Saturday, July 15, 2017

Kisah AKU n Chico The Cat

Assalamualaikum,

Thank God it's Saturday. Boring siot minggu ni, macam tak produktif langsung. Rasanya 2 hari pertama je kerja sepenuh hati. Yang balance lagi tu go slow je. Tengah takde tender tu lah jadinya, bila ada tender tidur pun tak cukup. Okaylah straight to the point lah ye malam ni. Siapa Chico ni bro? Kucing ke? Ya. Tepat sekali dan entri ni saja nak cerita macam mana aku boleh berkenalan dengan Chico ni. Aku ni memang minat kucing tapi takdelah sampai tahap nak membela.

Nak dijadikan cerita, lepas open house LITRAK last Monday, hujan renyai. Aku baru je parked kereta and saw this fella menggigil kesejukan bawah tayar. Kesian. Aku pun bawa dia ke tempat teduh and bagi some cracker to eat. Dah mengikut pulak, office hour tak habis lagi. So, I left him for a while dan sambung kerja. Time nak balik pukul 6 tengok dah hilang. Merata aku berjalan sambil cari sampai ke E4 (siapa kerja TPM tahulah jauh mana Incubator 3 dengan E4), kot la kitten ni balik kat mak dia. Still tak jumpa. Aku tunggu.

Jam dah pukul 8 malam, tengah elok chit-chat dengan kawan tiba-tiba kami terdengar bunyi kucing. Apa lagi, aku grab torchlight dalam kereta and start our search and rescue mission. Terjumpalah dia ni dekat area tong sampah keseorangan. Confirmed kitten ni sesat or kena tinggal. Tak sampai hati aku nak biarkan, anjing pun bersepah jugak dekat visitor parking TPM tu. Dengan pantasnya aku minta Shah amik kotak IPC kosong dan letak dia dalam tu. 

Sepanjang perjalanan ke rumah, dia tidur. Mungkin letih sangat kot. Aircond pun aku tutup sebab kucing ni still menggigil lagi. Sampai Sungai Buaya, singgah kedai beli makanan kucing dan susu. Memang lahap tengok dia makan before sambung tidur malam tu. Kesian benar aku tengok nasib kucing ni. Kecik lagi dah kena tinggal. Tapi takpe Chico, you've me now.
Ni lah kotak IPC yang jadi shelter mengangkut si Chico ni ke rumah.
Kenit je budak ni. Rasanya baru 3-4 bulan kot.
Aipp, situ takde susu. Huu
Chico ni suka tengok ikan koi dalam henset aku. Habis kadang-kadang digigitnya..:-p
Selfie sikit. Apa muka kerek tu sayang?
Aku tak letak dia dalam sangkar pun sebab indoor. Lagipun luar sekarang sejuk, setiap malam hujan. Chico ni dah lah kecik lagi. Cuma bila aku pergi kerja, adalah pesan kat mak suruh bawak Chico ni amik fresh air kat luar tu..:-)
Buang air pun pandai pergi kat tempat yang disediakan. Hu
Apa-apapun, memang manja dia ni. Tahu nak tidur dekat peha aku ni je. Gerak sikit confirm terjaga.

Orang kata kalau kucing datang kat kita minta makanan tu ujian dari Allah untuk tengok macam mana bersyukur tak kita dengan rezeki makanan yang dkurniakanNya dan kerelaan kita untuk berkongsi rezeki itu. Yang ni pulak, datang kat kita minta dibela dan dikasihani. This is the test of love diantara kita dengan ciptaanNya yang lain whether we willing to share nikmat kehidupan yang ada bersama mereka.  

No comments:

Post a Comment