Monday, February 13, 2012

Kisah AKU n Menu Orang Bujang : Cheese Omelette

Memasak itu sinonim dengan wanita. Tapi bila difikirkan balik, ramai chef yang terkemuka berasal daripada golongan kaum adam. Sekarang ni aku perhatikan (melalui pertanyaan spontan), ramai wanita yang kata memasak itu leceh. Err, tak nak la camni, bukankah lagi perfect kalau perempuan itu pandai memasak? But, aku sebenarnya sangat kisah dengan benda ni, kalau aku kenal mana-mana perempuan - mesti aku akan tanya, kalau leceh katanya - erm, sori ek, better luck next time. Mak aku pun cakap camtu. Tapi ada je kes perempuan sangat hebat memasak tetapi lelaki dia pulak yang problem, contohnya - diet la konon, malas beli barang dapur..urgh, macam-macam betul.

Aku bukanlah pandai memasak tapi TAHU memasak. Beza maksud itu perkataan "pandai" dengan "tahu". So, hari ni resepi kedua - Cheese Omelette. Kalau yang fisrst, pasal Cheeseburger.

Stepnya simple - sangat simple untuk orang yang nakkan kelainan dalam telur dadar mereka. Cuma tambah cheese je.
 First, sediakan dulu bahan-bahan yang diperlukan - telur, keju, seasoning dan juga roti (optional)
Second, pecahkan telur dan kacau sampai kuning. Pastu tambahkan dalam 5 titik seasoning dalam mangkuk tu.
Third, potong keju tu..Korang nak carik-carik pun boleh tapi kalau potong nampak lagi kemas.
Tuangkan semua. Ingat, jumlah keju bergantung kepada jumlah telur yang korang guna. Kalau satu bijik, keju pun sekeping jugak.
 Macam resepi dulu, aku tak guna minyak masak - Pakai marjarin sebagai ganti. Panaskan and biar ia cair.
Masukkan telur bercampur keju potong tu. Selerakkan keju tu supaya ia tak bertindih-tindih antara satu sama lain.
Aku ni kalau goreng telur mesti fail bab nak angkat. Sucks tol, so - aku pecah-pecahkan supaya senang nak angkat. Lagipun lagi bagus macam tu sebab kita boleh fokus satu-satu.
Siap. Cheese Omelette ini boleh dimakan dengan roti, nasi atau makanan yang sewaktu dengannya.

No comments:

Post a Comment