Sunday, July 24, 2016

Kisah AKU n Capsicum Steamboat & Grill

Assalamualaikum, 

Semalam aku melawat rakan-rakan seperjuangan di Shah Alam. Kisahnya bermula Khamis lepas when Yat texted me, mengajak untuk makan steamboat best kat sana. Without much hesitation, aku pun setuju untuk join. Yelah, dah lama jugak tak melepak dengan diorang ni, tak silap aku last kami hangout sebulan before Ramadhan hari tu..:-)
Since aku pun kerja semalam, and rumah kami ada buat open house. Aku bergerak dari rumah ke Shah Alam sekitar jam 5.30 petang. Meredah hujan lebat lagi, sekarang ni asal keluar je hujan..huu
Shortly after Maghrib kami pun bergerak ke destinasi yang digembar-gemburkan di laman sosial sekarang ni - The Capsicum Steamboat & Grill. Terletak di Kampung Bukit Naga, Shah Alam. Ohh by the way, entri aku ni takdelah detail sangat mengenai jenis-jenis makanan yang ada. Just in case korang terdrop sini and expect detail-detail macam tu, harap maaf lah sebab entri ni penuh muka kitorang je. But, if nak tau boleh ke link ini dan juga ini..:-)
Apa yang membezakan makan steamboat dengan makan benda lain ialah kita boleh masak sendiri, amik berapa banyak makanan yang kita nak. Dengan RM 20, kita boleh makan sampai lebam while pick a variety of seafood (udang, sotong, filet ketam etc.), lamb, chicken, beef as much as you guys can telan. Tapi kena beringat jugak, sebab kot lah ada lebihan makanan yang tak habis - kena charge beb!
Walaupun rumah buat open house semalam tapi aku tak sempat makan pun gara-gara tetamu yang boleh tahan ramai jugak yang berkunjung kerumah kami. Haa, tu yang balas balik malam semalam kat sini. 
Tengok apa tu? Haha
Interior design restoran ni memang sempoi. Ala-ala hipster gitu. Kerusi/meja, hiasan dinding, kaunter stailo je pakai wooden pallet. Sini takde aircond, so digalakkan pakai baju nipis sebab konfirm korang berpeluh. Dah lah dengan nak memasak lagi. Nasib baik aku selalu bawak sapu tangan..:-)
En. Joe dan seafoodnya. Yang tak boleh blah, amik telur ingat nak buat rebus. Tapi-tapi last-last letak balik. Sengal betul..:-p
Muka sayu je En. Yat ni..haha
Haa, yang patut sayu bro ni lah. Tapi elok je simpan dalam hati..:-)
Selfie satu round!
Kekenyangan. Betul-betul melantak ni..haha. Untuk siapa-siapa yang nak try steamboat kat sini boleh lah Waze or GMaps alamat kat bawah ni:

Capsicum Steamboat & Grill, 
Jalan Kilink, Kampung Bukit Naga
40460, Shah Alam, Selangor D.E

ataupun boleh call/whatsapp 018-2655 224 untuk tempahan. Promote, promote! 
Lepas makan, kami bertiga merayau-rayau sekitar ibu negeri Selangor ni and berhenti sekejap di Dataran Shah Alam. Nak tengok mat-mat motor beraksi, sini lah port biasa diorang lepak..:-)
Masjid Negeri yang sentiasa bercahaya.
Tak buat apa pun kat sini. Berbaring-baring je tengok bintang..haha. Dah boring melepak sini, kami sambung berbual sambil mengopi di Khalifah. Kami ada plan nak ke Thailand akhir tahun ni, tapi dalam early planning lagi lah.
2AM - I made my way back to Rawang, boleh tahan mengantuk drive semalam. Sampai rumah tak fikir apa dah, terus tertidur sampailah pagi tadi. Subuh gajah jugaklah..:-p

So guys, itu lah cerita aku bersteamboat di Shah Alam while spending quite a quality time with Brotherhood UiTM ni. In Sha Allah, katanya minggu depan nak main badminton if schedule okay.

