Monday, June 24, 2013

Kisah AKU n Jerebu Oh Jerebu

Assalamualaikum semua, diharap semua berada didalam keadaan sihat belaka hendaknya. Ok lah, hari ni saja nak update pasal keadaan jerebu kat Shah Alam - so far, kiraan API pukul 7 pagi mencatatkan bacaan 157 which is unhealthy zone. Pic-pic kat bawah ni diambil sekitar pukul 9 pagi semalam dimana ketika itu catatan masih berada dalam range 125-130 indeks API.
Pukul 9 pagi - depan tu Kristal Height. Rasa dah macam kat London pulak, berkabus..haa
Aku tak tidur semalam, buat my last assignment untuk semester ni iaitu ASEAN. Pukul 9 pagi tu aku terus ke fakulti, and submit assignment kat bilik En. Mohiyuddin. Since aku pun tengah bapak ngantuk time tu, singgah tidur kat bilik SMF jap..huu, ada aircond. Cuba tengok gambar ni, biasanya jelas je nampak Stadium UiTM.
 Ni rasanya kira ok lagi lah kot, cuma Kondo Kristal belakang tu cam dah kabur as compared to gambar bawahnya yang diambil ketika catatan API masih elok.
Sekitar pukul 7 petang..budak-budak pun tak main bola pun as usual yang selalu aku tengok petang-petang dari atas ni. Sama lah cam aku, punah harapan nak main bowls time study week ni.
Haa, ni pulak dalam pukul 11.00 pagi waktu Shah Alam. Semakin teruk kan..ala, cepat-cepat bla h aku dah nak exam ni, tak nak la sebab jerebu ni final exam tangguh macam ada cadangan beberapa orang student UiTM. Bukan apa, big boss cakap 15/7, 2 hari lepas exam tu boleh punch card dah untuk attachment..huu, kalau tangguh tak boleh, susah la.

Apa-apapun sebagai seorang student ASEAN, aku melihat masalah jerebu ni sebagai satu lagi masalah yang berkaitan dengan one of the main principle dalam The ASEAN Way, iaitu Non-Interference Principles. Didalam NIP ni, a member states should not interfere in domestic and internal issue of the other member states. Jerebu 1997 sudah pun menunjukkan kepincangan ni but luckily negara-negara ASEAN ketika itu secara collective nya masuk campur dalam masalah domestik Indonesia iaitu isu pembakaran sampah, hutan, crops etc. So, kita berharap benda yang sama dapat dicapai lagi - please Indonesia, for the sake of the ASEAN Community.

No comments:

Post a Comment