Wednesday, April 27, 2011

Kisah AKU n Menu Orang Bujang : Cheeseburger

Well hello there world!!(cam anwar hadi la plak)..okayh, sekarang aku nak cerita menu yang aku selalu bikin if my mom tak masak or takde kat rumah, or nak increase my cooking skills(cam game sims)..and menu ini ialah one of my favourite lunchbox time2 sekolah dulu..

memasak ialah salah satu daripada hobi aku kat rumah(siapa-siapa yang jadi wife aku senang la nanti), kecik2 dulu suka nyibuk and kacau mak kat dapur, lagi-lagi time buat kuih raya..waktu cuti-cuti ni pulak, aku nak menajamkan skill memasak ni dengan membuat eksperimen baru contohnya campurkan telur dengan sardin and many more..tapi cheese burger tetap jadi favourite, because ianya senang

okayh..resepinya ialah fred G's cheeseburger..apa lagi kengkawan, jom la kita menyemakkan dapur memasing..wooohhoooo!!

bahan-bahannya ialah roti burger, daging burger(ayam, kambing, ikan..semua boleh except yang hidung kembang tu..), cheese(important ni..nama pun chesseburger), marjerin and seasoning..

first, sementara tunggu kuali panas, ready kan dulu bahan-bahan yang perlu diprepare contohnya potong roti dulu..

aku tak suka makanan yang banyak minyak sangat, so, aku prefer untuk guna margarine..ianya juga boleh menambah bau untuk burger kita nanti..

bila kuali dah nampak berasap sikit, perlahan-perlahan jatuhkan daging burger ke dalamnya..jangan main campak je, sakit tau kena margarine cair tu..

bila daging dah lembut sikit(try tekan tekan sudip), bolehlah letak seasoning untuk menambah rasa daging tu..jangan letak awal sangat, nanti daging nampak hangus(hitam)..

angkat daging tu..jangan lama-lama sangat, nanti keras..

kemudiannya, bolehlah kita menjatuhkan roti yang dah disapukan margarine ke dalam kuali, make sure letak kat permukaan kuali yang rata, jangan letak kat tengah-tengah(yang berlekuk tu)..

next stage, letakkan daging burger yang dah siap tadi kedalam roti burger yang baru diangkat dari kuali..macam la orang tak tau cam ne bentuk burger kan???

oops..terlupa pulak, apitkan keju cheddar ditengah-tengah burger itu..

taadaaa!!, dah siap pun fred G's cheeseburger,ianya siap ditelan...for the readers, selamat mencuba yea..
p/s: credit to cik nurdarina because sudi m'jadi photographer..:-)
....................the end........................

2 comments:

  1. wlaupun masakan bujang, still nmpk slrrpp!!

    ReplyDelete
  2. air tangan org lelaki..laen sikit, x brpe nak kemas sgt..:-)

    ReplyDelete