Wednesday, October 13, 2010

Kisah AKU n MUET


hari ni aku dah habis sesi muet speaking aku..so, aku nak la cerita sikit my first experience for muet nie..

smk sungai choh..sekolah ni terletak kat area hulu selangor k..kat sini la aku buat test muet tadi..aku sampai dalam pukul 0715 HRS, aku ada la jugak tertanya-tanya mana candidate2 yang lain..agak nervous jugak memikirkan budak-budak kat sana tuwh..erm, by the way, happy pun ada because dapat jumpa dengan kawan lama aku, Sufi..dia la yang tunjukkan aku kat mana venue tadi..thanks yerp pakcik..student2 kat sini pulak tengok aku macam nak makan orang pulak..tau la aku pakaai baju kemja putih plus seluar hitam tadi..maybe diorang ingat ada lawyer datang kot..tak pun,macam mak aku cakap, aku ni dah macam cikgu praktikal..dalam pukul 0730 HRS..aku sampai kat library and meet up with other candidates dalam group aku..

aik..apesal picture uitm puncak alam pulak..well, kalau korang semua nak taw..all 3 candidates yang dalam group aku tadi semuanya student puncak alam..2 orang asasi sains and sorang lagi asasi kejuruteraan..tak silap aku lah..2 orang perempuan and sorang lelaki..yang lelaki tu aku kenal la,nama dia hafiz ishak..boleh la add dye kat facebook k..yang perempuan 2 orang tu aku tak berapa clear nama diorang..so, sebagai safety precautions aku tanak letak nama diorang takut tersilap..

group aku fully private candidates..and its mean group yang last sekali yang berhadapan dengan examiners 2..so, waktu kuarantin diisikan bukan dengan berzikir ataupun praktis tetapi orientasi atau nama lain nya ialah sesi suai kenal..sen=mbang2 la sambil bertukar pengalaman..woi, 3 lawan 1 bhai..mana lagi best..uitm shah alam or uitm puncak alam..mestilah shah alam kan..hehe..abrupt, seseorang makhluk datang dan memanggil kami..wahh, its time farid..lets do this..lupa nak kasi taw, aku adalah candidate A..gila kan,question for muet paper hari ni ialah "what is the greatest challenge face by parents nowadays.."..and aku sebagai candidate A diminta m'elaborate dari segi "provide their children with a good education.."..setengah minit yang diberi ketika berfikir jadi blank..tapi,lepas tu, idea yang merepek keluar mencurah-curah..so, as candidate A aku m'mulakan hujah dengan baik and sempat habis dalam masa yang ditetapkan iaitu 2 minit...sisa2 task a dihabiskan dengan jot down some note from other candidates..task b dimulakan oleh candidate c and alhamdullilah,aku rasa my task b is better than task a..lepas habis je,kami keluar dengan perasaan puas and sambung chatting balik..tapi,satu benda pulak tertinggal,lupa pulak nak mintak nombor budak-budak tadi tuwh..tapi takpe aku berjaya jumpa facebook hafiz ishak tadi..
as a conclusion..aku kenalah fokus untuk muet reading, listening and writing pulak..well,nak sambung degree untuk pelajar asasi law macam aku ni perlukan muet band 4 disamping CGPA sebanyak 3.5..tough kan..
..........the end............

No comments:

Post a Comment