Friday, July 1, 2011

Kisah AKU n Constant Update??


Hari itu ada seorang fellow blogger yang tanya kenapa aku rajin update - aku tak tau, samada dia maksudkan update status Facebook or update entry baru kat blog. But, whatever it was, hari ini aku nak cerita pasal constant update. Apa maksudnya itu - constant update means update blog secara constant lah. Dalam kes aku, aku memilih untuk update at least satu entry setiap hari.

Blog yang baik ialah blog yang sentiasa up to date dengan entry, tak kisah isu baru atau lama, ini semua untuk mengelakkan reader jadi tertunggu-tunggu. Memang benar, blog aku ni tak tahulah ada loyal reader ke tak, tapi, honestly, aku puas sebab sampailah sekarang ni, objektif aku masih lagi berjalan lancar. Kekadang, kalau kat office, benda pertama yang aku buat ialah login Gmail, checklah segala e-mel yang ada, lepas tu, buka Google Reader - satu aplikasi yang membolehkan kita membaca blog yang kita follow tanpa perlu pergi kat blog itu - tetapi, asal aku bukak, sikit je post baru daripada fellow blogger yang aku follow.

When we talking about what is the topic should be update, semestinya anything yang kita suka - ada blogger yang suka join contest, then update entry baru based on the T&C of the contest, ada blogger yang suka update post baru based on isu-isu semasa yang sensitif, ada pula yang gemar cerita pasal artis, tak kurang juga yang suka buat dajal - update post pasal download link for cerita-cerita baru yang baru keluar cinema, buat kena maki je korang kan. But aku, yang korang kenal sebab selalu update my daily life sekarang ini tidak melimitkan entry tu sahaja, malah, sekarang ni aku menambah topik-topik yang sihat - bebas kontroversi, bebas isu sensitiviti dan juga bebas makian.

Bukan apa, blog kita, wajah kita - jika kita penuhkan segmen blog kita dengan political post, orang tahu yang kita ni mungkin gila politik, jika kita banyak post tentang gosip artis, orang mungkin sedar yang kita ni kaki gosip, kalau kita suka post benda-benda yang lucah, atau entri yang kelihatan desperated untuk menarik follower, aku tak tau orang lain kata apa, tapi aku melihat golongan blogger seperti ini sebagai seorang yang terdesak. Maaf.

Akhir kata, marilah kita bersama-sama meng'constant'kan entri kita - satu hari, satu post. Will you??

No comments:

Post a Comment