Monday, August 31, 2026

Kisah AKU n Staycation @ KSL Esplanade Klang

 Assalamualaikum,

Baiklah, awal pagi ni aku nak share staycation aku bersama keluarga di Klang bersempena cuti Hari Merdeka ni. Actually, ni sebenarnya nak melangsaikan staycation untuk birthday dia bulan lepas yang tertangguh gara-gara weekends yang padat.

Jumaat tu after office hour, aku ambil anak-anak dan wife dulu before bergerak terus dari Rawang ke Shah Alam. 

Jem betul, gerak 5.30 petang from Rawang. Pukul 7.30 sampai Klang.

Check in bilik dulu, later baru cari dinner. 

Bukan tu je, the kids pun ada bilik diorang jugak. Katil double decker, siap ada slide lagi..:-)
Bukan main excited lagi. Ni tengah gaduh siapa nak tidur atas. Haha
Amik gambar dulu, plannya lepas Isyak baru cari dinner.
Wife dan anak-anak buat video call dengan family di kampung. Hari lahir mak rupanya hari tu.
Hotel ni connected dengan KSL Esplanade Mall, so malam tu kami turun cari dinner kat sini je.

Makan di Bangkok Bangkok Thai Restaurant @ KSL Esplanade Klang

Naik atas baru lah sambung kerja. Haha

Hari Sabtu, enjoying complimentary breakfast at Birch Coffeehouse 
Makan semuanya, pagi ni kita nak berkubang kat pool.
Sekitar jam 9.45 pagi, kami start our morning program kat sini.
Dah cakap siap-siap dengan Fariq, ni bukan macam waterpark yang kami pergi hari tu. Takut lain pulak expectation dia.. :-)
Piinjam goggle Iman. Pink pun pink lah..:-p
Ada lah monitor budak dua orang ni, tengok sikit ada improvement tak from swimming class diorang tu.
Wife asal tak nak masuk.
Last-last kena paksa jugak dengan the kids.
Tengok apa tu?
WHOOSSHH!
Selfie time!
Water massage. Haha
Lepas pukul 12 dah takde orang sangat. What a peaceful view.
Wife tengah register Iman masuk Little Caliph tahun depan..Haha
Dah-dah jom naik. Dah pukul 12.30 ni. Nak dekat tiga jam kat sini..:-p
Apa yang sepuluh tu, Iman?
Lunch order room service je. Semua dah lemau.
Petang tu dalam jam 5.30 petang, kami ke shopping mall. Before dinner, sempat meluangkan masa bawak the kids main kat Xctive KidZ Playland @ KSL Esplanade Klang
Kebetulan memang tak ramai. So budak-budak dua orang ni lah yang conquer habis playground ni..:-)
Ada multiples slide yang ada, dan semuanya well maintained dan tak kesat macam some of indoor playground yang kami pernah pergi.
Member ni boleh bersilat pulak. Maybe sebab tak ramai kot, tu yang naik sheikh sikit. Haha
Wife pun join main jugak. Yelah, adult masuk pun kena bayar. Haha
Ni warrior section, macam ala-ala Ninja Warrior course untuk budak-budak.
Tapi pelik jugak tak ramai, sebab KSL Mall tengah organize Taekwando competition dekat floor yang sama, dan betul-betul kat depan playground ni.. Expectation aku ingat banyaklah parents yang drop anak-anak diorang kat sini sambil tengok pertandingan tu,
Bila nak habis ni? 
Okay, nampak macam dah start restless tu. Maknanya dah haus or kelaparan. Haha
Lepas Maghrib, dalam jam 8 malam kami singgah Toys World. Dah janji nak belikan toys baru, then cari port dinner. 
This time we had our dinner di Mee Hiris China Muslim @ KSL Esplanade Klang. Antara makanan ruji orang Cina belah Utara, dan juga one of my family's favourite food.
Fariq pun makan mi pakai chopstick sekarang. Haha. Mengikut bapak dia. Aku kat rumah pun kekadang makan pakai chopstick...:-p
Pagi tadi breakfast, tapi as usual tak naik bilik. Ada one last activity budak-budak ni request. 
Diorang nak mandi kolam, maklumlah dah nak balik. Kat pool sini okay lagi.
Yang belah sini punya ramai. Maybe sebab orang baru check-in hari Sabtu. Nasiblah semalam dah enjoy berkubang tiga jam kat sini.
Ritual wajib before check out. Gerak jam 12.15 from Klang dan selamat tiba di Rawang tempat jam 2 petang.

Okaylah, that's the wrap for a fairly long entry petang ni. 

P/S: Esok masih bercuti. Okaylah tu, dapat buffer rehat satu hari.