Monday, September 15, 2014

Kisah AKU n Going 98

Assalamualaikum,

Petang semalam aku sempat lah menonton satu movie yang quite okay dan juga inspirational jugaklah kat siapa-siapa yang berada dalam management industry ni. Filem yang diberi nama "Jobs" ini merupakan satu filem biografi berdasarkan kisah hidup Steve Jobs. Jalan cerita yang menarik, plot yang senang difahami dan juga, background cerita ni ialah ketika permulaan era personal computer. Apa yang cukup menarik, ialah bagaimana komputer zaman dulu berfungsi dengan OS yang direka oleh both Microsoft dan juga Apple. Tiba-tiba terdetik lah kat hati aku ni to bring back the old memory, ketika zaman aku guna komputer dulu.

Before pakai Windows 7 Pro ni, kehidupan komputer aku bermula dengan OS Microsoft Windows 98 dan terus jump ke Windows XP SP2 dan obviously, when you ask me mana yang bagi banyak kenangan, of course it is the XP SP2, sebab banyak game aku boleh main ..huu, in fact - my personal computer yang besar gedabak tu still run this OS tau. But, honestly the 98 version of Microsoft yang menyentuh jiwa, huu - mungkin sebab ianya merupakan the first OS yang family aku guna. So, untuk itu - aku mengambil inisiatif tu recreate tema Windows 98 kat laptop aku sekarang ni, haha..
Tadaa!! Dengan icon besar, dan taskbar kaler grey - bergabung dengan official Windows 98 wallpaper. Cukup mengembalikan kenangan dulu. 
GUI pun sangat classic dan really bring back the old times ketika menggunakan OS 98 ni. Terasa nak je buat total overhaul kat PC aku ni, nak tukar tema, sound, media player dan juga game-game dulu macam SEGA Worldwide Soccer, Virtua Cops, The House of The Dead and SEGA Racing..huhu

Ada lah cari kat internet pasal guide untuk recreate the old packs ni tapi tak nak amik risiko, sebab mostly pack yang ada kat internet semuanya third party, and Windows tak authenticate and authorize. Boleh je nak install, but kalau ada tweak, or glitch nanti susah pulak. Lain lah kalau aku ni budak IT..:-)

Tak nak amik risiko, aku pun guna je lah apa yang aku tau buat..and so far, sangat okay and of course, this tema shall stay here in my Dell sampai lah aku boring..haha

No comments:

Post a Comment