Thursday, March 31, 2011

Kisah AKU n Rome Total War

Cuti yang agak panjang membuatkan lidah kelu untuk berkata, mahupun melakukan sebarang aktiviti luar rumah..memang agak susah nak keluar because bangun pun dah masuk waktu zohor..tapi, seminggu lepas aku ada la download game rome total war ni..daripada semua edisi total war, aku rasa ini la yang paling aku minat and the other factor maybe terpengaruh tengok cerita hikayat merong mahawangsa kot, roman legionnaires tu hebat jugak..ha3x

erm..mesti korang fikir aku ketinggalan zaman kan..tak,korang silap..aku dah main napoleon,empire, and medieval2(thanks to aslah)..iaitu edisi selepas rome..just tak main shogun 2..

mr.x: farid, kenapa kau main yang versi lama..xtak boring ke??
farid: erm,actually bukan tak nak, empire total war hari tu ada crash, napoleon memang aku minat tapi berat la kat lappy aku ni..macam ni la aku nak cerita, aku tak kesah game tu lama kea tak, janji sepanjang tempoh aku main ia smooth..takde lagging..
mr.x: what about shogun 2??
farid: ko ni..dah terang lagi bersuluh, kalau napoleon pun berat, yang paling baru mesti lagi kaw-kaw..dah la kau,pergi main jauh-jauh..

main menu..agak ringkas, soundtrack dia maybe tak seram macam medieval 2 total war, just nice..credit to jeff van dyck yang jadi coordinator musik for all total war game..

dulu aku main game ni pakai scipii family, tapi kali ni aku guna the julii family and flavius julius sebagai first faction leader..

dalam game ni, ada satu feature yang aku tak perasan dulu..iaitu kita boleh melawat town and cities kita melalui free roaming..disitu kita dapat lihat apa yang roman people tengah buat ketika keadaan aman..kat atas ni gambar imperial palace kat capital aku, arretium.

jarang kita dapat lihat ni kan..biasa kalau tengah battle, takde chance nak tengok penduduk city(memang takde kot), armies je yang banyak(tu pun kalau banyak la..)

triumph column..dibina untuk memperingati kemenangan aku menewaskan puak gallic, and brittanic..

arc of triumph..satu lagi monumen yang dibina bagi memperingati kemenangan ke atas carthaginian dan juga dacians..

arretium daripada pandangan flavius tower dekat pintu masuk capital ni..

aku berjaya menamatkan campaign aku dengan menawan hampir kesemua region yang dipertandingkan dalam masa seminggu..tak sia-sia betul tidur lepas subuh kan, at least, dah takde benda yang perlu dirisaukan lagi..mari sini aku nak terangkan kronologi campaign aku..

flavius julius sebagai first faction leader mula melancarkan kempen ketenteraan keatas gaul dan spain..lalu puak germania dan brittania pun nak test power pulak..alhamdulillah, aku juga mendapat bantuan daripada senate rome dan juga scipii dan brutii families..

setelah mereka ni hancur, the second faction leader, publius julius mula mengarah askar julii ke carthage dan juga menghantar anaknya lucius julius ke arah dacian..ternyata, dengan marian reform, askar julii telah dikemaskini dan berjaya mengasak setiap inci tanah mereka..dengan tiba-tiba publius julius mati dan takhta diberikan ke anaknya yang ketika itu bergelut kat eastern europe..keadaan agak tegang dengan kematian lucius akibat wabak dekat campus scythii..

secara tiba-tiba marcus corpulentus, menantu kepada anak perempuan publius, fadia menjadi faction leader(kali pertama, nama keluarga bertukar..), ketika ni aku keluasan empire aku telah mengalahkan keluasan empire scipii dan brutii, dan aku mendapat sokongan daripada people of roman but kurang popular dekat senate floor..tak tau la apa sebabnya, roman senate iaitu S.P.Q.R menyuruh marcus corpulentus commit suicide and aku refused to do so..jadi mereka declared aku sebagai outlaw dan secara automatik aku berperang dengan 2 keluarga roman yang lain..ketika ni just tinggal scipii,brutii,pontic and egyptians..kurang 4 tahun lepas tu, marcus pun mangkat..

faction leader yang baru iaitu gaius julius yang ketika itu berumur 40 tahun mula mengumpul sepupu-sepupu serta uncle nya untuk melakukan serangan serentak keatas scipii dan brutii, as well as S.P.Q.R..dalam beberapa belas tahun kemudian mereka berjaya menyerap asakan scipii dan brutii dan mara kearah capital-capital mereka..
thermon, brutii capital dihentam bertubi-tubi oleh paulus secundus dan jatuh tanpa penentangan yang sengit..

gaius julius yang digelar gaius victor kerana telah memenangi a series of important victories against scipii di north africa akhirnya mangkat di thapsus tanpa sempat mengetuai askarnya menawan capital scipii, meninggalkan anaknya, kaeso julius yang berumur 18 tahun yang menemani bapanya sepanjang ekspedisi itu, untuk meneruskan kempen keatas scipii yang sudah lemah..kaeso julius menjadi faction leader yang baru, to be exact the youngest faction leader..kaeso banyak menggunakan tentera mercenaries seperti war elephant(kat atas) kerana proses untuk merekrut memakan masanya..

kaeso julius berjaya akhirnya menawan tingi, scipii's capital sekaligus menamatkan perang saudara..dan return to arretium bersama dengan sepupunya dan juga saki baki askar roman julii..

kempen keatas pontic dan egyptians maybe paling senang untuk aku as it just take me several turns, mungkin disebabkan mereka punya garrison kurang kot..

kaeso julius mempunyai seorang anak lelaki bernama magia julius..iaitu the last faction leader aku dalam campaign ni..maka berakhirlah campaign julii aku, untuk mujahid aku dah berjaya buat apa yang kau tak mampu buat..hu3x..

ada juga kawan aku yang pelik dengan status aku kat facebook..
"main game sambil study"
well, dalam game ni kebanyakan fakta-fakta ialah accurate, seperti unit characteristic dalam game, it is based on historical fact..

information about buildings..

dan juga about "wonders" yang wujud dalam campaign map ni..dalam masa itu juga, aku menyibukkan diri buka wikipedia because my curiosity dan sifat aku yang dahagakan ilmu..wi3x..:-)

erm..lepas ni aku akan review satu lagi game yang aku main waktu boring-boring ni iaitu call of duty 2, damn, game lama lagi..well,i has explained kan tadi kenapa..lepas muet(11&16) ni aku nak kerja, nak cari duit la sikit takde menghabiskan duit ayah je bayar bil letrik yang bakal melambung ni..at least, dapat lah menambah pengalaman as well as some "fulus"..
..........................the end..........................

No comments:

Post a Comment