Saturday, September 21, 2024

Kisah AKU n Cuti Maulidur Rasul 2024

Assalamualaikum,

Minggu lepas aku dan keluarga berkesempatan balik kampung di Melaka. Lama jugak tak balik, rasanya last bulan Julai hari tu, time Hafsah bertunang.

Jumaat seperti biasa, amik budak-budak ni dulu before ke office wife. Dalam jam 7 petang kami memulakan perjalanan pulang dari Rawang ke Merlimau.
Singgah makan malam di Lay-by Nilai before restarting our journey. Nak tahu jam berapa sampai Melaka? Pukul 12 malam bhai!!
Malam hari Sabtu kami sekeluarga ke Masjid ar-Rahman, ada Majlis Dzikir & Maulid Rasulullah SAW
Dah ada bumbung kat sini, dulu pakai kanopi je. 
Bukan main si Iman ni berposing. Tudung dah hilang kemana. Haha
Sepupu lain pun ada jugak.
Wife duduk luar je, since kena kad merah minggu tu. Haha
Sempat melawat gerai-gerai F&B yang disediakan. Ingatkan free. Huhu
Lepas solat Isyak, majlis diteruskan dengan dzikir selawat oleh pelajar Tahfiz, kemudian bersambung dengan tausiyah yang disampaikan oleh Habib Ahmad Hassan Al-Jufri, Habib Musthofa Abdul Wahab Alhaddar, Syeikh Toha Abd Hamid Hamadi.
Majlis disempurnakan sekitar jam 10.30 malam disusuli dengan jamuan makan talam.
Pagi Ahad plan nak piknik di Pantai Siring, tapi hujan lebat membasahi bumi Melaka. Sudahnya duduk rumah je.
Tapi memang kebetulan, pagi tu bos aku call kata ada analysis urgent nak kena submit hari Rabu untuk management's offsite meeting. Memang aku settlekan pagi tu jugak since Rabu tu aku will be on-leave. So buat siap-siap dulu takut kena kacau nanti..:-p
Petang tu berkesempatan follow Zed bawak budak-budak ni ke Pantai Siring. Lepak amik angin sekejap
Then naik bot pusing-pusing. Ada lah dalam 15minit, okaylah harga pun sorang RM3 je. 
Hari Isnin seperti yang dirancang, aku ke Batu Pahat. Zed pulak dah balik since wife dia dah start kerja hari Selasa. Sampai sana dalam jam 2 petang, kami ke Batu Pahat Mall. Kasi budak-budak ni enjoy dulu kat Kidzoona.
Aku tak masuk pun, tengok dari luar je. Cramp kaki bawak kereta tu yang nak berdiri je..:-)
Apa kena si Iman tu. Huhu
Ada mini-event hari tu. Si Fariq tak nak join, tengok tu melekat dengan ibu dia. Hassan and Maryam joined game hybrid bola beracun + rebut kerusi tu,
Budak-budak lain tengah main, dia boleh solo ride kat sini pulak. Haha
Sambung main arked pulak..:-)
Dalam jam 4 petang we had our late lunch di Mee Tarik Warisan. Eh mana Fariq?
Moody. Haha. Sebab on the way tu ternampak kedai jual keychain Goku.
Apa benda si Hassan tu, dah macam robot Droidekas Star Wars aku tengok..:-p
Tapi budak ni aku perasan kalau tengah lapar memang mood swing. Dapat makanan baru okay sikit, dah rupa perempuan pulak perangai camtu. Haha
Lepas makan barulah pergi beli benda yang dia nak tu. Tapi dah bawak geng lagi dua orang ni memang confirm kena pau lah hari tu. Huhu. Takpelah korang, bukan selalu pun acik Farid belanja kan..:-P
Sebenarnya datang Batu Pahat ni nak menghantar ipar aku, Asma yang melanjutkan pelajaran di Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Hussein Onn, Batu Pahat. Kebetulan aku free tu yang offer diri tu, plus nak bawak the kids ni berjalan-jalan sikit time cuti sekolah ni.
Ada lah tolong snapkan satu dua gambar untuk kenangan diorang.
Hari Selasa tu aku berehat je since malam tu nak drive balik. So petang tu wife ditemani Hafsah bring the kids to Pantai Siring. Lepak-lepak je, ingat nak berendam tapi air laut agak bergelora.
Before balik, sempat lagi menjamah the famous Mi Bandung kedai depan rumah ni. Ngam-ngam hari aku nak balik, acik ni bukak kedai..:-)
Sekitar jam 10 malam, kami memulakan perjalanan pulang ke Rawang. Eh budak-budak ni balik sekali ke?
Of course lah tak, aku kerja kot minggu ni. Siapa nak jaga? Dalam jam 11.20 malam sampai Plaza Tol Bandar Ainsdale. Tunggu Zed jap untuk drop budak-budak ni before resume journey to Rawang.
Berbekalkan Iced Latte ZUS, a token of appreciation from Zed. Sampai jugak aku ke destinasi yang dituju sekitar jam 1 pagi.

Okaylah, tu je lah cerita malam ni. Saja update tengahkan free ni.

P/S: Esok Newcastle lawan Fulham. Main away lagi, dah 3 kali away dah. Bila nak main kat SJP ni.

No comments:

Post a Comment