Wednesday, October 15, 2014

Kisah AKU n Rezeki II

Assalamualaikum,

Hari ni genap lah 3 bulan aku jadi penganggur. Oh God! I don't even expect this pun shortly after aku bergraduat dulu. Ada kawan cakap timing tu start after last paper which was on 15.7.2014, some of my friends pulak ada yang kata after an official and ultimate moment, iaitu time dapat result, which was exactly one month after our final paper. So, ada yang kata baru 2 bulan instead of 3..Tapi takde pulak dengar ada yang kata timing start after convocation..haha, demn!

But for me, untuk bulan pertama, "okay - no problem, rehat lah dulu". Bulan kedua, "err..relax, calm down mate" and now entering bulan ketiga - I was like, "Seriously Farid, takde siapa nak kat kau?" . Rsanya, untuk batch aku 1/3 of us ada yang dah start diorang punya rat race. Some being employed in Sales, ada yang dalam Marketing, ada jugak bahagian HR..tak kurang jugak ada yang buat part time as cashier, contract worker etc. But for me, I hope to go one shot and if possible, biarlah take time but aku dapat buat apa yang betul-betul aku belajar and minat. Aku pernah jugak cakap, mana-mana lah company yang amik aku and offer me fair remuneration, benefit as well as career progression. I shall stick with you guys sebab I don't like job hopping.
Ni kat JobStreet saja, 50 applications dalam 3 bulan. Kat StarJob ada dalam 5 application sebab sana tak aktif sangat. Direct e-mail/general deposit ada dalam 13 and hantar direct ke company ada 5. In total, ada 73 applications. Interview? Baru 2 companies (TCMA, Perodua), but in total 5 since Perodua sahaja aku dah attend 4 interview..:-)
Terbaca artikel ni kat LinkedIn, memang superb! Menceritakan realiti HR department kat dunia ni - "If you're not working, we won't hire you". Erm, sometimes ada terfikir betul jugak pengisian artikel ni. You need to screen a hundreds, or even thousands of applicants and to narrow down, you just ignored unemployed applicants, or fresher even though dalam advertisement you all letak "Fresh graduates are encouraged to apply". Nah, kalau tak nak amik, apa kata letak je tak nak. It hurt a lot tau tak?

So, itu lah dia entri hari ni. At first, memang tak expect pun akan melarat sampai bulan ketiga, and I really hope ada lah company yang sanggup bagi peluang untuk aku demonstrate keupayaan akademik dan pengalaman aku ni. Seperti apa yang aku cakap kat HR Manager TCMA tempoh hari bila ditanya tentang gaji. "Sir, what is important now for me is the opportunity. Opportunity to learn and shine here. 

No comments:

Post a Comment