Tuesday, May 28, 2024

Kisah AKU n Family Vacation: Cameron Highlands - Day 2

Assalamualaikum,

Maaf lewat sikit update next entry ni. Terlelap. As the title suggested, our family vacation sudahpun masuk hari kedua. Agak padat event hari kedua ni. Padat dalam kereta. Haha

Seperti yang dirancang, seawal jam 8.30 pagi lagi kami dah bergerak ke destinasi pertama untuk hari kedua ni iaitu Cameron Valley Tea yang terletak di Tanah Rata. Mula-mula ingat nak ke BOH Plantation tapi jalan ke Sungai Palas punyalah sesak. Tu yang tukar plan.

Our first stop ialah di Cameron Valley Tea House 2. Ini merupakan salah satu tea house managed by Bharat Tea Plantation. We had our breakfast here, muka excited betul bro ni. Haha

Ada pelbagai jenis breakfast ranging from eastern to western cuisine such as Nasi Lemak, Spaghetti, English Scones, Sausage Rolls etc dan of course wajib kita pairkan dengan secawan fresh tea yang marvelous ni.

Time kami datang tu orang pun dah ramai, so dapat meja kat dalam ni je. Baru ingat nak breakfast sambil menikmati pemandangan ladang teh, baru rasa macam orang kolonial sikit. Hihi

Lepas tu kami ke Tea House 1 pulak, just a few KM from Tea House 2. Kat sini boleh masuk ladang teh. Ikut korang lah nak jalan kaki, or naik buggy. Pemandangan dari starting point.

Macam kitorang sebab ada warga emas, dan juga kids. So memang nak tak nak kena naik jugak. Mau pengsan diorang nak menapak kawasan ladang teh yang luas ni.

Ada lah less than 10 minutes ride, kami stop dekat lower checkpoint. Satu hal pulak nak mendaki naik ke sign "Cameron Valley Tea" tu. Huhu

Selfie sikit. Cuaca memang panas, tapi suhu just nice. Tak berpeluh pun..:-)

Sempatlah snap beberapa photos tapi this is my favourite lah. Macam wallpaper Windows XP kan? Haha

Tetap bergambar walaupun menghadap direct sunlight.
Snap gambar satu family, tak banyak gambar berempat. Mana taknya time nak amik gambar ada je yang hilang. Huhu

Ilyas bersama anak-anak buah yang cukup aktif sepanjang percutian ni..:-p

Kami meluangkan masa dalam 40 minit jugak kat ladang ni. Bergambar with ahli keluarga untuk kenangan bersama. Ada sorang uncle yang agak peramah offered untuk ambil gambar kami.

Ni pulak gambar Fariq di mini waterfall yang ada dalam ladang ni. Boleh buat gaya Goku dia pulak..:-p

Ni Fariq yang snap gambar aku. Pandai kan budak tu? Tengok lah anak siapa. Hehe

Singgah borong teh dulu before move to our next stops.

Dalam jam 11.30, kami memulakan perjalanan ke destinasi seterusnya iaitu Abang Strawberry yang juga terletak di Tanah Rata, cuma lokasi kedepan sikit berdekatan Brinchang. Sebab tempat ni dekat dengan Brinchang, secara tak langsung kena tempias jem jugak so another traffic jammed!!

Nak tau aku sampai pukul berapa? 3 jam beb untuk jarang yang hanya 6.7KM! Hahahaha~ Sampai je aku drop diorang and cari parking. Round punya round tak jumpa last-last give up. So aku decided untuk park kereta approximately 2km away dengan lokasi. Malas nak jalan. Tu yang sudahnya makan aiskrim je sambil tunggu diorang. That's explain gambar ice-cream yang takde kaitan langsung dengan Abang Strawberry tu. Huhu. 

Around 4pm diorang call, baru lah aku gerak buat pickup service. Balik pun sama jem jugak, sejam setengah menempuh perjalanan 3KM. Berdenyut siak kepala lutut. Malam tu kami ke Cameron Centrum, just a walking distance from Emerald Avenue.

This time around we had our dinner at Pak Leh Restaurant. Terasa nak makan makanan goreng pulak.

Lepas makan shopping time! Sebenarnya diorang plan nak shopping kat Kea Market keesokan harinya. Tapi aku rasa sangsi dan tak konfiden dengan trafik. Tu yang decided untuk membeli-belah malam tu je.

Ahh sudah nampak action figure Dragon Ball lah pulak. Takpelah, nama pun cuti sekolah. Beli je lah untuk handsome boy ni..:-)

Wife dan anak-anak bergambar di Cameron Centrum.

