Sunday, February 22, 2015

Kisah AKU n 21 Februari 2015

Assalamualaikum,

Letih beb hari ni. Jalan sesak gila tadi walaupun drive setengah jalan je dari Gopeng ke Sg Buaya ni, Lalu jalan lama pun boleh tahan mantap jugak sesaknya. Tapi entri ni bukan nak cerita pasal kesesakan jalan yang "normal" tu, semalam telah selamat berlangsungnya 2 kenduri tahlil bagi arwah datuk dan nenda ku di Perak.
Kenduri Tahlil bagi arwah datukku, Allahyarham Haji Abu Bakar B. Selan berlangsung pada hari Sabtu, jam 2 petang. Untuk kenduri tahlil belah emak ni, kami rewang satu keluarga untuk segala persiapan - dari hidangan, logistik, tempat dan juga lain-lain, huu..dah macam buat event pulak..:-p
Dia ni tak involve sangat, nak exam katanya. Insya Allah bulan 4 ni habis lah belajar kat Matrikulasi Gopeng tu. Amin.
Dah kenapa kakak aku ni, sebak ke teringatkan arwah atuk?
Aku jadi budak jaga pintu je hari tu..:-)
Ramai jugak yang datang semalam, mostly orang masjid, rakan-rakan arwah atuk dan juga jiran-jiran disekeliling rumah.
Tahun ni dah masuk tahun ke 5 arwah atuk pergi menghadap ilahi. Tak tau lah kenapa aku rasa sedih sangat semalam. Mungkin sebab ketika hari arwah atuk dikebumikan, aku tak dapat pulang ke kampung untuk memberi penghormatan terakhir kepadanya sebab time tu aku berdepan dengan final examination asasi.
Goodies bag untuk tetamu yang hadir. Dah macam YB pulak aku tengok En Gani ni..haha 
Since preparation majlis pun kami sekeluarga yang uruskan, post-event pun orang yang sama jugak. Biasa kalau bergotong royong macam ni memang penat sikit, tapi seronok dan riuh. Betul tak? 
Ni dah kenapa pulak berstudy baca notes bagai? 
Apa? Ingat student je ke kena study, aku pun sama je kena study pasal event baru ni. Nak cuti pun tak senang, lol :-p
Pada malam hari yang sama, kenduri tahlil bagi arwah nendaku, Allahyarhamah Hajah Noriah Binti Awaluddin berlangsung pada pukul 9 malam.
Kat sini pulak pakai khidmat catering. So, senang sikit kerja - lagi pun buat malam kan, lepas Isya so mungkin nak mengelakkan hassle before and after the majlis.
Bersama-sama membacakan surah Yasin buat arwah opah yang telah pergi meninggalkan kami hampir setahun yang lalu. Seingat time tu rasanya aku tengah berpraktikal kat ORSB, tengah buat customer audit bila dikejutkan dengan panggilan dari ayah.
Makcik-makcik aku belah sini mesti panggil aku Aqasha. What the hell, tang mana yang sama pun aku tak tau..haha
Kat sini pun ramai jugak tetamu terdiri daripada kawan-kawan atuk dari surau berdekatan, dan juga jiran-jiran.
Dan ni pulak gambar pagi tadi. Ceria je nak balik KL walaupun tahu kesesakan yang menggila kearah selatan time tu. Pada masa yang sama berfikir pulak tentang esok, memang confirm Monday Blues punya..haha!

Mari kita sama-sama bacakan surah Al-Fatihah kepada kedua-dua arwah datuk dan nendaku dan doakan agar roh mereka dan juga seluruh muslimin dan muslimat yang telah pun pergi menghadap Ilahi dicucuri rahmat dan juga berada didalam lindungan Allah. Amin.

P/S: Event baru ni memang skop nya kat Indonesia je ke? Dah la tengah hangat isu Popia ni, call esok buat kena maki je..haha

No comments:

Post a Comment