Thursday, January 20, 2011

Kisah AKU n Love Styles

Haii..dah lama juga tak rambling kat diarimcbride ni, erm..you know blog mestilah selalu diupdate and aku pulak tak tau la nak cerita pasal apa..suddenly, daripada biarkan ia kosong tak diupdate, aku pun decide la nak story sikit pasal salah satu subject yang aku belajar kat uitm ni..subjek itu dinamakan social psychology, subjek yang sangat best because ia mengisahkan diri kita sendiri..dan juga kehidupan harian kita dan of course, relationship kita dengan orang-orang di sekeliling kita..so,topik hari ini ialah the style of love..ok boys and girls, kali ni korang boleh muhasabah diri korang and tahu korang ni jenis lover yang macam mana..happy reading..

first is the love what we called the "eros"..Eros itu sendiri membawa maksud
"suka akan kecantikan"..ia juga ditafsirkan sebagai the highly sensual style of love. Cinta pandang pertama or fall in love at first sight merupakan asas bagi style ini..Manusia-manusia Eros ni melihat perkahwinan sebagai an extended honeymoon dan seks sebagai keutamaan..waah,gila seks rupanya mereka ni...difahamkan, mereka juga amat suka memanggil pasangan mereka dengan panggilan yang erotik juga, such as "sweetheart" or "honey".The advantage of erotic love is the sentimentality of it while the disadvantage is the danger of living in a fantasy world ataupun that what i called, fantasi cinta..bahaya tu..

OMG..mr.hefner and his playboy bunnies..then we'll focused on Ludus..style ni merupakan seseorang yang suka memainkan cinta to be exact the playboy,playgirl,heartbreaker and yang sewaktu dengannya..mereka lebih interested in quantity than quality of relationships,salah satu great ability of the ludic is they're quickly recover from break-ups..dalam perkahwinan pula, Ludic lovers melihat perkahwinan sebagai "perangkap"..They might view children sebagai simbol kesuburan dan ke"maskulin"an bapa itu..dalam seks pula, ia sebagai satu contest dan cinta sebagai satu challenges..

style yang ketiga ialah storge..Storgic lovers bermula sebagi kawan terlebih dahulu dan kemudiannya ia didevelop menjadi cinta..yang paling asas sekali tentang storge ialah komitmen..kerana ia ialah elemen yang paling penting dalam sesuatu relationship..storgic akan cuba sedaya upaya untuk mengelak kecurangan antara satu sama lain.. Children and marriage dilihat sebagai sesuatu benda yang sah dan kemestian didalam ikatan mereka.Storge mencakupi elemen of respect and understanding for another person.

Aku rasa aku mugkin tergolong dalam orang yang pragmatic dalam cinta..Pragmatic lovers ialah seorang yang complicated, dimana mereka akan berfikir secara rasional dan realistik terlebih dahulu sebelum memulakan sesuatu hubungan..kemudiannya mereka akan memilih berdasarkan perbandingan..alah, senang cerita cam ni..orang pragmatic ini choosy..kenapa macam tu, ini disebabkan mereka ni hanya mahu mencari yang the best of the best..Pragmatic lovers akan cuba untuk mengelak kecurangan kerana takutkan kesannya dan juga amat berhati-hati mengimbangi perhubungan mereka..Orang pragmatic macam aku ni melihat seks sebagai hadiah dan juga anak sebagai asset..choosy..memang la,at the end of this topic aku akan senaraikan list aku..okayh..

yang keempat ialah mania..kebanyakkan manic ialah terdiri daripada orang yang mempunyai low self esteem..dimana mereka amat menghargai sesuatu perhubungan...Manic feel that they "need" their partners..Bagi mereka, Love is a means of rescue..seperti style yang lain,Manic lovers will avoid committing infidelity if they fear discovery. Dalam konteks perkahwinan, mereka melihat ia sebagai the ownership and anak sebagai competition...apa yang tak bestnya pasal orang mania ni, ialah cemburu terlebih, terlampau obsesive dan juga tak stabil emosinya..

and the last one is agape..ni la yang P.Ramlee maksudkan,berkorban apa saja..biasanya Agapic lovers ialah orang yang menjaga agama dan taat perintah tuhan...mereka melihat partner mereka sebagai anugerah dan willing untuk menjaga mereka..manusia-manusia agape juga akan kekal setia untuk mengelakkan pergaduhan..dan juga akan menunggu dengan sabarnya sekiranya dah clashed..erk..macam aku pulak..bagi mereka marriage and children are sacred trusts while seks is a gift between two people.Agapic lovers taking an agapic stance to relationships risk suffering from inattention to their own needs...sedih kan..aku pun nak juga la jadi agape..

ni apa pulak..gayboy???..FUCK gayboy..tak mulia betul perangai korang ni..siapa cakap aku gay pasal sebab yang tak kukuh..korang memang &6%@!#$%6)(*...hahahaa..padan muka..
okayh guys..maka itu lah 5 style of love yang aku belajar daripada madam azlina..erm..tadi aku ada cakap nak bagi list of characteristic untuk perempuan idaman aku kan..okayh, here you are..
-rupa:sejuk mata memandang, tak nak cantik-cantik macam miss universe pun..
-physical:lebih rendah dan lebih ringan daripada aku.well balanced..
-education:setaraf dengan aku..
-background:setaraf dengan aku..
-sikap:baik la,takkan nak yang macam paris hilton pulak..
itulah short list aku..siapa-siapa yang ada characteristic seperti diatas..blushing la tu..ahakz..tentang love style aku pulak > pragma+agape = prape
......................the end......................

1 comment:

  1. errr..pragmatic, farid..??hmmm...bila aku baca tuu aku da bolehh membayangkan sesuatuuu...errrr..haha..nver mind laa... ^_^
    btw, gud luck with ur LOVE.. :)

    ReplyDelete