Saturday, September 26, 2015

Kisah AKU n An Evening at Felda Sungai Buaya

Assalamualaikum,

Petang tadi aku berpeluang memenuhi jemputan from Dolah on the behalf of his family to attend majlis korban dan tahlil arwah di Felda Sungai Buaya, organized keluarga dia dan juga jawatankuasa madrasah kat sana.
Before Zuhur aku dah gerak dari rumah, katanya solat berjemaah dulu before majlis dijalankan. Naik motor je tadi, malas nak keluar kereta. Seronok jugak bawak motor from Bandar ke Felda ni, seronok time pagi lah, kalau malam tak payah cite la gelapnya kat sini. Macam-macam benda boleh muncul, lol.

Orang kata jambatan ni keras, maybe sebab pakai konkrit dengan besi kot..haha. Tak lah, memang ada dengar urban legend from peneroka asal kat sini tentang sungai ni. Even legend nama Sungai Buaya dengan Ampang Pecah pun berasal dari sini jugak, menurut orang tua-tua, ada buaya perak (Sungai Buaya) duduk kat area ni dulu, satu hari anaknya kena bunuh dengan manusia, so in retaliation, buaya tu pun pecahkan empangan kat situ, so jadi lah nama Ampang Pecah. Banyak version sebenarnya legend ni, boleh google je. Tapi yang story aku cerita ni dengar sendiri dari peneroka..huu
Lepas Zuhur, join melantak Sup Tulang yang freaking sedap, tapi spoil lah Dolah pergi buat tumpah kat batu tu. Terus tak enjoy nak makan..haha. After makan, aku meringankan tangan dengan menolong Dolah untuk agihkan daging korban ke rumah-rumah di sekitar Felda Sungai Buaya tu. Nampak tak dalam raga motor aku, daging fresh tu baru pas sembelih..:-)
Follow Dolah mengagihkan daging sambil berjalan-jalan menikmati udara dan permandangan kampung.
Haa, itu namanya Man, sepupu Dolah. bekas anak murid Afiq. Rajin budak ni turun naik motor nak hantar daging kat penduduk sini..:-)
Sambil-sambil berjalan tu dapatlah mengimbau kenangan lama time belajar kat sini dulu. Before Sekolah Kebangsaan Bandar Sungai Buaya (SKBSB) tu bukak, aku sempat bersekolah selama setahun kat Sekolah Kebangsaan Sungai Buaya (SKSB) ni. Dah cantik tangga sekolah ni, dulu kaler kelabu taik itik je..haha
Ni pulak Dewan Orang Ramai, ingat lagi pernah kena transfer kat sini sekejap sebab time tu Sekolah Agama fully occupied, so HEP transfer batch kami ke sini, rasanya 6 bulan jugak tu.
Around 3 PM, kitorang bertiga managed to distribute all bungkusan daging yang ada except satu bungkus yang Dolah bagi untuk my family as a token of appreciation for my assistance..huhu
Tengah cuci motor untuk tanggalkan bau darah lembu, tiba-tiba ada benda terjatuh. Rupa-rupanya key-chain motor Playboy aku yang hilang time semester 5 dulu, haha. Kat sini-sini jugak kau rupanya, ingatkan dah lesap jatuh kat UiTM dulu..:-p
Thanks for the daging, Dolah! Berselera aku makan tadi, daging korban ni kalau korang perasan rasanya lain sikit dari daging yang hari-hari kita makan kan?

So, itulah cerita aku menjelajah felda yang paling dekat dengan Kuala Lumpur ni, walaupun dah lebih 10 tahun duduk Bandar Sungai Buaya, rupanya banyak lagi yang aku tak tahu pasal jiran kami ni..:-)

No comments:

Post a Comment