Tuesday, November 2, 2010

Kisah Aku n The Old Blood and Guts VS The Desert Fox: Siapa boss..?

ooh...hari ini didalam segmen a day with history, aku akan membuka satu lagi segmen baru iaitu "meet the heroes.."..bukan meet the spartan yang teh pape tuwh keyh..ok untuk heroes hari ini..aku akan cuba untuk compare siapakah the most celebrated commander waktu world war 2..bulan november memang banyak orang yang famous lahir, dan dalam segmen ini juga, kedua-dua commander yang power ini lahir dalam bulan yang sama..as well as aku jugak..ha3x..

the united stated general of the armies, george smith patton or known as the old blood and guts

ataupun


the nazi germany field marshal, erwin rommel or known as the desert fox

okeyh..kita akan compare kedua-dua great commander ini melalui pencapaian diorang..dan aku tak nak buang masa untuk start the stories with their early life and their family background..so, cerita kedua-dua mereka ini bermula daripada penglibatan diorang dalam tentera sehinggalah cara diorang ni d'screwed..err, maksud aku mati..

so, let me start it first with the yankee..mr.patton..
okeyh, general george s. patton memulakan karier beliau didalam the united states army apabila masuk kedalam Virginia Military Institute for one year, then, beliau meninggalkan institut itu dan enrolled in the united states military academy, graduated pada tahun 1909, beliau received his commision sebagai pegawai dalam tentera berkuda..ketika itu, patton yang berpangkat Lieutenant was made the Army's youngest-ever "Master of the Sword" di Mounted Service School dekat Fort Riley, Kansas..semasa the punitive expedition pada tahun 1916, Patton was assigned to the 8th Cavalry Regiment[8] at Fort Bliss, Texas dan disitu dia berkhidmat sebagai ADC untuk Brigadier General John J. Pershing in his pursuit of Pancho Villa, didalam ekspedisi itu, Patton, accompanied by ten soldiers of the 6th Infantry Regiment dan juga three armored cars, conducted the United States' first armored vehicle attack dan berjaya membunuh two Mexican leaders, including "General" Julio Cardenas, commander of Villa's personal bodyguard. For this action, Pershing memberi nickname "Bandito" kepada patton..

ketika perang dunia pertama, Pershing assigned patton yang ketika itu berpangkat captain to the newly formed United States Tank Corps..Patton mengetuai the American tanks at the Battle of Saint-Mihiel and in the Meuse-Argonne Offensive dan untuk perkhidmatannya dalam Meuse-Argonne Operations, beliau menerima the Distinguished Service Cross and the Distinguished Service Medal, and was given a battlefield promotion to a full colonel..era perang dunia kedua menjanjikan publisiti dan kepopularan si patton ini..waktu ini, patton memerintah the 2nd Armoured Division of the united states army..didalam kempen tentera bersekutu di north africa yang bermula pada november 1942, major general george s. patton commanded the Western Task Force of the U.S. Army, which landed on the coast of Vichy French-held Morocco in Operation Torch..pada tahun 1943, berikutan kekalahan U.S. II Corps oleh the jerman kor afrika yang diperintah oleh field marshal erwin rommel..General Dwight D. Eisenhower sent Major General Ernest Harmon to assess the II Corps..On March 6, 1943, Patton replaced Major General Lloyd Fredendall sebagai commander untuk the II Corps..beliau juga di promoted to the rank of the lieutenant general..dikatakan bahawa tentera yang berada dibawah arahannya lebih gemar berkhidmat dengan beliau kerana bagi mereka, chances untuk selamat adalah tinggi..patton juga mengarahkan setiap tentera dibawahnya memakai helmet besi dan juga menyuruh tenteranya memakai leggings dan tali leher..waah, diorang ni nak pergi perang ke ballroom..ini semua menyebabkan sense of disiplin yang tinggi dalam tunitnya dan daripada inilah beliau mendapat gelaran "Old Blood and Guts"..By mid-March 1943, the counter-offensive of the U.S. II Corps, along with the rest of the British 1st Army, pushed the Germans and Italians eastwards.

As a result of his performance in North Africa, Patton memerintah the Seventh Army dalam persediaan untuk the 1943 invasion of Sicily..their mission was to protect the left (western) flank of the British Eighth Army as both advanced northwards towards Messina..Patton kemudiannya membentuk provisional corps under his Chief of Staff,dan dengan pantasnya pushed through western Sicily, liberating the capital, Palermo, dan selepas itu swiftly turned east towards Messina..apa yang membuatkannya bertambah famous ialah insiden beliau menampar dua orang tentera yang sedang menerima rawatan pada 3 ogos 1943 dan akibatnya beliau telah diremove daripada command..

beberapa bulan sebelum the d-day, the Normandy invasion, Patton gave public talks as commander of the fictional First U.S. Army Group, yang sepatutnya intend to invade France by Pas De Calais..dan akibatnya tentera jerman berasa keliru tentang lokasi invasion yang sebenar..berikutan the invasion of normandy, Patton was placed in command of the U.S. Third Army, which was on the extreme west of the Allied landing forces..General Patton's offensive walau bagaimanapun terhenti pada August 31, 1944, disebabkan kehabisan gas..The halt of the Third Army during the month of September cukup untuk tentera jerman untuk memperkuatkan kubu mereka di Metz tetapi pada November 23 Metz jatuh juga ke tangan patton..ketika beberapa bulan terakhir perang dunia kedua di europe, tentera jerman melancarkan counter offensive keatas garisan tentera bersekutu yang lemah di ardeness..Patton turned the Third Army abruptly north , disengaging from the front line untuk membebaskan tentera payung terjun amerika yang dikepung dan terperangkap di Bastogne...Many military historians remark that this complicated maneuver was Patton's (and the Third Army's) greatest accomplishment during the war..