Korang tengok budak-budak ni boleh berposing pulak, dah macam model Mangga pun ada si Hassan tu..:-p

Ingat nak naik bas Double Decker ni tapi ramai orang queue. Tapi budak-budak ni dah dapat mainan diorang tak pandang dah bas ni. 

Baru ingat nak amik gambar sorang-sorang kat phonebooth ni. Sekali Fariq datang bawak geng lah pulak.

Wife bergambar kenangan bersama adik beradik, serta anak-anak buah.

Aku selfie je lah..:-)

Berlari budak sorang ni nak balik rumah tengok kartun.

Malam tu dalam jam 11, aku dan Zed pergi ke dobi layan diri di Brinchang Square tu. Jalan kaki je dok pikul beg dobi. Bukan apa, kalau keluar kereta masak jugak nak cari visitor parking kat apartment tu.

Singgah minum sementara nak menunggu kain kering, sambil-sambil tu recon balik perbelanjaan kami  sepeanjang berada di Cameron Highlands ni.
Jam 1 pagi jugak kami settle semalam, balik rumah pun tengok budak-budak dah tidur. Sempatlah melepak kat balkoni dengan bro sambil menyembang pasal life masing-masing. 

So, itu sahaja cerita hari kedua kami. Untuk entri hari ketiga, In Sha Allah sat lagi aku update. We will update semuanya pagi ni!

P/S: Lain pulak rasanya cuaca. Kering bhai bibir aku lepas turun ni. Huhu.

Kisah AKU n Family Vacation: Cameron Highlands - Day 1

Assalamualaikum,

Fuhh, letih beb hari ni. Rasa macam nak tidur terus je, tapi kalau tak update karang asyik bertangguh pulak. Okaylah, nak story sikit pasal my short vacation bersama family wife. Ni merupakan vacation pertama yang aku join dengan diorang. Pergi mana tu? Moh le baca.
Kami gerak asing hari Sabtu tu. Aku gerak dalam jam 7.20, family yang lain gerak dari Selatan seawal lepas Subuh lagi.
Gather dekat R&R Tapah sekitar jam 8.30 pagi. Time ni baru tahu Zed gerak lewat sikit ada hal.
Mendaki Cameron Highlands dari arah Simpang Pulai dalam jam 9 pagi. 
Crossing border Perak-Pahang sekitar jam 11 pagi.
Since check-in pukul 3 petang, kami sekeluarga melawat destinasi pertama kami iaitu Lavender Garden yang terletak di Tringkap.
Lavender Garden ni merupakan antara tempat wajib bagi pengunjung yang melawat bandar peranginan ni. Apa yang ada kat sini?
Of course, dah nama pun lavender so tempat ni confirmlah ada bunga lavender. So kat sini memang banyak jenis bunga lavender dan juga bermacam jenis bunga-bunga lain such as lily, rose, daisy etc.
Sekali sekala nak beromantis dengan background bunga-bunga. Huhu
Apa saja yang disembang tu. Huhu
Eh ada rama-rama gergasi lah..:-0
Disini juga ada zon Strawberry di bahagian upper deck. Kat sini korang boleh memetik buah strawberi or simply beli dekat kedai yang ada kat atas tu.
Apa Fariq muka moody je tu..:-(
Rupa-rupanya nak makan aiskrim. Cakaplah, ni buat muka toya pulak..:-p
Melawat section ikan Koi
Selfie bersama ahli keluarga yang lain. Time ni Zed baru sampai Tapah, so memang tak sempatlah melawat tempat ni.
Yang mana satu teddy bear ni? Haha
Strategik betul diorang letak kedai-kedai menghala ke jalan keluar. So, memang possibility pengunjung nak membeli belah tu quite tinggi jugak. Huhu. Bermacam jenis kedai bermula dengan Lavender Garden Official Store yang menjual barangan berasaskan lavender, dan juga kedai menjual other souvenirs dan light snacks.
One last gambar wifey before kami meninggalkan Lavender Garden ni.
Yep, that's the dreaded and infamous Cameron Highlands' traffic jem. Aku nak ke Brinchang around 8km je, tapi nak dekat 3 jam kena sidai. Pfft
Sekitar jam 3.30 petang, akhirnya kami sampai ditempat penginapan selama 3 hari 2 malam ini iaitu di Emerald Avenue @ Brinchang
Sedikit gambar didalam bilik yang ada. Kali ni kami tidur tak ikut family, tapi rather ikut gender. Ni bilik lelaki. Huhu
Dekat dapur ada induction stove dan fridge. Kita juga boleh pakai pinggan mangkuk yang ada FOC.
What a breathtaking view from bilik kami.
Semuanya kepenatan, so memang petang tu berehat je. Nak recharge untuk aktiviti malam pulak. 
Yang the kids ni je aktif lagi, maklumlah semua dah membuta dalam kereta. Haha
Malam tu kami sekeluarga menyinggah the nearby Brinchang Square, just five-minutes walking from our apartment. Semua tak larat nak drive, nak cari makan malam je sebenarnya.
We had our dinner at De' Kayangan Steamboat & Grill Restaurant.
Dah lama aku tak grill + steamboat ni. Huhu. Tak silap last tahun 2018 jugak before kahwin.
Brader ni of course lah makan aneka sosej, fish-ball, chicken-ball dan macam-macam ball lagi lah..:-p
Then kami meluangkan masa ke arcade zon, betul-betul located bersebelahan restoran ni. Pandai betul diorang park benda ni, yang parents lah payah nak suruh anak makan betul-betul. Haha
Sempat snap few gambar je kat sini. Actually entri yang aku update ni pun memang semua gambar phone aku. Diorang belum share gambar lagi, nanti dah dapat aku revise sikit lah..:-)
Kami balik apartment dalam jam 10.30pm, lepas hantar diorang aku dan Zed terus keluar balik and made our way to Tanah Rata, cari port tengok bola. Malam tu merupakan final Piala FA between Man City berlawan Man United. Sadly, MU menang dan Newcastle officially tak dapat slot ke Eropah season depan walaupun menamatkan liga lebih tinggi dari MU. Sobs. Takpelah, season depan kita fokus liga domestik and try to win at least one cup. HWTL!

That's the wrap untuk entri hari pertama kami di Cameron Highlands. Ada lagi two more entries yang akan aku sajikan for the next hours. Stay tuned

P/S: Cameron ni memang sejuk, siapa tah cakap kat aku tempat ni dah tak sejuk macam dulu. Hotak dia lah. Haha

Wednesday, May 22, 2024

Kisah AKU n EPL 2023/2024 - The Finale

Assalamualaikum,

Ya betul, Ahad lepas merupakan match terakhir EPL bagi musim 2023/2024. Last game kot, mesti lah kena tengok. Tapi memang aku tak pernah missed game Newcastle pun season ni, kalau ada pun sebab terlelap.

Alhamdulillah, Newcastle menang dalam perlawanan terakhir EPL season ni dengan keputusan 2-4 di GTECH Community Stadium menentang team yang sedang bergelut, Brentford. 
Ni merupakan full season kedua Newcastle dibawah kendalian Eddie Howe bersama assistant coach, Jason Tindall, dan after 38 games, team kesayangan aku ni menamatkan saingan di tempat ke-7! 
Unlike season lepas dimana kami mendapat tempat keempat liga (71pts) dengan rekod joint least goal conceded (33) dan juga joint least defeat (5). Season ni agak drop sikit, nombor tujuh liga (60pts) but ada peningkatan dengan jumlah jaringan gol iaitu 85, third place behind Arsenal and Manchester City. 
Ditangga ketujuh liga sebenarnya dah cukup untuk dapat slot UEFA Conference League. Third tier European competition which actually a downgrade from what we had this season with the first tier's UEFA Champions League. Tapi semuanya bergantung dengan keputusan Final FA Cup melibatkan Manchester City vs Manchester United. If City menang, Newcastle dapat ke Eropah, but if United yang menang kami tak dapatlah ke Europe. Of course, we will be cheering for Mensiti hujung minggu ni. Huhu

Thank you to Wor Eddie and the players for a memorable season. Special thanks jugak to our owner, Mr Yasir Al-Rumayyan dan juga co-owners; Mehrdad Ghoudossi, Amanda Staveley and Rueben's brother. Without the takeover dan juga investment from them dua tahun lepas, mana mungkin kami yang penyokong setia ni dapat enjoy musim yang boleh dibanggakan jugak ni despite several setback such as a lot of injured key players, no luck in domestic cup's draw (mana taknya asyik dapat away je) tapi tu pun rasanya the lads dah buat habis baik dengan melayakkan diri ke quarter-final EFL Cup dan FA Cup. Tak yah cerita pulak our first season di UCL, walaupun agak corot tapi siapa yang boleh lupa macam mana kami bantai PSG 4-1 kat SJP. Pendek kata, we are not ready yet for UCL but we fought valiantly.

Okay dengan tamatnya game hari tu, maka EPL season 2023-2024 officially ended. What to do next?Lepas ni layan Liga Malaysia lah, sementara nak menunggu bulan Ogos. Huhu

P/S: Semua gambar credit in advance to sources yang berkenaan