Saturday, March 14, 2015

Kisah AKU n "Ferdi Yani"

Assalamualaikum,

Seperti yang korang ada terbaca dalam past entries, currently aku berada didalam team CFO Indonesia 2015 untuk event terbaru company kami. As one of member dalam Delegate Acquisition Team adalah menjadi tanggungjawab aku untuk bring as many delegates untuk event yang bakal berlangsung kat Jakarta ni.
Since event ni pun kat Indonesia, kami diminta oleh Big Boss, John untuk fokus kat negara Republik tu instead off focusing our attention kat cheeky Malaysian, as well as boastful Singaporean and of course cheap-skate Thais..haha, no offence ni based on experience. 
So, Februari ni memang aktiviti LinkedIn aku agak aktif, 1/4 dari total connections yang aku ada datangnya dari Indonesia, dan trend ni nampaknya akan berlanjutan sampailah bulan May nanti.
Tricks untuk make friend dengan diorang - jaga manner, if possible try communicate dalam Bahasa Indonesia dan minimize kan penggunaan English, and jangan lupa puji Indonesia..huhu. Nasib baiklah aku dulu student ASEAN, so ada strong background jugak pasal Republik ni. Dengan fakta yang ada lah aku gunakan as a tools to "omong kosong" dengan diorang ni. -)
Haha, itu lah alias aku bila berhubung dengan mereka-mereka ni - Ferdi Yani. Yang bestnya bila dah berkawan, diorang dengar je suara aku terus sebut, "Ini Mas Ferdi ya..", "Ya Pak Ferdi, udah makan siang?"..haha, keren banget nih.. -p
Makin aku belajar pasal Indonesia ni, bertambah jatuh cinta kat negara diorang. Sejarah nya dengan tangis dan darah, Indonesia Raya emang bisa buat jiwa merinding, filem epik nya pula bagus sekali, sampai langsung ke hati.

P/S: No wonder lah rasa macam ada chemistry between aku dan Indonesia ni. Family belah mak asalnya dari Acheh dan suku Bangkahulu, belah ayah pulak from Kepulauan Bangka. Is in the blood!

2 comments:

  1. Salam bro .
    Bole share tk pasal basic salary and commision yg trueventus ni provide from the first time jejak kaki kt company tu ? i mean for the fresh grad utk position of business development executive .
    thanks bro :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. W'salam,

      Erm, rasanya benda ni confidential. Tak boleh dedahkan kat public lah bro. So, tak berani nak dedahkan. Sebab benda ni akan dibincang time interview dengan our management nanti.

      Delete