Monday, December 27, 2010

Kisah AKU n Pangkor: Day 3

hello everyone..pengembaraan di Pangkor Island still going on buat aku..hari ni aku rasa demam la sikit plus pening kepala tapi untuk mengumpul experience disamping menambah ilmu kat Pangkor ni, kaki ini masih gagah melangkah..so, mari la kome dengar story dan experience aku for this third day..

for breakfast, i had a pancakes and some nugget..

habis je breakfast, aku and family naik la tourist van dan ready untuk meneroka the entire island..

first stop..fishermen village plus tempat orang buat bot and perusahaan sate ikan dan other seafood..

aku rasa nak humban je budak sebelah ni..bau tempat ni memang meloyakan tapi for experience sake, redah je..

macam honeymoon couple..sedondon gitu mereka nie..

uncle..nak naik bot ni kena bayar tak..boleh terapung lagi ke..??

second stop..tokong cina Fu Lin Kong..tempat ni ialah salah satu daripada main attraction kat pangkor island..ada replika tembok besar china, kolam ikan yang memuatkan ikan paling besar, arapaima dan juga tokong(of course la..)

didepan tokong..agak-agak sami dalam tu marah tak aku bergambar dengan girangnya depan tempat sembahyang diorang nie..

mari-mari,ikan kap..murah je,gemuk-gemuk lagi..

the second highest point kat kawasan ni..ada banyak lagi tangga untuk dinaiki tapi aku rasa kat sini pun dah cukup untuk tengok the entire pekan sampai ke pantai..

apa tujuan benda ni and the main question..apa nie..aku pun tak tau nampak macam cangkul or grapnel..tapi apa simboliknya dengan tokong ni.???

third stop and yang paling aku suka..the dutch fort, sebagai seorang yang amat meminati dan menghargai sejarah..memang tepatlah untuk pergi melawat ke kubu ni..bila berada seperti gambar diatas ni, aku merasakan diri aku seakan commander tentera belanda yang mengawal kubu ni daripada serangan orang tempatan dan siam..difahamkan belanda menghantar 60 tentera untuk memastikan keselamatan tempat ni..

kubu ini dibina untuk menyimpan bijih timah as well as mengawal perairan pangkor yang bernilai buat belanda..ia dimusnahkan oleh orang tempatan tapi kemudiannya dibina semula atas tujuan pemuliharaan aset sejarah negara kita..

load the cannon gentlemen...they are coming to us, those malays...FIRE!!!

hentian terakhir, pantai di teluk nipah..kat sini memang aku rasa agak kecewa kerana banyak aktiviti yang boleh kita buat kat sini seperti naik banana boat, boats trip, jet ski, berkayak dan of course mandi..

tapi, cuaca seakan tidak mengizinkan as well as my family..aku seorang yang adventur but my family majority introvert so ada kontranya disitu..tak pe lah, nanti aku pergi sendiri la..(lupa pulak nak cucuk duit kat atm tadi..:-P)

bye teluk nipah..ahh,frust tol..

malam ni...tak de banyak pun yang aku buat..pening kepala datang semula..so, duduk dalam chalet je la sambil tonton tv..nasib baik ada astro kalau tak..pening lalat la dibuatnya..
at last..i think thats the end of my journey at pangkor island because is a my last day her..will be check out from teluk dalam resort on 1230..so, guys kalau broadband coverage kat rumah opah aku macam kat new york city bolehlah aku update and tutup story journey aku, kalau tak diharap bersabar sehingga hari dan masa yang sesuai la..okeyh, chow..

No comments:

Post a Comment