Friday, January 18, 2013

Kisah AKU n Jangan Mengalah

Assalamualaikum semua, topik entri hari ni simple. Seperti apa yang Realist scholar terangkan didalam teori International Relations - you must seize power to protect the interest ,state survival and security. Didalam usaha membina power superiority, there is one key idea that become an essence untuk perjuangan membina jati diri yang kuat - iaitu sikap tidak mengalah.

Hari tu kalau korang ingat aku pernah cerita yang aku ada bersembang dengan Pn Haslah tentang boling padang right? Nak dijadikan cerita, waktu kitorang sembang and aku mendengar cerita dan pengalamann beliau. Aku tertarik dengan cerita dimana Malaysia menentang Ireland, Pn Haslah bermain didalam Women's Forth ketika itu. Didalam perlawanan ini - skuad Malaysia yang masih mentah dan dianggap sebagai underdog ketika itu ketinggalan 19-5. Kemudiannya bangkit mengalahkan mereka dengan mata 25-19. This is a story of my entry today - about the power and the concept of never surrender, the game is not over till the last ends. Satu prinsip yang perlu kita pegang didalam hidup ini.

So, ceritanya dengan aku. Walaupun belum mendapat peluang bermain dalam real life atas kekangan exam, aku meluangkan masa bermain bowls dalam internet - just untuk biasakan diri dengan sistem kiraan, as well as strategy. Diharap dapatlah aku apply nanti. Nak dijadikan cerita, semalam aku (Malaysia) menentang England. Ketinggalan 1-12 pada mulanya - waktu ni memang rasa nak tutup je game tu. But, tak tau sebab apa aku tetap meneruskan game itu sehinggalah point terakhir.
Aku cuba bangkit, walaupun harapan nak kalah tu nampak jelas. England cuma memerlukan 8 mata untuk memenangi game ini. But, inilah masa untuk aku menguji ketahanan mental aku.
Lama jugak aku main semalam, and ketika ini semangat kembali membara - hampir nak menyamakan kedudukan. Waktu ni aku percaya yang sikap tak mengalah sometimes membuahkan hasil yang positif jika kita still keep faith terhadap diri kita
Pertengahan ends menyaksikan kejutan dicipta dengan aku berjaya menyamakan kedudukan setelah ditinggalkan 1-12 pada permulaan match.
Melebarkan kekuasaan..huu, bila kita mempunyai semangat yang kuat - lagi-lagi bila kita berjaya bangkit dari kegagalan. Kita akan jadi lebih selesa dan stay positif untuk menghabiskan perlawanan. Kunci dsini ialah stay focus
and finally, sikap melawan itu selalu memberikan kejayaan untuk kita. Tak kira walau apa pun situasi yang kita hadapi, kita mestilah selalu berusaha untuk menentang segala kemungkinan, percaya pada diri dan juga stay positif.

So, itulah cerita entri petang ni. Semoga korang dapat absor teladan dan pengajaran yang ada dalam entri ini. tq

No comments:

Post a Comment