Wednesday, February 5, 2014

Kisah AKU n A Suggestion To Fresh Graduates

Assalamualaikum dan selamat malam semuanya, dalam segmen "Office Talk" hari ni aku akan berkongsi tentang suggestion dan juga recommendation yang diberikan oleh seorang HR Expert tentang fresh graduates. Ideanya ialah, apa yang kita semua perlu buat diawal kareer kita sebagai one of the nation's workforce. In addition, rasanya benda ni kita yang tengah praktikal pun boleh jugak nak apply. Jom semua, buka minda semua untuk membaca these suggestion.

Sellable Persona
Ni bukan Proton Persona tu..persona kat sini membawa maksud karekter atau perwatakan. Tengah muda-muda ni lah kita perlu promote diri kita kat orang. Macam yang diingatkan, jangan terlampau over selling. Persona yang mempunyai sikap professional dalam kerja dan juga tahu menghargai skill merupakan satu jalan yang boleh membuatkan diri kita mudah disenangi oleh colleagues.

Profitable Relationship
Make new contact dan juga new networking - ianya sangat valuable untuk akses informasi berkaitan job kita tu. Be nice dengan semua orang walau ada yang tak berapa nak nice dengan kita.

Mastering Time Management & Goal-Setting
Korang kalau result 4 flat pun kalau tak value masa memang payah nak advance kat dalam career. Apatah lagi yang result average macam aku ni. Haha. Beb, ada ke orang yang suka dengan orang yang tak punctual. Unless kalau boss korang pun sejenis jugak. Pernah dengar Teori Path-Goal? Yes, ni yang kita maksudkan dengan Goal-Setting, diawal kareer adalah sangat penting untuk kita set goal, apa yang kita cuba capai dalam company tu. Well, the logic is simple - dengan goal kita akan jadi lebih fokus, isn't?

Keep Motivated
Stay positif dalam alam pekerjaan sebab ianya memang kadang-kadang agak menyedihkan..haha. Mana taknya, dapat boss yang baran, memang kalau sehari tak mengamuk tak sah. Kawan-kawan pulak jenis yang tak supportive, kalau tak buli bagi kerja bertimbun tak sah. Siapa yang tak tahan, betul tak?

Respect People 
Ok lah, ni yang paling last. Above all, suka aku letak point yang ni - kita kena hormat orang, tak kisah la dia tua or muda. Bukan tu je, kalau orang tu menyakitkan hati macam mana pun, try untuk keep our respect dan juga iman. Aku pernah kena sekali dulu, memang pedih tapi alhamdulillah, berjaya jugak aku kawan dengan dia. Sebab, come to think about this again, bila kita maintain kan respek dan juga remain obedient, seseorang tu mungkin akan automatically start untuk cooperate dengan kita. Yes, its true, aku dah lalui benda ni and it's work.

Jadi buat kawan-kawan yang bakal grad tak lama lagi, dan juga peringatan untuk diri aku sendiri. Cadangan yang diberikan HR Expert ni memang semuanya logik dan membantu didalam usaha kita untuk membina masa depan kareer yang gemilang. Cukuplah segmen "Office Talk" pada minggu ni, semoga berjumpa lagi di segmen minggu depan. Bye.

P/S: All picture courtesy from Google

No comments:

Post a Comment