nak jadi SMF je, yang lain tu semuanya aku dapat tanpa kerelaan. Betul cakap Abg Arif, student yang pandai tak nak dan tak akan galas tanggungjawab remeh. I'm not talking about SMF or CA but it's that damn CR title. Aku tau diorang pilih aku sebab diorang tak nak tugas tu bukan sebab diorang percaya kat aku. Honestly, tugas tu yang banyak bagi aku kusut dan curi masa rehat aku. But above all, jangan libatkan awek aku dan cakap dia punca prestasi aku menurun, she got nothing to do with my result.

Tahniah kepada kawan-kawan yang DL.

6 comments:

  1. Alhamdulillah.. tahniah ye.. sy BCA tapi sy rasa ada bnyak persamaan jugak subjek untuk part 1 dan part 2 BCA dan BAS. Sy bakal meneruskan pengajian part 2 sem depan, kalau boleh nk prepare awal2 mana yg boleh.. boleh share buku teks yg di gunapakai untuk subjek Industrial Relation, Management Principles and Practices, Economics, Business Law & Business Statistic? Kalau ada kt bookstore boleh terus cari nanti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ada banyak persamaan , bila dah part 3 baru nampak perbezaan. oh awak jangan risau, nanti saya akan update entri pasal buku teks..

      Delete
  2. adik, kat mana nak dapat silibus part 2? kalo ade share la kat blog ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. silibus part 2 mksdnya sbjek eh? ad kt link ni tp scara general je

      http://diarimcbride.blogspot.com/2011/07/what-is-bachelor-of-adminstrative.html?showComment=1358365123776#c7014708103798332086

      Delete
  3. Thoughts of nation leaders tu blajar ap ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thought of Nation Leaders or in malay Pemikiran Pemimpin Negara ni mostly belajar psal sejarah Malaysia, polisi, pemimpin-pemimpin dsb. Kira ngam lah untuk siapa yang ambil kos sains pentadbiran.

      Delete