Wednesday, February 12, 2014

Kisah AKU n No Work, No Problem

Assalamualaikum semua, bertemu lagi kita dalam segmen "Office Talk" minggu ni. Maaf lambat update sebab minggu ini ada family matters yang perlu diselesaikan. Nanti aku cerita part yang tu. Ok, tajuk hari ni "No Work, No Problem". Baru-baru ni ramai kawan-kawan aku yang tengah praktikal dok call aku, takde kerja sangat kata diorang. Tak pelik pun, sebab melalui pengalaman memang ada firm yang payah nak bagi kerja sangat kat budak-budak praktikal ni, except yang praktikum kat government agencies. Itu pun sebab kena buli dengan senior..haha. Nasib baik lah supervisor aku kat sini, bagi kerja agak balance jugak untuk aku (Aku nak lagi sebenarnya..huu, tengoklah minggu depan aku nak request untuk transfer department dalam 2 minggu)

Entri hari ni secara am nya akan diskus tentang apa yang boleh kita buat kalau takde kerja, supaya hari tu akan jadi produktif, tanpa ada masa untuk melangut tengok jam, dan memikirkan masa depan korang bersama company tu..hii

Re-Plan
Mungkin kedengaran poyo, tapi tahukah anda sebenarnya Microsoft Project banyak kegunaanya, dan aku sure walaupun kita pernah amik Project Management, ada diantara kita yang tak tau pun apa fungsi sebenar Microsoft Project ni. Cuba try gunakan masa untuk belajar skill Microsoft Project time tengah praktikal ni, dan cuba applykan dengan progress sepanjang kita berpraktikum ni.

Work Ahead
Sebagai student praktikal, kita kena completekan report betul tak? and hari tu time taklimat Koordinator ada cakap yang suruh kita prepare draft untuk report kan? Apa kata, cuba attempt untuk buat full report, kalau kena revise pun apa salahnya, habis-habis nak amend pun tak banyak, daripada baru nak buat bila dah masuk part 6 nanti.

Research
Kita kena ingat yang kita semua final year student yang ada thesis untuk dicompletekan time part 6 nanti. Cuba guna masa yang terluang untuk try construct questionnaire ataupun cari information berkaitan dengan research paper tu. Contact research supervisor korang and mintak permission untuk follow up. Alhamdulillah, Dr. Aliza dah bagi greenlight untuk aku proceed dengan information gathering dan now, aku dah siap keempat-empat 4 dalam questionnaire. Salah ke betul lain cerita, janji masa yang ada kita guna.

Organize
Since ada masa yang terluang, cuba busy kan diri dengan organize balik meja, e-mel etc. Check pen punya ink, dokumen yang tak penting, susun balik fail-fail, buang e-mel yang tak perlu dan banyak lagi. Bagi yang takde email company macam aku, cuba labelkan inbox mengikut kategori. Walaupun tak mengambil masa yang lama, percayalah, benda ni membuatkan korang lagi rasa puas hati. Plus, cleaner yang kemas office pun senang hati jugak. Apa salahnya kita tolong ringankan kerja diorang.

Study
"Study, ain't nobody got time for that" Yes, itu cakap pemalas yang takde masa depan. Even dalam buku panduan praktikal pun ada point "Hargai ilmu". Ilmu bukan terletak sejauh mana supervisor korang bagi kerja, ilmu boleh dicari. Kalau dah SV tak bagi kerja, rajin-rajinkan diri surf internet belajar apa yang patut. Aku pulak, dalam time tengah praktikal ni kalau takde kerja sangat, aku dedikasikan diri untuk buat management studies kat company tu. So far, progress yang sangat baik.

Speak Up
Katakanlah semua benda kat atas ni korang dah buat and still ada benda yang korang tak puas hati lagi. Pergi jumpa supervisor, mintak kerja lagi. Kalau dia kata takde kerja, tanya lagi kalau boleh transfer pergi department lain. Kalau okay, cubalah nasib. Kot la boleh dapat kerja yang lain daripada rutin korang tu. Macam aku, hari-hari Contract, CS Survey, nak jugak try buat benda HR ni. In sya allah, minggu depan nak jumpa Puan Isma (Head, Human Resource), tanya kalau ada kerja HR dia boleh assign untuk aku..hii

Itu je lah recommendation from aku (tak nak dengar pun takpe, aku bukan student cemerlang pun) tentang isu no work ni. Bukan lah nak kata aku ni takde kerja kat office, sometimes kita kena pandai bezakan mana priority. Kalau kerja ada due date, seminggu misalnya, takkan lah kita nak settlekan dalam masa 3 hari semata-mata nak impress supervisor? So, bahagikan masa, pagi aku prepare tender dokumen, lepas lunch follow up CS Survey, ada masa lagi 2-3 jam buatlah kerja yang macam dah plan. Utilize kan masa tu, tak dapat nak fully utilize, optimum pun jadi lah. Janji bila dah habis praktikal, banyak benda kita bawak jadi ilmu. :-)

4 comments:

  1. I don't want to ask my supervisor for additional works or else he will ask me to do clerical works or bancuh kopi for him.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Clerical works is okay for me, but for coffee..in your dream la Mr...haha

      Delete
  2. hai. saya nak tnye, saya da prtikal 3mgu tpi saya masih tidak ade supervisor. apa perlu saya buat ye ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awak praktikal kat mana? Macam mana pulak boleh takde "handler"? Pelik kes ni..huu,

      Suggestion saya cuba awak consult dengan orang yang pertama sekali introduce awak kat company tu, or mungkin tanya rakan sekerja kat situ. Mungkin diorang terlupa yang awak ni student praktikal kot.

      Delete