cerita mamat ni dah nak habis, nak tau macam mana dia mati..okeyh lah, agak sedih apabila seorang commander yang hebat mati accident..itu je la..

tanpa membuang masa, mari kita bergerak ke seorang lagi hero kita hari ini..the jerry and the kraut,mr.rommel..
beliau adalah seorang commander yang sangat di decorated dalam Perang Dunia I, dianugerahkan Pour le Mérite untuk eksploitasi di bahagian depan Itali.
ketika Perang Dunia I, Rommel bertempur di Perancis ,Itali dan juga di Romania.. ketika ini beliau mendapat reputasi keberanian yang besar, membuat keputusan taktikal yang sangat cepat dan pantas mnegeksploit kekurangan musuh..beliau juga dianggap sebagai salah satu komander yang masyhur didalam selok beliok peperangan di gurun..

Semasa Perang Dunia II didalam kempen 1940 Perancis..Rommel diberi arahan untuk mengetuai the 7th Panzer-Division, pencerobohan Perancis dan Low Countries..divisyen itu kemudiannya digelar "ghost division" kerana kelajuan dan tahap serangan mereka yang membuatkas divisyen itu sering mara lebih jauh daripada divisyen jerman yang lain..

Ketika didalam pertempuran, Rommel akan menggunakan kereta kebal untuk merempuh ke hadapan dengan semua turret guns dilepaskan untuk menakutkan his enemies..this method bertujuan untuk mengimbangi kelemahan kereta kebal jerman yang sisi armournya sangat nipis dan terdedah kepada serangan dan juga turret guns yang berkaliber rendah..ia akan sering menyebabkan formasi heavy tank lawannya bertukar menjadi a little bit clumsy and can wreck havoc..

dengan perkhidmatannya di france yang diconsidered as success,Rommel dilantik menjadi komander of the Afrikakorps Deutsches yang dihantar ke Libya pada awal 1941 di Operasi Sonnenblume untuk membantu tentera Itali yang selalu je kalah kat sana..di Afrika di mana Rommel mencapai kemasyhuran terbesarnya sebagai seorang komander, having won many of the battle against the allied such asa in the battle of kasserine pass..tetapi, serangan bertubi-tubi oleh tentera bersekutu di utara afrika kebanyakannya daripada montgomery dan patton dan juga kekurangan ammunition, supply, tank dan juga outnumbered....tentera jerman dipaksa berundur dan berundur sehinggalah pada 9 March, Rommel handed over command of Armeegruppe Afrika to General Hans-Jürgen von Arnim and left Africa, because of health reasons, never to return.

Rommel, believing that Normandy was indeed a likely landing ground, argued that it did not matter to the Allies where they landed, just that the landing was successfull..so, beliau concentrated his forces at the beachhead of normandy, strengthened the position with a million of land mines and others..6 june 1944, the celebrated d-day pun bermula..seramai 100000 tentera bersekutu terdiri daripada tentera united states, british, canada dan poland storm the beaches of normandy..
The Allies pushed ashore and expanded their beachhead despite the best efforts of Rommel's troops.

Rommel dianggap sebagai commander yang berperikemanusiaan kerana beliau dan kor afrikanya tidak pernah dituduh oleh jenayah perang. Tentera yang ditangkap selama kempen Afrika-nya dilaporkan telah diperlakukan secara baik dan tidak ditindas, beliau juga mengabaikan perintah hitler untuk membunuh pasukan ditangkap, tentera Yahudi dan orang awam..kebaikannya ketika memerintah kor afrikanya dan kecekapan taktikal membuatkan rommel dihormati oleh pihak lawan termasuklah hero kita yang kat atas tuwh..George S. Patton and also commander british yang mengalahkannya, Bernard Montgomery.

okayh guys..sekarang ini time aku nak cerita macam mana dia ni menghadap ilahi,kerana orang-orang Jerman masih melihat Rommel sebagai commander yang berkarisma dan baik Hitler memilih untuk tidak secara terbuka membunuhnya sebaliknya, rommel dipujuk untuk membunuh diri..so, the great commander ni mengambil cyanida dan membunuh diri untuk menyelamatkan keluarganya yang diancam oleh hitler sekiranya beliau tidak commit suicide..agak, tragis bukan...memang la si hitler ni..

tapi..and tapi..kedua-dua commander ini ada satu persamaan..diorang ni ada pistol yang tersendiri..

pistol colt 45: general george s. patton..

pistol walther p38 special: general fieldmarshal erwin rommel

personally, aku lebih gemar erwin rommel because beliau agak baik and sopan dibandingkan dengan george patton yang selalu kena masalah disiplin..dari segi pencapaian..kedua-duanya mempunyai pencapaian yang agak serupa..tapi, kita dapat dilihat usaha keras erwin rommel daripada patton..rommel selalu berada dalam keadaan yang outnumber and outmached tetapi still managed to repel the allied..patton pula seorang yang agresif dalam setiap tindakannya dan berharap bahawa dia akan menawan sendiri jerman ddengan armoured groupnya itu..persamaan mereka, kedua-dua memerintah armour division dengan cemerlang tetapi bagi aku general field marshal erwin rommel menjadi heor untuk segmen kita hari ini..k=jika ada ketidakpuasan hati bolehla kita berdiskusi di ruang comment..

oi..farid..aku ada chances tak nak masuk segmen ini lain kali..aahh, blah ar ko hitler,jangan harap..

.........the end.............

No comments:

Post a Comment