Saturday, July 23, 2016

Kisah AKU n Majlis Aidilfitri MISB 2016

Assalamualaikum,

Apa khabar semua? Pagi ni nak share sikit tentang satu lagi majlis anjuran syarikat yang aku join semalam. But before that, jom selak sikit apa yang happened sepanjang minggu ni.
Pagi ni gua kerja der. Since claim and kerja-kerja lain pun dah siapkan semalam, so mengular je lah kat office pagi ni. Tu yang naik mood nak mengupdate blog..:-)
Minggu ni aku travel je. 90% minggu ni dihabiskan diluar pejabat. Buat marketing, attend site visit dan sebagainya.
Antara salah satu tempat yang aku buat courtesy visit minggu ni - Sabak Bernam beb! Haha
Rabu dan Khamis attend site visit di Universiti Malaya. Merasa lah masuk kat universiti terulung di Malaysia ni..huu
Haa, semalam pulak company ada buat jamuan Raya Aidilfitri untuk tahun 2016. Ni merupakan one of acara tahunan syarikat sepanjang penubuhan MISB sejak 1986.
Antara hamper dan hadiah untuk cabutan bertuah..:-)
Hidangan untuk VVIP yang terdiri dari pengurusan tertinggi dan pegawai-pegawai kanan syarikat.
Majlis semalam berlangsung di lobi MISB di Ground Floor. Sempoi kan? :-p
Ucaptama dari Pengarah Urusan, Dato Hj Ruslee, sekali dengan announcement official resignation seorang staff kami disini, baru nak bermesra-mesra. Tapi takpelah, dengar-dengarnya bro tu ada lagi minggu depan..:-)
Acara cabutan bertuah dan penyampaian hamper Raya oleh Pengerusi Eksekutif MISB, Dato Hj Abu Samah.
Makan time! Hidangan kami simple je semalam - ada Sate, Lontong, Nasi Himpit, Lemang dan kuih-kuih tradisi bangsa Melayu..:-)
Hamper aku semalam. Haha. Dua kali dah dapat hamper besar cenggini. Time majlis iftar pun besar hat ni jugak. Tuah badan..huu
6PM - Aku meninggalkan majlis dan terus bergerak ke Gopeng untuk pick up adik kat Matrik. Dia ada program alumni kat sana. Sampai around 7.45, tumpang Maghrib sekejap. Pukul 8.10 terus bergegas pulang ke Rawang dan sampai sekitar jam 10 malam. Hantar bro tu, and sambung melepak dengan Afiq sampai 3 pagi (sedangkan kerja pagi ni). Gila babs betul! Haha

Malam ni ingat nak ke Shah Alam. Joe ajak makan steamboat kat sana. Benda dah bayar dulu sebelum tanya gua. Nak tak nak kena pergi je lah..haha

Sunday, July 17, 2016

Kisah AKU n Double E-Day!

Assalamualaikum,

Malam-malam buta ni suka aku nak berkongsi cerita petang semalam dimana aku berpeluang menghadiri majlis pertunangan kawan-kawan kakak aku. Ada dua majlis - satu di Putrajaya dan satu lagi di Serendah. Seawal jam 7 pagi aku dah bangun untuk hantar ayah di KTM Rawang. Ayah nak balik kampung, ada majlis merisik (wujud lagi benda ni..haha) sepupu aku di Ipoh. Sebagai anak lelaki sulung, memang jadi tanggungjawab ayah untuk jadi jurucakap bagi keluarga kami.
10.30 AM - Selfie dulu sebelum memulakan perjalanan. 
Majlis di Putrajaya berlangsung pada jam 12 tengah hari, jadi kami kesini dulu. Ikut MEX, cepat sikit sampai. Kami bertolak jam 10.30, pukul 11.45 dah sampai. Itupun sempat pergi buang air kat petrol station..haha
Putrajaya - bandar pentadbiran Malaysia. Last aku visit bandar ni sekitar bulan 3 tahun ni. Time tu ada meeting di Kementerian Pelancongan. Memang ada pasang niat nak menetap disini sebagai pegawai kerajaan, tapi belum ada rezeki lagi nak dipanggil dalam perkhidmatan awam. So, kita kerja lah swasta dulu..huu
Majlis pertunangan Sofea dan Nordin ni berlangsung di Blok F, Presint 18. Senang je cari, since dia ada bagi direct coordinate..:-)
Tak pasal-pasal jadi penyambut rombongan tadi sebab 'segak berbaju Melayu bersongkok hitam' kata Mak Sofea lah..haha
Rundingan singkat kedua belah pihak selepas ucaptama oleh kedua-dua wakil . Macam biasalah jadi photographer..huu
Dulang-dulang hantaran.dari pihak lelaki.
Haa, yang baju biru tu lah Sofea. Kawan kakak aku ketika menuntut di UiTM Melaka. Selamat dah jadi tunang orang. Tahniah dik (sebaya aku je sebenarnya)!
Haa, yang kamu ni bila lagi? Asyik thumbs up je..haha
Yang baju kuning tu En. Nordin, tunangan Cik Sofea kita yang diraikan semalam.
Kami bergerak untuk ke majlis seterusnya sekitar jam 2 petang dari Putrajaya.
Elok je keluar MEX hujan selebat-lebat alam, sampailah ke our next destination di Serendah. Menggigil aku dalam kereta tadi. Dah la hujan, jammed pulak tu. Risau terlambat je.
Haa, yang di Serendah ni pulak majlis bertunang Sabrina dan Aiman. Kat sini macam shit je, ramai guest ingat aku dengan Along ni husband and wife. Tu kakak aku lah sengal..:-p
Sepatutnya diorang ni berlima. Tapi sorang datang awal since ada program lain. Ni kawan-kawan kakak aku time dia STPM di SMK Sungai Choh. Tak banyak snap picture kat sini, sebab bateri dah nak kong. Powerbank ada, tapi tak bawak USB cable. Bengong betul..haha
Majlis bersurai sekitar jam 5.30 petang. Kami terus ke Rawang, amik ayah kat KTM. Still hujan lagi time ni beb, jalan sesak, lutut longgar, fuckin sleepy dan sebagainya. Sampai rumah pukul 6.30 petang, solat Asar pastu terus tertidur. Bangun-bangun je dah pukul 11.30 malam. Memang sahih penat betul tu..:-p

That's the end of entry malam ni. Tahniah diucapkan kepada Sofea & Nordin dan juga Sabrina & Aiman. Semoga ikatan pertunangan korang berkekalan hingga kehari pernikahan dan seterusnya ke akhir hayat. Amin In Sha Allah.