Sunday, September 28, 2014

Kisah AKU n Time Capsule Malaysia

Assalamualaikum,
Siapa kat sini suka layan History Channel kat Astro? Ada? Takde? Jawapannya memang most of korang takde pun yang enjoy watching this channel kan sebab, history? pffttt..like seriously ada yang layan. Yelah, memang fakta pun. Tanya lah budak-budak sekolah. Memang most of them tak suka subjek sejarah ni, jawapan cliche - ngantuk katanya. Please la weyh, matematik lagi macam shit as hell..haha
Okay lah, berbalik ke tajuk entri hari ni - Time Capsule Malaysia. Yeah! aku tak pernah ketinggalan lagi walau satu episod pun untuk show yang ditayangkan kat History Channel ni. Segmen yang dihoskan oleh Razif Hashim ni sememangnya bagi aku merupakan sebuah rancangan yang bagus untuk kita, rakyat Malaysia untuk mengimbau kembali perjalanan sebuah negara yang bernama Malaysia ni.

Unlike dokumentari yang biasa kita tengok kat tv yang berkaitan dengan hero negara, isu penting dan sebagainya. Time Capsule Malaysia memaparkan hidden facts dan juga gaya hidup baik dari segi sukan, muzik, filem, sosial, kesihatan dan banyak lagi. Seriously, memang best sangat bila tengok klip-klip video yang ditayangkan melalui courtesy from FINAS. Bayangkan, family aku yang tak berapa ngam dengan sejarah pun boleh join tengok jugak. Maybe sebab mak ayah aku pun boleh mengimbau balik kehidupan zaman awal kelahiran Malaysia ni.
Essence didalam segmen ni ialah melihat kembali bagaimana kehidupan era pra dan pasca kemerdekaan dahulu memberi impak kepada kehidupan kita yang sekarang ni. The best part dalam segmen ni ialah bila host, Razif Hashim berjalan-jalan di sekitar Kuala Lumpur untuk melihat jawapan dan reaksi fellow Malaysians dan juga foreigners tentang topik yang dibawa. Memang bermacam-macam lah jawapannya. Sebagai contoh dalam episod tadi, bila ditanya tentang Hang Tuah. Ada yang kata Perdana Menteri Melaka beb! haha
Obviously, sebagai pencinta sejarah. Aku sangat enjoy watching this kind of segment. Menambah ilmu dengan melihat sejauh mana perkembangan negara kita yang tercinta ni. Secondly, of course ianya menyemarakkan lagi semangat patriotisme dalam diri aku. Simply by watching how far our beloved Malaysia pushed through the era of depression, emergency, and many more - it's really proud for me to say - I'm Malaysian. Nostalgia Malaysia ini patut ditayangkan kepada generasi muda agar mereka lebih mengetahui dan menghargai the humble beginning of our country. Korang yang terbaca ni pun patut try tengok jugak. Tak rugi pun, satu jam je setiap hari Ahad - start pukul 9 sampai 10 malam..:-)

Baiklah, itu je aku nak cerita dalam entri hari ni. Tiba-tiba pulak terpanggil untuk promote Time Capsule Malaysia ni. Bukan apa, nak membantu usaha kerajaan dalam menyemai semangat patriotisme dalam kalangan my fellow Malaysians ni. Takut lah, bila negara dah terlampau dipacu dengan kemajuan sains dan teknologi, sejarah negara sendiri pun diabaikan. Kita tak nak lah jadi macam tu. Better we keep it balance, dimana kemajuan sains dan teknologi itu diapit dengan kesedaran jitu terhadap sejarah negara kita ni supaya kestabilan demokrasi, keutuhan institusi diraja dan juga kesucian Islam dinegara kita ini dapat dipertahankan.

p/s: Gambar ihsan Google

No comments:

Post a Comment