Tuesday, May 17, 2011

Kisah AKU n Nigerian Parcel Scam

Jenayah siber sekarang ni dah menjadi-jadi kat dunia ni, dunia yang dulunya luas kini menjadi semakin kecil dek kerana penangan sistem teknologi internet yang canggih, macam-macam boleh berlaku, sekarang ni, kita biasa mendengar di akhbar, ramai yang ditipu oleh sindeket penipuan, yaaa, mungkin kita tak sedar, tengah syok-syok chatting dengan pen pal, rupanya diorang tu penjenayah..so, hari ini aku nak dedahkan satu jaringan sindiket penipuan nigeria, one of the email is probably this:

lailafaisal@hotmail.co.uk

beware ye malaysian, aku memang dah dapat agak pun pada mulanya,untuk post kali ini, aku compilekan sekali screenshot yang aku captured daripada perbualan aku dengan "laila mohd faisal" ni..
p/s: sila klik gambar untuk paparan yang lagi besar dan jelas, so that, korang boleh baca kandungan email itu..tq

salam perkenalan katanya, siap bagi gambar lagi untuk meyakinkan si penerima emailnya itu..but, perasan tak, gambar diatas macam familiar je kan, tak macam kat london pun..

let us give "her" some hope..jangan harap laa, makcik aku datang kl pun aku tak layan..apatah lagi, orang yang aku baru kenal ni..

dia kata dia orang england, sangat hebat dalam english tapi nampak macam berterabur sikit, aku tak la hebat sangat english but aku still can compare orang tu punya level..umur dia??, 28, blah la, kalau 17-19, mau jugak aku layan..ha3x

selamat datang ke malaysia, i'm very pleased..jangan-jangan kau dah ada kat malaysia ni..kat sini aku start market sikit..

laila mula menjalankan perang saraf dengan menggunakan ayat-ayat manis, baby??, siapa baby kau..even ex aku pun tak pernah panggil macam tu..nak buat pelaburan ke bang, salah orang laa, kau ingat aku stockbroker ke apa??..apa lagi? nak gambar saya?, tanya mak saya dulu..

jangan hepi sangat "laila",erm..waktu ni, aku rasa dah malas nak "bermain-main", it's time untuk takutkan dia..but, still bagi advise and warning..kalau-kalau dapat pujuk dia supaya hentikan jenayah ni..

aku bagi warning, dia cakap aku caring..wuuek, nak termuntah, er takpe la, lagipun dah lama telinga aku tak dengar orang cakap macam tu kat aku..then sebagai penghargaan untuk persahabatan selama ni, laila kata nak bagi hadiah kat aku, auuuuw!! surprise nya..ko nak bagi dadah ke..??
p/s: perhatikan gambar diatas, ada gambar YDPA kat belakang dia..

hadiah apakah itu??, kau nak send macam mana??

huhh..dah agak, laila, kau ni memang sterotype macam scammer lain, tapi..dah biasa sangat dapat message macam ni, bezanya, diorang direct, kau ni umpan senyap-senyap..

it's time to end this laila!!, aku memang dah muak dengan permainan kau ni, so, this is my last message to "her", aku ada jugak tertunggu-tunggu dia reply, tapi, takde la dapat pulak..goodbye laila,"take care"ha3x..better luck next time yea,selamat memburu mangsa lain, dah dapat do contact i yea..

untuk kesahihan, aku sertakan alamat lokasi dimana "laila" menjalankan kegiatan haram jadah ni, ini ialah lokasi yang dapat aku trace from i.p address dia..teknologi, walaupun berbahaya, tetapi, kadang-kadang, ianya berguna..

so guys, aku nasihatkan supaya korang berhati-hati kalau received message macam ni, take the safety precaution, jangan dedahkan nombor,alamat korang sewenang-wenangnya, that's the use of privacy kat mana-mana laman web, use it well..lagi satu, kalau korang nak tau lebih lanjut lagi kisah nigerian parcel scam ni, korang bolehlah ke link ni..mr.mazidul akmal sidek lagi serius dalam penyiasatannya daripada aku..

http://mazidulmobile.blogspot.com/

...........................the end.............................

4 comments:

  1. kalu aku terima email nie... aku tak layan jer... huhuuhuh

    ReplyDelete
  2. klu x ikutkn aq pn malas nk layan..tapi, yg ni special sikit, psal..aq nk kenekn dye balik..

    ReplyDelete
  3. hbat giler farid..
    kenakan balik org yg nk knakan kau,,haha
    bgos3..
    haha

    ReplyDelete