Saturday, August 10, 2024

Kisah AKU n Games Review: FC Mobile 24

Assalamualaikum,

Okay, hari ni aku nak buat video games review sikit. Lama dah tak buat kan? Rasanya last video games aku review tak silapnya Dream League Soccer tahun 2020. Of course lah ada review berlambak mods, tapi that's not a game. Kira tak count lah. Game yang aku nak review malam ni ialah FC Mobile 24 or known as FC24. Sebuah mobile game developed by EA Sports, khas untuk pengguna Android dan iOS. Asalnya aku download game ni time demam Euro dulu, tapi melekat pulak dalam tepon ni. Bak kata orang kampung aku, it's here to stay. Huhu
This is the main menu untuk game ni. Straightly to team dashboard. Play untuk main matches mode yang ada. Market untuk urusan jual dan beli players. Quests untuk tengok apa daily/weekly task yang ada, League pulak untuk those yang masuk liga (macam aku tak join apa-apa league pun, Exchange untuk ke section pertukaran dan My Club untuk pengurusan club. Jom tengok satu-satu content menu game ni.
Let's starts with Play. Ada tiga mode yang ada kat sini. Division Rivals iaitu multiplayer mode dimana korang boleh berlawan dengan player online yang lain. Dalam ni ada tiga mode jugak iaitu Manager, H2H dan juga VS Attack. Aku personally prefer main H2H (Head-to-Head) since yang ni memang akan based on our skill rather than overall rating. Okay then kita ada Live Events which is a single player mode. This is where we can test our skill against computer through variety of skill challenges and matches. Yang memang setiap masa ada ialah mode Heroes, Mystery Signings and Challenges while Icon Chronicles dan Hall of Legends tu seasonal. Finally kita ada mode Tournament, also singlplayer dimana kita boleh join offline tournament. Yang ni pun seasonal jugak, cam sekarang still under EURO2024 tournament.
Ni pulak Transfers. Kat sini lah tempat you all nak beli dan jual player. Nak beli pakai apa? Mestilah pakai Coin. Harga player based on their card. Kekadang satu player tu ada a number of card depending on their level. Lagi tinggi level, lagi mahal lah harga diorang. For example, basic Joelinton's card berharga 90,000 sahaja but fully upgraded Joelinton's card boleh menjangkau ke 24,000,000. It will surely take time lah untuk beli card yang berkualiti.
This is Quests dashboard. Kat sini korang boleh check daily or weekly progress. Untuk setiap quest yang kita achieved, of course akan ada reward yang kita boleh dapat and it's quite handsome. Daily/weekly quests mostly berkaitan matches and challenges, while ada jugak quest yang fokus on team building such as improve overall rating, train players etc.
Exchange membolehkan korang buat pertukaran such as player for coin, or player for player. If korang jenis yang teliti sometimes kalau exchange player lagi untung dari jual diorang kat market since kat sini takde tax. So player yang berharga 100,000 are exchangeable without 10% tax, thus kita boleh dapat full amount. Kat sini jugak kita boleh exchange player untuk dapatkan Universal Rank Player which can be used to upgrade our existing pool of player. Cuma keras sikit lah requirement nak exchange tu..:-)
Of course macam the other online game in market, ada Store yang membolehkan korang beli something with real money. Ni biasanya untuk orang berduit lah. Ada duit beli jelah, buat apa nak upgrade slow-slow. Macam aku just beli Star Pass je bila new season open and improve from there. Premium Star Pass biasanya berharga RM45, while yang Premium+ boleh go up to RM90
Okay finally, dashboard untuk Club. Kat sini you all can do everything to your team. Boleh bereksperimen dengan formasi yang ada while assessing your strength. Kat sini boleh train and rank up player untuk improve their ability. Locker Room membolehkan kita buat some team customization iaitu pilih kit, logo, in-game emoji, set player's number and change their appearance.
Haa, mesti you all tak sabar nak tengok my formidable team kan. Here it is, I'm presenting you my Newcastle United! Pelik kan, orang main game ni sebab nak kumpul best player tapi aku dah cukup berpuas hati dengan team ni. Ada two set of team, yang rating 89 tu my best eleven comprising current Newcastle's first eleven, biasanya aku guna time multiplayer match. Hat rating 77 tu pulak is my second team, mostly subs and reservist yang aku guna mostly time main offline..:-)
Macam aku mentioned tadi, aku lagi prefer main H2H sebab yang ni based on korang punya skill rather than overall rating. Kalau main Manager mode dengan team ni memang kena toron lah jawabnya since overall rating player lain boleh menjangkau ke 105! Huhu. Same thing goes to VS Attack mode where overall rating main peranan dalam chances korang. Lagi tinggi rating, lagi banyak great chances yang korang dapat. 
So, team aku walaupun rating 89 je tapi masih mampu bersaing dengan team yang overall ratingnya lagi tinggi. Why? Sebab no matter tinggi pun rating or mahalnya player tu, tapi kalau tak pandai main sama je. Haha. So kat sini its more on experience/skill rather than money. Huhu
Jom kita tengok in-game punya graphic. Untuk sebuah mobile game, grafik FC24 memang superb with smooth control. This is Eastpoint Arena, home for my Legion FC.
Player from both team entering the field. Untuk review kali ni aku ambil screenshot from my latest match menentang Real Madrid
If perhati crowd tak ramai sebab aku optimize game ni bagi run in power saver mode. So, reduced sikit kat crowd, post-effect dan juga frame rate. Tapi kalau phone korang marvelous, main pakai ultra memang lagi cantik lah.
Kedua-dua team terikat 1-1 diminit yang ke-80. Satu yang aku perasan, full match biasanya habis dalam 5-7 minit which bagi aku agak singkat. Kira kalau korang nak buat substitution tu elok buat time half time. Sebab kalau lambat, jadi camni. Buat subs change minit 60, nak dekat minit 80 baru dapat masuk. Cb betul.
Joelinton menyumbat gol kemenangan di minit ke 91.
Memang puas hati kalau dapat menang last minute lagi-lagi time lawan online player yang rating much higher. Buat pulak dapat jenis yang tak dapat accept loss. Memang penuh diorang spammed emoji thumbs down kat screen aku. Haha
Apo bondo Salah and Van Dijk main kat Real Madrid? Huhu. Nak buat camna dah itu main purpose game ni, to gather best football player. Tapi tu lah, aku cuba jugak try dulu beli player mantap-mantap ni tapi bila main rasa takde hati. Tu yang jual semua and guna duit tu improve player Newcastle yang ada to the max. At least kalah pun orang kata still berpuas hati. Gituu~

So tuan-tuan semua, that's my review untuk FC24. Game yang sangat berbaloi. Sesuai dimainkan oleh semua peringkat umur. Untuk rating, aku bagi 4 Star untuk game ni. Well done! 

P/S: Kurang 1-star sebab dalam game ni ada hackers and the problem still persists. Ada few times jugak aku terkena. Connection elok, tapi somehow gameplay very lagging or sometimes tiba-tiba kena tendang keluar time dah leading. Bila check internet diorang kata tu kerja hacker. Huhu

No comments:

Post a Comment