Thursday, March 15, 2012

Kisah AKU n CabaranNya


Assalamualaikum semua, minggu ni merupakan minggu dimana otak aku tak boleh nak fokus sangat, semuanya bergerak lambat - pergerakan, study.Dua hari lepas aku mengalami demam yang agak teruk, gara-gara heavy exercise dengan Moja and Mr.P. Bermula dengan suhu badan yang meningkat secara drastikdiikuti dengan sengal-sengal dan sakit di bahagian bahu dan kedada. Kemudiannya muntah-muntah plus kerap pergi jamban..huu, tau-tau je la. So, tadi aku decide pergi Pusat Kesihatan UiTM.

Pagi tadi kelas 0830 , tapi aku gerak dari rumah pukul 0800 sebab Madam Hezlin nak guna projector, so aku kenalah amik and setup menatang tu. Sampai-sampai je ada 2 orang awal lagi kot, sebab diorang perempuan tak nak la nak menyusahkan so aku pergi la angkut semua barang tu.

Habis je kelas Statistic, seperti yang aku jangka takde siapa yang nak tolong aku kemas projector, laptop tu kecuali Zaza, tapi aku suruh dia pergi next kelas je. Tak manis berdua-duaan dalam kelas. Hari ni aku agak kecewa dengan classmate aku, terutamanya the boys. Diorang tau aku tak sihat, tapi buat cam tak kisah je. Contohnya, aku minta tolong diorang buat photocopy sebab aku tak larat nak buat tapi diorang bagi banyak alasan, sudahnya budak perempuan jugak yang tolong. Lagi satu, waktu aku kemas projector diorang boleh je belah camtu je. Muka aku tadi dah habis pucat kot.:-(

CES. Aku rasa aku je CR yang buat survey sendiri kat FSPPP ni, komited gila kan..:-P . CES or known as Class Entrance Survey, dilancarkan untuk aku tau berapa ramai yang mendaftar untuk BA2C, dan juga yang daftar at least one subject untuk kelas ni. Aku estimated akan ada dalam 40 student yang mendaftar dalam kelas ni, baik full subject and at least satu. But, sampai sekarang aku baru dapat 25 data, means still ada lagi yang tak buat walaupun dah diingatkan berkali-kali. Malah, ada daripada kawan-kawan yang aku kenal pun tak hantar data tu. Alasan - malas. Aku nak advise something ye - dengan attitude korang camni, korang ingat boleh ke nak dapat kerja. Nak suruh isi survey pun tak mau. Dengan adanya data CES ni, urusan pentadbiran aku lagi licin, so that korang tak rugi bila ada hal berkaitan photocopy. Sebab sistem class entrance kat UiTM ni random. Korang boleh nak masuk kelas mana-mana korang nak. So, agak susah aku nak admin benda-benda camni.

Lecture Industrial Relation cancel, haa..ni lagi satu yang paling kecewa pasal diorang. Before this aku ada mintak tolong budak lelaki yang duduk dalam untuk pergi Pusat Kokurikulum, tolong check kat mana tempat perjumpaan untuk BHPD132F. Tapi, as usual banyak alasan lagi, and yang paling tak masuk akal - takde motor. WTH, korang dok dalam, lagipun Perindu bukan jauh pun dengan Delima. Before pergi PK, aku pergi la Pusat Kokurikulum, check. Tak boleh belah betul tempat meeting, kat Fakulti Undang-Undang. Down, kenapa kat sini pulak.

Dalam pukul 1130, aku sampai kat PK. Amik nombor, then masuk M1. Doktor suruh amik darah, beliau cakap aku ni suspect denggi..Gulp, telan air liur aku tadi. Walaupun aku ni lelaki, tapi benda yang masuk dalam list ketakutan aku ialah jarum.

Tak sakit pun..huu, lepas amik darah aku pergi ruang menunggu balik. Kat sini, aku rasa nak pitam gila-gila. Antara simptom-simptomnya - badan rasa sejuk, pandangan berpinar-pinar, peluh dingin keluar, perut rasa sakit. Aku dah tak kisah pun kat surrounding aku, ada akak tu dok perhati aku. Mesti dia fikir "Budak ni amik ganja ke?" Huu. Then, doktor panggil. Katanya, darah normal maknanya takde denggi but if demam lagi dua hari kena datang lagi.

Hambik kau ubat..huu, takpe-takpe demi mendapatkan tubuh sesihat dulu. Ubat satu baldi pun bolehku telan. Balik rumah, aku tidur jap then kelas pukul 1600, kacau daun betul kelas petang-petang ni. Dah la tak dapat MC.

Pengajaran hari ni :
1. Leadership - korang boleh nak appoint someone untuk jadi leader (lagi-lagi bila asalnya dia menolak), tapi mestilah bantu bila pemimpin yang korang pilih tu tak berdaya nak jalankan tugas.Commitment & Stamina - aku study benda ni waktu cuti and baru sekarang aku rasakan benda ni. Commitment, a leader must commit towards their role and the people under their responsibility within their limit. Stamina, seorang leader have more intense hour than other. Leader need and must be the first to arrive and last person to leave the class. Macam tadi, aku datang awal pagi untuk setup projector then orang yang terakhir keluar sebab nak reassemble benda-benda tu and make sure kelas tu bersih, aircond, lampu tertutup. One thing yang sangat aku bangga pasal diri aku hari ni, walaupun keadaan aku yang tak sihat, aku masih mampu menjalankan tanggungjawab ini.

2. Health & Fitness - bila-bila masa je tubuh kita yang sihat, diuji Allah dengan sakit yang pada mulanya kita fikir menyusahkan tetapi itu sebenarnya penghapus dosa.

2 comments:

  1. Ikhlas kan hati, inshaAllah, Allah akan tolong awak. Awak buat baik dengan orang hari ni, esok2 Allah bantu awak time exam. Who knows rite (:

    ReplyDelete
  2. Terima kasih ye atas kata-kata yang penuh motivasi tu. Buat baik dibalas baik, will always remember that..:-)

    ReplyDelete