Sunday, June 30, 2013

Kisah AKU n Demam Panas!!

Assalamualaikum semua, perkara yang aku paling takuti bila tengah exam sedang pun berlaku kat diri aku sekarang - demam panas. Haa, mungkin nampak tak jantan kan takut demam segala bagai. Tapi, jujur aku cakap demam merupakan ketakutan aku sebab seluruh sistem imunisasi dan defensive aku akan jadi tak bermaya, dan helpless.
Haa, tengok ni, tuam dahi pun wat sendiri..sebenarnya aku dah start rasa tak sihat lepas je exam Ethics khamis lepas, time tu dah rasa cam tak sedap badan. Mana taknya masuk DATC yang sejuk gila tu tak pakai sweater , jaket pun..

Semalam lagi lah, nak turun beli makanan pun tak larat - try tapi hampir tumbang jugak sebab pandangan mata yang berpinar-pinar..biasa lah, siapa pernah demam, korang faham kan. So, macam mana aku nak amik risk untuk bawak motor dalam keadaan macam tu.. Buatnya ptam time tengah bawak..haha
Lepas usaha mengeluarkan peluh pun cuma bagi little effect je..tadi before paper Policy Analysis aku decide untuk pergi ke Pusat Kesihatan UiTM. Dapat ubat satu-dua pun ok jugak lah
Best kan jadi student UiTM, asal sakit datang sini..free je treatment :-)
Lepas consult dengan doktor - katanya suhu 37.1 je, ye lah sebab dah dua hari aku amik effort nak keluarkan peluh.
Amik ubat - cam biasa lah, ada la ubat demam, tahan muntah, cirit (hii) dan jujubes.
Dalam pukul 12 aku rilek kat bilik SMF jap, paper ADS654 pukul 2 kan, sempat la study tapi tu la memang dizzy jugak sebab baru pas makan ubat.
"Holy Bible" aku. haa, macam-macam je. Kalau notes padat and berselirat aku panggil Tripitaka ataupun Rig Veda macam Wan punya..hii
Tak bermaya..huk. Pukul 1.10 petang aku bergerak ke DSB - dengan keadaan lesu tapi bersemangat sikit sebab jumpa kawan-kawan kan.
Pukul 5.15 petang, aku terus balik, singgah kedai depan rumah cari benda ni - doktor and mak nasihat supaya jangan makan makanan berminyak sebab perut pun tak sedap lagi, so aku beli lah 2 kotak soup ni..
Makan malam..huk,boleh lah buat lapik perut untuk makan ubat. So guys itulah cerita demam aku - datang time-time exam lah pulak kan, tapi takpelah sesungguhnya demam itu penghapus dosa.

Apapun, aku percaya sakit adalah peringatan untuk kita yang sering terlalai dan leka dengan nikmat kesihatan yang kita ada sehingga terlupa untuk bersyukur. Allah menguji hambaNya dan ini membuatkan kita akan merasa kerdil, lemah dan hina serta mengingatkan kita dengan dosa-dosa lampau sehinggalah kita kembali kepada Allah dan meminta keampunan dari Nya


“Janganlah kamu mencaci-maki penyakit demam, kerana sesungguhnya (dengan penyakit itu) Allah akan menghapuskan dosa-dosa anak Adam sebagaimana tungku api menghilangkan kotoran-kotoran besi”.
(HR. Muslim no. 2575)
“Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya”.
(HR. Bukhari no. 5660 dan Muslim no. 2571)

No comments:

Post a Comment