Saturday, July 16, 2016

Kisah AKU n Marketing!

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Nak dekat seminggu jugak aku tak update blog ni. Lately, I'm quite busy dengan workload. Jadi agak terabai sikitlah blog ni. Okay, takde nak cerita banyak hari ni. Cuma nak share sikit aktiviti minggu ni di pejabat. Eh, pejabat lah sangat. Haha
So guys, minggu ni merupakan minggu pertama aku menjalankan official duty sebagai Marketing XO disini. Quite nervous since aku tak pernah buat marketing face to face sebelum ni, but WTH - redah je lah! Hahaha
Marketing kit aku - simple je. Corporate profile, catalogue berserta log book and a lot of my business card..hehe. To save cost and time - normally hari Isnin aku akan full day dipejabat and try to set appointment before hit client's office for that particular week. Of course, I'm not going to stick with old school 'door to door' marketing style. Sangat membuang masa, kos dan tenaga. So yesterday, pfft..
Nak dijadikan cerita, minggu pertama ni macam-macam hal jadi. Hari pertama kena kompaun parking luar petak di Rawang. Hari kedua alarm kereta rosak, tersangkutlah aku kat Selayang tu nak dekat 2 jam. Hari ketiga hujan selebat-lebatnya di Gombak sampai habis basah lencun baju, marketing kit pun lunyai kena air hujan. Dah kena print baru..:-)
Hari keempat, Jumaat di Kuala Lumpur. Ada appointment dengan KWSP. Nak dekat setengah jam melilau cari parking. Sudahnya parking kat Plaza Dataran Merdeka, 2 jam RM17! Pastu lepas solat Jumaat ada appointment dengan JKKN. Punya lah konfiden pergi Menara TH Selborn, rupa-rupanya office diorang kat Menara TH Perdana. Haha, apa malang benor hang ni Farid?
Haah, apo bondo eh? Nak dijadikan cerita aku buat courtesy visit di Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Selangor. Ikuti perbualan kami:

Tn. Hj: Dah kahwin belum En. Farid?
Aku: Belum lagi Tn. Hj, takde plan terdekat pun.
Tn. Hj: Ishh kamu ni, tak boleh camtu. Mesti kena ada niat. Baru Allah tunjukkan jalan.
Aku: Bukan apa Tn. Hj...(tak habis cakap)
Tn. Hj: Nah saya bagi buku ni. Boleh share pahala sama-sama. Kot la makan nasi minyak nanti jangan lupa ajak. Kad saya ada dalam tu. Haha

Itu lah ceritanya. Tak pasal-pasal dapat buku free. Sempat skimming content this book semalam, bagus isi dalam ni. I'll definitely read this whenever I have free time. Betul cakap Tn. Hj, tak payah tunggu calon ada ke takde. Pasang niat simpan duit/aset nak kahwin, In Sha Allah jodoh tu datang sendiri nanti. But the best thing is bila dia datang, kita dah ready - mental, physical dan juga financial wise.

Overall, memang menyeronokkan pengalaman buat marketing face to face. I learn a lot of new things, and made a lot of new contact.

P/S: Jom kita ke next entri. Malam ni kita update 2 terus! hehe

No comments:

Post a Comment