Monday, July 25, 2011

Kisah AKU n Ragam "Mereka"

Macam-macam kawan, macam-macamlah ragam diorang..

Situasi 1
Minggu assignment. "Alhamdulillah, siap jugak - erm, tinggal nak submit je lagi.." Berjalan dengan gembira ke meja sambil memasukkan assignment kedalam beg.

Farid, kau dah siap assignment ke belum - boleh nak tengok sekejap tak?

Nak bagi ke tak nak - setahu aku, dia ni dulu taklah baik sangat dengan aku - nama pun aku tak tau.

Situasi 2
Masuk 4Shared kejap, nak cari lagu baru.

Farid, kau tolong downloadkan lagu tu, nanti kita share lah. Sharing is caring.

"Nanti aku bluetooth." Macam laptop kau tak dapat wifi coverage pulak. Download lah sendiri.

Situasi 3
Tengah sedap main game baru, kawan-kawan lain pun nak pinjam jugak cd tu. "Ambiklah, senang je install.." Then, belum apa-apa, even tak bukak pun lappy lagi.

Farid, agak-agak game ini nak install macam mana ek (sambil membelek-belek cd tu) ?

"Aii..instructions kan ada dalam cd tu - bahasa inggeris bukannye tamil". Ni bukannya aku nak marah sangat, kalau aku free takpelah, kalau aku tengah dok busy, main game ke, study ke - mestilah bengangkan. Yang lagi tensen bila time aku tolong install diorang buat benda lain - pergi merayau, tengok movie dengan orang lain. Kau nak main ke, aku..sepak laptop kau laju-laju karang?

Situasi 4
Setelah menunggu bersengkang mata selama berjam-jam depan lappy. "Yes, habis pun download patch and expansion baru untuk game ni.." jerit hatiku. Tiba-tiba,

Farid, patch tu kau download kat mana? eh, malaslah nak download - nanti copy dari kau jelah.

Gelap dunia sekejap.."Ouh okay..nanti bagilah pendrive.." nak tolak kawan, nak bagi pulak bukannya dia tak boleh download sendiri. Dalam hati, "Kalau aku kena tahan lokap pasal download secara haram and distributekan kat orang ramai - bukannya kau masuk sekali..

Situasi 5
Selalunya terjadi waktu minggu peperiksaan, tatkala kepala aku telahpun direbahkan diatas bantal - selimut menutupi mataku - dan bersedia untuk tidur. Tiba-tiba..

Farid, aku tak faham la topik ni, tolong terangkan kat aku.

Aku bangunlah, masih tak mamai sebab baru je nak masuk alam mimpi.

"Yang mana, erm..okayh, Criminal Law ni sebenarnya..bla,bla..bla.."

Sebab dia ni dah datang sampai kat atas katil aku - maka, tak sampai hati nak reject, so aku pun mengajarlah. Dalam hati, "Nak sangat belajar sampai lewat malam, tapi janganlah heret aku sekali.."

Situasi 6
Hari minggu kat UiTM. "Hmm..dengan siapa nak g lunch hari ni??, semua macam tak nak keluar je - takpelah, sorang-sorang pun jadilah..la3x" . Teet, Teet..

"Farid, mintak order..nasi paprik, tak nak pedas..bla,bla..nanti aku bayar balik.OUT".

WTH, kau ingat aku ada buat servis McBride Delivery ke??

Situasi 7
Ada seorang kawan berjalan perlahan kearahku dengan pendrive ditangannya.

"Farid, tolong editkan video ni untuk aku - masukkan lagu ni jadi background music for video ni tau..aku ada speech nanti.."

"Ok..boleh-boleh, kau sorang je.."

"Err..tapi, tadi ada jugak classmate aku yang mintak kau buatkan..".

"Sape..kenapa aku pulak, camne dia tau.."

"Adalah, nanti dia datang bilik..macam mana dia tahu?, mestilah aku yang promote kau.."

DAMN..kau pergi jual servis aku pulak..senyap-senyap cukup.

Situasi 8
Tengah buat kerja sikit ni sambil lepak-lepak atas katil, lepas tu..

"Farid, hang bizi kaa...aku nak cerita masalah aku ni.."

"Cerita je la, telinga aku dengar - tangan aku buat kerja jugak.." kataku sambil menghadap laptop.

"Ada seorang mamat ni kan ...bla,bla..bla"

Huh, amik kau..aku yang bukan kaki gosip ni pun dengar sambil tangan lock laptop dengan perlahan - kerja habis tak jadi buat, bukan apa- sebagai ex-prs - eye contact sangat penting ketika mendengar.

Situasi 9

"Eh..sape diorang ni weii..ramainya"

"Kitorang nanti ada mooting..mau training.."

"Ramainya - bising pulak tu,korang ingat bilik ni moot court ke? - alamak,macam mana nak study ni, malaslah nak keluar" getus hatiku.

Keesokan harinya pulak..

"Aik, sekali lagi.."

"Farid, tadi kitorang ada buat Mooting"

"Kan dah habis - apa lagi yang korang berkumpul ni - ceyh, nak cerita pengalaman rupanya."

Seorang lagi menyampuk..
"Kelas aku pulak ada buat scene dalam court..Eh Farid, kelas kau takde ke buat benda-benda ni"

Kepala tunduk kebawah. Only one word "Takde"

"Ha3x..lame gila kelas kau - semua benda takde.."

Alah, suka hati aku lah - ada ke takde. Roomies semua - agak-agak korang, ingat tak apa yang aku cakap kat korang waktu korang dok kutuk kelas aku. Yang tak boleh belah, Khaliq terkejut habis bila dengar aku cakap camtu. Ingat ek, aku ni ada limit jugak sabarnye.

So, itulah ragam kawan-kawanku kat mana-mana pun. Mostly, aku kesan ragam ni kat roomate-roomate aku. Kalau ada yang terasa, chill okayh. Sebagai gurauan semata-mata.

No comments:

Post a Comment