Tuesday, February 15, 2011

Kisah AKU n World War 1

Kita akan ingat satu topik itu apabila kita ajar orang..itu memang dah terbukti dah, that why la ramai lecturer ataupun sesiapa yang bergelar pengajar akan menjadi semakin cerdik..so, dalam blog ni pun..aku seiring dengan wawasan 2020 untuk menjadi seorang malaysian yang produktif dan efisyen nak jugak mengajar korang tentang apa yang aku belajar kat uitm ni..salah satu subjek yang aku belajar kat sini ialah global issue..subjek ni diajar oleh dato sir irmohizam ibrahim..subjek ni ternyata berjaya menarik perhatian aku as it discuss about the world issue..yang paling best ialah topik WW1,USSR,UN,Commonwealth and jugak League Nation..erm,ni disebabkan kesemua topik yang aku listkan semuanya berkait antara satu sama lain..tapi, aku paling suka ww1..so, aku nak mengajar la sikit pasal topik ni..tak banyak pun,just introduction,causes,aftermath..aku tak nak la usik pasal battle takut tersasar pulak objektifnya..apa yang aku nak terangkan ni ialah silibus ek,just ada la sikit tambah-tambah..so,mari kita mulakan yea murid-murid..

kita akan start dengan introduction..ww1 ialah satu global conflict yang berlangsung selama 4 tahun bermula dari 1914-1918..
1.Kenapa ia digelar ww1 sedangkan kebanyakan pertempuran berlaku kat europe??
Oh..itu ialah satu soalan yang bagus..jawapannya kerana ia melibatkan semua koloni-koloni mereka yang berperang..contohnya, ketika itu tanah melayu menjadi koloni british,walaupun tidak mengalami pertempuran..tetapi secara automatik ia termasuk didalam konflik kerana effect keatas ekonomi dan sosial..
2.Berapakah jumlah casualties yang dicatatkan dalam conflict ni??
Erm..dalam kira-kira 15-20 million people..
3.Apakah punca-puncanya??
Erm, ni aku akan terangkan satu-satu..dari apa yang aku belajar, ada 7 kesemuanya.

First ialah the tension between the germans and the britons.
Why??..ketika itu kaiserlichemarine ataupun the imperial german navy berhasrat untuk
dominate the sea..Kaiser Wilhelm 3 mengarahkan pembinaan kapal selam dengan kuantiti yang banyak..pada masa yang sama, the british royal navy juga sedang dalam proses untuk menguatkan lagi navy diorang dengan pembinaan dreadnought, dan juga the establishment of the grand fleet..
Kesan: Ketika konflik berada di pertengahan, the british grand fleet under the command of Admiral John Jelicoe collded with Kaiserlichemarine under the command of Admiral Franz Hipper didalam pertempuran Jutland pada tahun 1916..kesan daripada inconclusive battle tu, Kaiserlichemarine tidak berani lagi menyaingi the grand fleet.

the second cause was the tension between the germans and french..
why??: sebelum berlakunya ww1, ada satu konflik yang singkat terjadi between the french and the prussian pada 1870-1871..didalam konflik itu, pihak france telah kalah teruk dan terpaksa menyerahkan kawasan Alsace-Lorraine kepada pihak german..
Kesan: Historian mempercayai bahawa salah satu sebab france masuk ww1 kerana nak reclaim balik tanah tu..

kesan yang ketiga ialah krisis di balkan, sebetulnya aku nak kaitkan ia dengan 2 other causes iaitu patriotisme and nasionalisme..bagi aku, ia memang berkait rapat..dalam buku ketiga-tiga point ni dia separate kan..
why??: sebelum berlakunya ww1, kawasan balkan yang berada dibawah naungan empayar austria-hungary cuba untuk menuntut kemerdekaan dan membentuk negara yang berdaulat dan bebas..selain itu, kawasan di balkan juga mempunyai pengaruh yang kuat from the russian kat belah utara dan juga ottoman kat area selatan..
kesan: adalah dipercayai bahawa sebab berlakunya konflik kerana russia memberi sokongan yang agak kuat kepada serbia dan austria hungary melihatnya sebagai satu ancaman..

kesan yang keenam ialah pembentukan sistem pakatan di eropah
why??: sistem pakatan telah lama menjadi tradisi untuk kerajaan dan empayar di eropah, ia dibentuk untuk menjalin hubungan dalam betuk militari dan ekonomi, disamping dapat memberi bantuan if ada conflict yang berlaku..sebelum berlakunya ww1, terdapat 2 pakatan iaitu central power yang terdiri daripada german,austia-hungary,kingdom of bulgaria dan turki uthmaniyah..satu lagi pakatan dinamakn triple entente, formed by the great britain,russian and france..
kesan: Sistem ni menambahkan lagi tension diantara warring states..dimana semua pihak berlumba-lumba menambahkan kekuatan militari..triple entente kemudiannya disertai oleh US apabila kapal penumpang Lusitania ditenggelamkan oleh kapal selam jerman..

and finally yang paling crucial, yang betul-betul menyebabkan konflik ni ialah pembunuhan archduke franz ferdinand..
why??: Archduke Franz Ferdinand ialah pewaris kerajaan Austro-Hungary, pada 28th June 1814 ketika melawat Sarajevo, beliau dan juga isterinya, Countess Sophie telah dibunuh oleh seorang nasionalis Serbia bernama Gavrilo Princip, seorang member of the BlackHand..
Kesan: Austria Hungary menuntut Serbia untuk beranggungjawab dalam insiden itu tapi ditolak..
Maka, konflik yang dinanti akhirnya berlaku selama 4 tahun dan akhirnya pada 11 november 1918, armistice ditandatangan oleh pihak yang kalah(LOSER)..Treaty Of Versailles ditandatangani dan kesannya amatlah buruk sekali dan ternyata memberi kesan yang besar utuk benua eropah dan dunia ketika itu..

1.Runtuhnya sistem dinasti dan empayar di dunia ketika itu:
a)Hohenzollern- German Empire - Kaiser Wilhelm 3
b)Habsburg- Austro-Hungary - Emperor Charles 1
c)Romanov- Imperial Russia - Tsar Nicholas 2
d)Kalifah- Turki Uthmaniyah - Mehmed 5

2.Pembentukan negara baru dan juga permulaan idealogi baru..
a)Communism- USSR - Vladimir Lenin(Bolshevik)
b)Fascism- Italy - Bennito Mussolini(Fascist)
c)Nazism- Germany - Adolf Hitler(Nazi)

3.Treaty Of Versailles
a)Limitation of the German army and land..(mungkin ini yang menyebabkan orang german marah dan terjadinya perang dunia kedua pulak..)

so guys..maka habislah sesi pengajaran kita hari ni..actually, ni based on apa yang aku faham la but kalau korang nak tau lagi bolehlah check out mana-mana site yang menawarkan topik ni dengan lagi mendalam..terima kasih kerana membaca diharap dapatlah faham apa yang saya sampaikan ni..

....................the end......................

2 comments:

  1. penggunaan bahasa tu biarLah bahasa MeLayu @ EngLish 100%..jgn La rojakkan bahasa MeLayu dengan EngLish..sekian..

    ReplyDelete
  2. ok..saya akan berhati-hati dan cuba gunakan penggunaan dan laras bahasa yang betul lepas ni..terima kasih atas nasihat anda.

    ReplyDelete