Sunday, November 28, 2010

Kisah AKU n The Raising Of The Flag

Okeyh,sudah lama aku tak mengupdate entri yang berkaitan history kat dalam blog ni..so, hari ini didalam segmen "a day with history" aku nak bercerita tentang..erm,lebih tepat lagi untuk kita lihat dan compare..apakah pictures the raising of the flag yang paling famous dalam history of mankind..

first contender..the raising of the American flag on Iwo Jima..ia disnap oleh Joe Rosenthal pada February 23, 1945, It depicts five United States Marines and a U.S. Navy corpsman memacakkan bendera United States diatas puncak Mount Suribachi semasa the Battle of Iwo Jima ketika World War II.

Gambar yang diambil oleh Rosenthal sebenarnya ialah the raising of the second flag, actually bendera AS pertama kali dipacakkan di atas Mt.Suribachi pada pagi (sekitar 10:20),23 Februari 1945 sejurus selepas ia ditawan oleh askar marin US..akan tetapi flag yang pertama itu was too small dan susah dilihat from the nearby landing beaches..(gambar diatas ialah picture the raising of the first US flag on Iwo Jima)..

difahamkan bahawa daripada 6 soldiers yang ada dalam gambar..cuma tiga je yang selamat pulang ke US..tiga yang lain terkorban didalam pertempuran di Iwo Jima itu..

sebuah tugu peringatan yang diukir oleh felix de weldon di USMC Memorial Center..inspirasi daripada the raising of the US Flag on Iwo Jima..

okeyh..mari kita ke cerita seterusnya..the raising of the soviet flag over the Reichstag..

this is reichstag..once the nazi germany or the third reich command center..alah,macam putrajaya kat malaysia..ketika perang dunia kedua mencapai klimaks nya di europe, dimana Berlin telah dikepung oleh tentera bersekutu..maka terhasillah the bloodiest battle of berlin..soviet union hanya mempunyai satu matlamat..iaitu menguasai Reichstag yang dianggap sebagai simbolik untuk hati fasis..

ini ialah eagle swastika, lambang kemegahan the third reich yang terletak diatas Reichstag ketika itu..difahamkan ia telah ditembak jatuh oleh tentera soviet sebelum penyerbuan besar-besaran keatas reichstag bermula..

finally..after a hard fghting against the valiant german troops..pada 2 May 1945, Reichstag berjaya ditawan sepenuhnya dan pada ketika itulah seorang army photographer,Yevgeny Khaldei berjaya snap this pictures..

difahamkan bahawa askar yang menaikkan bendera soviet itu kekal menjadi kontroversi because there are three possible soldiers..Meliton Kantaria, a Georgian troops, Russians Mikhail Yegorov or Alyosha Kovalyov..

ermm..and the last candidate ialah the raising of the US Flag at Ground Zero

event ini berlaku ketika WTC dihentam oleh 2 pesawat komersial on September 11, 2001..first2 aku tengok berita memang sedih..then,ditambah pula dengan dokumentari oleh History Channel membuatkan aku mula rasa sebak dengan interview oleh saudara-mara mereka yang terbunuh dalam serangan itu..kemudiannya pula muncul pelbagai theori dan kontoversi about the attack but aku still rasa macam tak percaya..sampailah sekarang aku still rasa 75-25..

haa..ini lah picture nya, ditaken oleh Thomas E. Franklin of The Bergen Record..walaupun agak simple tapi ia nampak agak bermakna untuk seluruh rakyat amerika..bagi mereka walaupun runtuhnya WTC yang menjadi simbol kemajuan dan kemegahan ekonomi USA..tapi semangat mereka yang wujud didalam "The Star Spangled Banner" masih ada..seperti ditunjukkan pada gambar dibawah ni..



mr.president george w.bush bersama dengan 3 orang fireman dan photographer yang bertanggungjawab didalam picture yang iconic ni..

so guys..picture mana yang korang rasa menarik..bagi aku..ini lah yang paling terbaik..

walau macam mana hebat pun the american's star spangled banner and the soviet's red banner yang berkibar megah dimana-mana..tanah airku malaysia, dan jalur gemilang lebih hebat daripada mana-mana bendera kat dunia ni dan bagiku upacara penurunan union jack dan the raising of the federation's flag was the most iconic image of the raising flag ever captured..
...................the end..................

No comments:

Post a Comment