Tuesday, January 15, 2013

Kisah AKU n Lawn Bowls

Assalamualaikum, huh..record baru ni dah nak dekat 2 minggu tak update - semuanya gara-gara final exam yang buatkan aku langsung takde breathing space untuk berseronok, mahu pun mengupdate blog. Semalam habis paper HR, and the best thing bila habis paper ni aku ada masa gap yang panjang jugak lah untuk berehat - iaitu 4 setengah hari sebelum paper IR yang bakal tiba hari Jumaat ni.

So, dalam time-time exam ni pun sebenarnya ada kerja SMF lagi, hadoi..jadi Biro Pengangkutan pulak untuk Teambuilding Melaka, pada 22-24 Januari. Lepas exam je terus teambuilding, memang bermotivasi betul..huk. Minggu lepas dah hantar borang nak guna bas, pastu hari Sabtu lepas Hafiz kata nak tambah lagi sebijik van pulak - angkut barang maybe. Erm, aku sebagai Biro Pengangkutan ni menurut lah perintah and pergi fakulti tadi amik cop dekan and fakulti. Trauma doe, pergi Unit kat UiTM ni tanpa cop and surat kelulusan. Diorang reject time-time tu jugak. Esok barulah dapat ke Unit Kenderaan, itupun kalau Dekan dah cop and sign la.
Lepas je pergi fakulti tadi, aku singgah Gelanggang Bowls jap..ingat nak main seround dua. Tapi, Masyallah rumput bapak lah tinggi, green tak rata..Hrmm, diorang ni buat kerja time ada tournament je kot. Kehampaan, aku pergi Pusat Sukan jumpa Pn. Haslah, ingat nak bagitau je pasal green tadi. Jumpa pukul 11, then habis consult pukul 3 petang..huu, bukan apa - aku dok bincang dengan beliau tentang prospek Bowls aku. Seperti yang dirancang, beliau sudi nak train aku mungkin sebab aku letak banyak sangat effort dalam sports ni, dan juga minat yang tinggi.
Dalam kitorang diskus tu banyak pengalaman beliau yang aku cedok. Untuk pengetahuan korang, Pn Haslah ni wakil negara dalam Bowls - pernah join SUKOM 98, Asia-Pacific, World Bowls dan banyak lagi. Time tu jugak beliau cakap aku ni mengingatkan dia tentang seorang atlet UiTM yang hampir sama macam aku dari segi kesungguhan. Student Part 5 kat UiTM dulu, asalnya dia tengok je orang main pastu berminat - samalah macam aku. Bezanya waktu dia baru nak main time Part 5, memang kena basuh jugaklah dengan Pn.Haslah sebab tak guna peruntukan sukan RM25 yang setiap student UiTM bayar for each semester. Tapi, sebab student tu kering jugak perangai - extend sampai semester 12 semata-mata untuk jadi wakil UiTM for MASUM. Team tu dapat Emas, at that time memang student tu menangislah.Terharu aku dengar doe, sobs3x

And, untuk aku pulak - target untuk tahun ni ada dua, event dalam UiTM jelah. Sebab mustahil la nak join event-event besar anjuran MBF sebab kata Pn. Haslah untuk National Cup etc. pun beliau ada kesukaran nak pilih 2 team (9 player) sebab UiTM Shah Alam sahaja ada 11 player yang dah memang establish dalam sukan ni. Takpe, slow-slow Farid, take your time - event tu bukan standard aku lagi. Event dalam UiTM, SUKOL pada bulan Mei, manakala SAF pulak bulan 11. Dan untuk itu, aku decide untuk gunakan cuti semester untuk berlatih. Rawang-Shah Alam bukan jauh mana pun, balik hari je lah. Spend 2-3 hari seminggu ke, main sorang-sorang pun OK apa. Kalau ada student UiTM NR yang nak join, boleh lah contact aku. Kita main la sama-sama..huu
Kenangan SAF 2011 - waktu tu bowls aku up 2 kot..hii, bangga pulak.
Future Effort
1) Lepas kelas aku akan singgah Green instead off balik rumah makan, tidur, study
2) Cuti sem akan menyibukkan diri training
3) Of course akan sentiasa consult dengan Pn Haslah untuk further improvement
p/s : aku tak pernah rasa se-eksaited macam ni

Ok guys, cukuplah coretan tengah malam aku hari ni. Goodnight chap..

2 comments:

  1. boleh share x ape yer kne ade dlm dri seorang pemain lawn bowls ???
    berminat rase.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rsanya both mental and fizikal kena strong. Fizikal sebab satu game bowls boleh capai diantara sejam setengah normally for group, kalau singles lagi lama. Of course, dalam apa-apa game pun, mental kena kuat. Kalau mental tak kuat, tu yang bila dah ketinggalan dengan laawan, terus takde mood and terus give up. Tapi kalau ikutkan, saya ni bukan lah selalu sangat main dalam tournament, baru je join 2 competition so experience tak banyak, tapi untuk asas mental dan fizikal memang dah dilatih. Skill development pulak mostly bergantung kat player tu, kalau rajin training, senang lah nak naik skills tu

      Delete