Thursday, May 26, 2011

Kisah AKU, Perempuan n Rokok

Sejak kerja kat KL ni, macam-macam benda dah aku nampak, maklumlah dulu duduk terperap je kat rawang tu, mana la nak nampak benda-benda macam ni. berbalik kepada cerita asal aku - rokok : sinonim dgn budak remaja yang nak test power and tempah maut, rokok juga sinonim dengan orang dewasa yang bagi alasan nak hilangkan stress kerja dan family, BUT rokok and perempuan, macam sesuatu yang asing bagi aku, because selama ni tak pernah pun berpeluang melihat perempuan hisap rokok dengan mata kepala aku sendiri.

Rokok adalah silinder dari kertas berukuran panjang antara 70 hingga 120 mm (variasi bergantung kepada negara) dengan diameter sekitar 10 mm yang berisi daun-daun tembakau yang telah dicacah. Rokok dibakar pada salah satu hujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup melalui mulut pada hujung yang lain.
p/s: cilok wikipedia punya fakta.

dalam isu perempuan dan rokok, aku split them into two category. first, perempuan yang merokok dalam group dan juga yang merokok sorang-sorang. sebab, kedua-duanya aku dah nampak sendiri dan telah dianalisis. kat KL ni, dimana sangat ramai wanita yang berkerjaya (adakah lelaki semakin kurang pandai??), contohnya asal aku naik lif, mesti aku sorang je lelaki, turun lif pun sama - jarang - yang biseksual(gay,lesbo and sewaktu dgnnya) jangan kisah la.honestly, takde masalah la bagi aku walaupun wanita itu berkerjaya tetapi yang buat aku sedih ialah, adat ketimuran yang semakin menipis dikalangan mereka ni.

adat ketimuran- bersopan santun, menghormati satu sama lain, menjaga maruah diri, dan juga keluarga and menjaga nama baik agama. semuanya sudah jarang sangat aku nampak. kat KLCC tu, aku tak kisah la dengan sampah masyarakat yang melepak tak tentu hala - kaler rambut, pakai ketat-ketat, celak-celak mata, berkepit-kepit, kalau kaki lawa macam wonder girls takpe la jugak nak pakai skirt, sejuk jugak mata memandang, tapi kalau level drumstick - nak termuntah aku..mata ni cuba la juga tak nak pandang tapi tak guna, elak kiri, terpandang depan, elak depan ternampak kat kanan..takkan nak pandang bawah and atas je, nanti orang ingat aku mental problem pulak.

okayh, tersasar sikit ni, ok, rokok. kategori yang pertama :perempuan yang hisap rokok dalam group, yang biasa aku nampak diorang ni akan join group lelaki - biasa pagi-pagi ternampak la kat restoran-restoran mamak sebelum masuk office kan.. jarang pulak nampak perempuan buat group 5-6 orang hisap ramai-ramai, mungkin ada..tapi, takde pulak aku nampak. tak malu ke hisap rokok depan lelaki - jatuh maruah kak ooi..(x tau la kalau diorang join group lelaki masing-masing)
p/s: mostly terdiri daripada wanita bangsa cina

kategori kedua : perempuan yang hisap rokok secara solo. yang ni biasanya aku nampak depan office, kat sebelah lif. biasanya waktu petang-petang time aku nak balik. keluar je pukul 5 petang, mesti aku ternampak sorang, yang kelakarnya muka ambik feel gila(sangap), sambil-sambil aku lalu, dia akan hembus asap tu(bajet ko terer!!)..aku pulak memang ready je sapu tangan kat hidung, ye laa, kat KL ni macam-macam boleh jadi- pukau. eeeii,takutnya.. sapu tangan di hidung simboliknya untuk menyedarkan dia, kalau perempuan yang tutup hidung mungkin dia tak kisah, tapi, kalau lelaki pun tutup : itu macam penghinaan kan - aku memang pandang rendah wanita yang merokok - tak kisah la, diorang berjaya dalam hidup ke - pangkat tinggi, kereta besar, ada penthouse ke..tapi, kalau dah perangai macam haram, sorry la, you won't earn my respect.
p/s: yang aku selalu nampak ialah dari kalangan bangsa melayu

sebagai penambah keceriaan post ni, i would like to add satu story waktu aku naik PUTRA semalam. ramai orang kat dalam train ni, then sampai la kat stesen kampung baru, perghh, ada lagi nak masuk ni. tiba-tiba, dalam kesesakan itu aku terlihat seorang wanita india seakan-akan menolak seorang makcik berbangsa melayu yang memegang anaknya, habis jatuh payung and beg dia..akupun tolong la angkat.. bengkek betul aku tengok perempuan india tu, dah la tak nak minta maaf, mengeluh pulak tu.mat saleh yang tengah duduk lepas diorang ternampak insiden tu terus berbisik-bisik sambil memandang perempuan india tu.tak tahu la pulak apa yang diorang mencarut.
p/s : malaysia di ranking ke 33 dalam Most Polite Cities in the World.(tah statistik tahun bila aku jumpa ni..)

saya bukan perokok..say no to smoking!!

2 comments: