Friday, November 14, 2014

Kisah AKU n Welcome Aboard!

Assalamualaikum, 

Hari ni genap 4 bulan aku menganggur. Tapi, hari ni jugaklah hari bersejarah bagi aku kerana telah menamatkan pengangguran. Alhamdulillah, dapat jugak kerja ye dop? huu
Minggu lepas dah aku dapat e-mel from Trueventus SB yang mengatakan aku layak untuk final stage, iaitu Training School selama 5 hari kat situ, and once I complete the 5-days training, aku sah menjadi probation employee mereka selama 3 bulan. Kalau perform and reach target, dapat lah jadi permanent which itu yang jadi objektif aku sekarang ni.
Since Training School ni start 9.30 pagi, aku gerak dari rumah pukul 7.30 and amik train pukul 8 pagi. But, minggu depan dah start masuk 8.30, so maybe aku akan parking kereta kat Terminal Bukit Beruntung and naik bas dari situ. Just like old time, mate!
HQ Trueventus ni terletak kat Plaza Sentral, ada branch kat Manila dan bakal expand to Australia. Even office kat KL ni pun nak expand untuk menampung business requirement yang semakin tinggi.
Meet Marcus, and takde dalam gambar David. Kami lah staff baru kat sini. Hari-hari pergi lunch dengan diorang except tadi. 1 Malaysia beb, Marcus is Chinese, while David is Indian..;-)

Training School selama 5 hari ni mengajar kami tentang culture company, structure, remuneration package, communication and presentation skills, job-related skills (market research, trial pitch, etc.) dan banyak lagi. Kami juga telah diberi projek untuk diselesaikan dalam masa 3 bulan ni, bersama task force untuk projek itu.
2 hari first je aku balik naik train, sebab keluar pukul 4.30 petang. 3 hari lagi aku follow sekali kakak and ayah aku. By next week, aku dah start office hour until 5.30 PM.
Insya Allah, I can do this. Kata Mr. Haslan, my manager - the most important things dalam this industy are hardcore research, plenty of pitch and consistent faxed out. Dapat buat 3 ni, Insya Allah dapat survive and reach monthly target..:-)

P/S: Best working environment kat sini, semua staff friendly and supportive. 

4 comments:

  1. Hi keje sana okay tak so far for fresh graduate like me untuk menyewa dan everyday naik puic transport?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerja sana okay je, dapat hone skill communication dan sales. Banyak benda dapat belajar kat sana. Rasanya untuk fresh grad better guna public transport since kos pun tak tinggi. Kalau kerja kat Plaza Sentral ni, parking boleh tahan mahal jugak.

      Delete