Tuesday, May 31, 2011

Kisah AKU n Parlimen Belia??


Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengumumkan pelan untuk memperkenalkan parlimen untuk belia pada Hari Belia Nasional. Ianya telah mendapat sambutan yang baik dari ramai pihak. Parlimen Belia ditubuhkan adalah untuk menghargai belia-belia Malaysia sebagai pemimpin masa depan. Pada pendapat aku, ini ialah satu langkah baik yang telah diusahakan oleh kerajaan Malaysia untuk membentuk belia Malaysia supaya lebih cenderung ke arah arus politik negara.

So, apakah sebenarnya Parlimen Belia ni??
- SIMPLE.Parlimen untuk belia.

Kenapa ia ditubuhkan??
- sudah dijelaskan diatas.

Bagaimanakah ia dapat membantu pucuk pimpinan kerajaan??
- Melalui proses debat dan prosedur-prosedur ala parlimen negara yang sebenar - pemikiran, idea, buah fikiran, aspirasi dan pandangan golongan belia Malaysia boleh dijadikan input untuk polisi negara Malaysia, undang-undang dan juga program-program yang dilancarkan kerajaan.
-Disamping itu, ia dapat memberi pengalaman kepada belia-belia tentang dasar demokrasi berparlimen yang diterapkan negara Malaysia ini.

Adakah Parlimen Belia ini telah terbukti keberkesannya di negara-negara luar??
- Parlimen Belia telah dilancarkan dengan jayanya di kebanyakan negara contohnya seperti di India, New Zealand, Pakistan, Afrika Selatan, United Kingdom dan juga British Columbia. Kesemuanya menunjukkan hasil yang memberangsangkan.
- United Kingdom : Suara-suara anak muda UK telah memberikan mereka the vital role in UK government's youth policy.
- New Zealand : Penubuhan Parlimen Belia memberi kesan kepada prinsip demokrasi NZ dan juga didalam policymaking.
- India : It focuses on developing gerakan inovatif belia, memperkasakan skil kepimpinan. Mereka juga diberi peluang untuk berada didalam sidang parlimen dan terlibat didalam sesi Q & A bersama-sama MP, discussing about pandangan mereka tentang isu-isu negara mereka.
- Pakistan : Parlimen Belia di negara Asia Tengah ini bebas mengundi their own "PM,Speaker and Cabinet Ministers" dan juga terlibat didalam dialog bersama kerajaan dan juga duta-duta dari negara luar - discussing about hal ehwal global dan dalam negara.
- Malaysia : ???

Datuk Seri Najib menekankan bahawa belialah yang menjadi pemangkin angin perubahan negara Malaysia ini. Dengan adanya Parlimen Belia di Malaysia, ia diharap dapat memberi impak kepada proses demokrasi kita agar lebih utuh dan teguh.

Post hari ini diekstrak dan ditranslated from The Sun on Tuesday.


kalau ada parlimen belia nanti, aku nak jadi MYP Hulu Selangor laa..vote aku tau, bersama-samalah kita jayakan gagasan 1 Malaysia..

3 comments:

  1. oi! nak jadi pembakang leh x? dalam parlimen belia nie

    ReplyDelete
  2. kalau ade pn,,jgn harap aq nk bagi muka kat diorang..

    ReplyDelete
  3. boleh tak bgi 2 pandangan anda tentang penubuhan parlimen belia ini...

    ReplyDelete