Wednesday, May 5, 2021

Kisah AKU n Ramadhan 2021 - Wk3

Assalamualaikum,

Minggu depan Raya beb, tapi tu lah tahun ni Raya aku lagi sedih kot. Nanti next entry aku update satu musibah yang melanda keluarga kecil aku. Dalam entri ni aku nak update cerita minggu lepas.

Hari Sabtu berkampung kat rumah aku, dok memasang perabot dan buat finishing sikit. Alhamdulillah, siap jugak minor renovation ni. 12 hari bhai dok rumah ayah, akhirnya dapat jugak balik rumah sendiri. Huhu

Tapi still bermalam kat rumah ayah hari tu, belanja iftar KFC sebagai tanda penghargaan untuk keluarga yang banyak membantu sepanjang proses mengemas rumah.

Ruang tamu berwajah baru dengan konsep minimalis. Tak settle lagi, ada a few deco item yang tak sampai lagi. Maklumlah beli online..:-)

Ruang tengah + dining space takde banyak berubah pun, cuma cat dinding dan railing serta alihkan perabot lama. At least ada ruang sikit untuk Fariq main kat sini.

Tangga ke tingkat nombor dua. Ni pun ingat nak drill dinding letak gambar kahwin, konvo etc.

Family hall atas aku convert jadi mini library yang menyimpan buku-buku time aku menuntut kat UiTM dulu. Memang dah lama teringin nak ada house library, sejak zaman belajar lagi..:-)

Dapur pun remove kabinet-kabinet lama dan tukarkan ke yang lebih simple untuk bagi ruang yang just nice untuk memasak dan of course penggunaan kaler white-grey yang menjadi tema utama rumah kami.

Bilik air pun ada new look sekarang ni, baru semangat nak buang air. Haha

Pagi Ahad meronda naik motor dengan Ija dan Fariq sambil menghirup udara pagi di Mawarsari

Amboi kening budak ni, kalau boleh tak nak turun motor..:-p

Sekarang ni aku dah melayan game Total War: Three Kingdoms balik. Dulu ada main, tapi tak syok sangat sebab tak boleh nak main battle sebab laptop lag teruk. Laa ni dah upgrade RAM memang aku melenjan lah game ni. Tapi apa yang buatkan aku nak main balik lepas tengok cerita Red Cliff yang berkisar zaman Chinese Warring States or famously known as the Romance of Three Kingdoms. 

Dalam game ni aku pakai Liu Bei, salah seorang warlord famous didalam Empayar Han. Since aku main pun dah almost 25 years, sekarang ni Liu Bei merupakan leader bagi faction Duchy of Shu-Han. Ada lagi satu tangga (kingdom) before dapat advance nak jadi Emperor of China

Married with Lady Sun Shangxiang or know as Sun Ren melalui political alliance with Duchy of Wu yang dipimpin oleh Sun Jian. Dalam Red Cliff pun watak-watak ni wujud jugak. Unlike dalam movie, dalam game ni Liu Bei menjalinkan hubungan yang baik dengan Cao Cao, another famous warlord yang memimpin faction Duchy of Wei. Quite weird sebenarnya, considering historically dua orang ni merupakan sworn enemy. Tapi lantaklah, better peace than dead. Sebab dalam game ni Duchy of Wei boleh tahan kuat jugak.

Court of Duchy Shu-Han. Nampak tak betapa ramai influential noble yang aku kumpul. Zhuge Liang sebagai Chancellor, Sima Yi sebagai Grand Excellency, Guan Yu as Grand Commandant, Zhang Fei as Grand Director dan Sun Ren sebagai Grand Tutor. Administrator pun boleh tahan handal jugak - Gan Ning, Pang Tong etc. Ni kalau boleh dapat Zhao Yun lengkaplah court aku, tapi sekarang dia berkhidmat dengan Duchy of Yan.

Wilayah kekuasaan Duchy of Shu-Han dengan Langye sebagai ibu negeri. Honestly, aku banyak focus on economy rather than war. Cuma tu lah, kalau tengok dalam map ni memang nampak tak selamat. Duchy of Wei to the west, Yuan Shao to the north, Kong Rong to the East and Duchy of Wu to the south. Kena kepung beb! Tapi yang penting kita ada access to the sea melalui Port of Taishan. Kira kalau jadi apa-apa bolehlah lari ikut laut. Haha

Itu je lah cerita untuk malam ni, baiklah aku nak sambung tengok Selangor lawan Pahang ni. Hopefully menang lah, sebab sekarang kalau tengok liga Malaysia ni sengit jugak. Mata pun tak jauh, dan liga ada berbaki 11 games lagi. Boring la tengok JDT je menang, bagi lah siapa-siapa pulak. Haha

No comments:

Post a Comment