Monday, May 25, 2020

Kisah AKU n Syawal 2020 - Day 1

Assalamualaikum,

Tanggal 24 Mei 2020, umat Islam telah meraikan kemenangan melawan hawa nafsu dan kini sedang menyambut Hari Raya Aidilfitri. Ramadhan yang baru sahaja belayar ini tentunya akan menjadi asbab untuk kita terus menunaikan perintah Allah dengan penuh rasa rendah diri dan menjauhi segala laranganNya. Alhamdulillah, syukur aku panjatkan kehadrat Ilahi kerana masih memberi nikmat kehidupan untuk bersama-sama meraikan hari kemenangan ini. Kalau ikut turn, sepatutnya tahun ni aku merancang untuk beraya di Perak, tapi apakan daya. Dah tu wabak pulak buat spoil, tapi dapat beraya bersama mak ayah pun dah cukup bersyukur.
Seperti yang kita rakyat Malaysia sedia maklum, tahun ni kita tak dapat nak menunaikan solat sunat Aidilfitri secara berjemaah di surau/masjid angkara wabak Covid-19. Jadinya segala yang berkaitan rukun solat raya telahpun diwar-warkan kepada orang awam bagi tujuan solat sunat Aidilfitri dirumah. Adik yang lead sembahyang pagi tadi.
While aku pulak diberi tanggungjawab menyampaikan khutbah Hari Raya Aidilfitri 2020 yang bertajuk Menginsafi Diri Mengundang Redha Ilahi. Tak sempat nak print, khatib pakai henpon je. Tech savvy sangat. Haha
Usai sembahyang raya, aku meneruskan sesi fotografi bersama-sama keluarga.
Mak ayah tercinta bersama cucu kedua mereka..:-)
Fariq bersama Uncle Faris. Nama pun dah nak sama kitorang bertiga ni. Huu
Photographer Of The Day. Sorry bro, kamera cantik kan? Tapi time aku nak update blog haram satu gambar dapat dari bro ni.
Selfie satu kali!
Tahun ni kami raya berenam je. Along beraya kat PD dengan family dia. Siot punya Covid-19, memecahbelahkan keluarga betul. Pfft. Nasib baiklah ada teknologi.
Dapatlah video call untuk mengubat kerinduan..:-)
Ni pulak gambar dia share, beraya kat Pantai PD.
Bukan main seronok Fariq dapat menyembang dengan Abang Mikail. Huhu
Amik gambar kenangan bersama family Along melalui telefon. Takpe, jauh mata tapi dekat dihati..:-)
Next, sesi pengagihan duit raya kepada yang berkenaan. Hihi
Haa, yang ni wajib lah. Sesi pengakuan dosa-dosa lampau dan bermaaf-maafan.
Elok pun tidur, kami nak makan dulu ni Fariq.
Makan time. Juadah raya tahun ni nasi minyak dengan lauk ayam cili. Ada jugak ketupat palas dan lemang bagi menghidupkan suasana Raya.
Makan lemang je tadi. My favourite time Raya..:-)
Lepas makan, aku sambung menaip deraf entri. Malas nak buat malam, tengahkan ada masa ni.
Malam tengok TV je lah. Program kat channel-channel Astro pun banyak jugak walaupun program Raya tahun-tahun lepas punya. Elok je jam 11 nak naik tidur, tetiba tergerak hati nak switch channel 401.
Sudahnya aku sambung layan cerita Patton ni sensorang sampai pukul 2 pagi. Rare beb cerita ni, bukan selalu dapat layan movie perang lama kat Astro. Asyik-asyik dok ulang Marvel je, macam budus je. Haha 

Jadi, itulah cerita hari Syawal pertama aku untuk tahun 2020 ni. Dikesempatan ni sekali lagi ingin aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin kepada sesiapa yang mengenali diri ini terutamanya buat rakan-rakan sekolah, UiTM, Touch 'n Go dan lain-lain

In Sha Allah jika tiada aral melintang, berjumpa lagi kita dicerita berikutnya. Till then, take care you all dan selamat beraya!

No comments:

Post a Comment