Sunday, January 18, 2015

Kisah AKU n Games Review - European War IV Napoleon

Assalamualaikum,

Bertemu lagi dalam segmen Games Review, segmen yang mengupas permainan dan juga aplikasi Android yang latest mahupun outdated, but mostly yang dikupas kat dalam blog ni yang outdated punya..haha. Okay lah, game yang menjadi pilihan untuk direview hari ini ialah European War IV - Napoleon.
Ini lah dia main menu untuk EWN yang dibangunkan oleh Easy Tech. FYI, Easy Tech juga merupakan developer untuk game Glory of Generals yang telah pun aku review beberapa bulan lepas. 
 
Dah nama title pun Napoleon, so background game ini mengambil tempat ketika zaman kebangkitan Empayar Perancis dibawah Napoleon Bonaparte. Ada 5 campaign yang kita kena complete kan to beat this game, and of course - you need to win it level by level, in order to unlock the other campaign which is boleh tahan susah jugaklah.
Each of the campaign pulak memuatkan a number of playable battle yang perlu dimenangi players dalam masa/turns yang ditetapkan, with some specific objectives yang kena dicapai. 
Ada jugak mode conquest untuk player yang maybe dah boring melenjan campaign tapi tak lepas-lepas (macam aku..lol). Conquest mode ni lagi open, dengan turn limit sebanyak 999 turn dan juga freedom untuk wage war dengan mana-mana faction yang terlibat. Of course, takde objektif yang spesifik pun dalam mode ni by contrast of campaign mode.
Headquarter pulak ialah tempat untuk player unlock new generals, upgrade unit level dan juga purchase special item untuk future uses dalam both of modes yang ada.
Similar to most of apps yang ada kat Android Market tu, gold star yang vital untuk tujuan upgrade/unlock boleh dibeli dengan harga yang boleh tahan mahal jugak..haha 
Screenshot dalam the Battle of Three Emperor. Payah jugak battle ni, berkali-kali try tak menang lagi. Puas dah main sampai kena pasang Le Marseillaise, pun takde function..haha. Kemon lah Farid, kalau dalam realiti pun Napoleon boleh menang, takkan dalam game pun kau tak mampu..pfft
Tak fair beb, satu lawan tiga, huu. Oh lupa pulak nak inform, dalam game ni unit-unit semuanya direka based on zaman Napoleon tu. No tanks, fighter planes, sniper segala bagai. It's the age of musketeers, cavalry, cannon, kapal kayu dan juga ironclad. Tapi ni yang buat seronok sebab lain sikit rasanya bila command unit-unit 'primitif' ni..hihi

Okay lah, overall score for game ni memang best sebab membawa a typical warboard game ke satu tahap yang baru dengan menampilkan era Zaman Napoleon. Gameplay memang ada satu tahap yang payah sikit but achievable, but ada jugak yang senang sangat. Grafik cukup kemas, audio pulak..erm, since aku main game ni pun dok ulang Le Marseillaise, so tak berapa dengar penataan bunyi dia..:-p 
Buat korang yang minat game RTS macam ni, this is a must-try apps!

No comments:

Post a Comment