Tuesday, February 15, 2011

Kisah AKU n Law 2 : Defences To Negligence..

Sejak baru-baru ni aku rasa berminat la pulak untuk mengajar orang..mungkin sebab dengan cara ni aku jadi lebih ingat topik itu kot..for today lesson, aku plan nak ajar pasal law of tort, iaitu defence to negligence..erm, sebelum tu aku nak kenalkan korang dengan tort law, ini ialah salah satu subjek yang aku belajar kat uitm ni, subjek ni(MTC087) diajar oleh madam ilyana yang comel tu..wi3x..
Defence to negligence ada 5 iaitu:

a)Volenti Non Fit Injuria
b)Contributory Negligence
c)Mechanical Defect
d)Inevitable Accident
e)Exclusion Clauses

1. Volenti Non Fit Injuria membawa maksud "to a willing person is done"..
dalam kes seperti ini, plaintiff itu telah mengandaikan risiko kecederaan yang bakal menimpanya..tetapi antara condition untuk defendant can raise defence ialah:
a)Plaintiff sepenuhnya mengetahui risiko samada nature or extent.
b)Plaintiff expressly membenarkan untuk melepaskan sebarang claim untuk damages yang menimpanya.
contoh: Plaintiff tau yang kawasan air terjun(defendant-pihak pengurusan) tu bahaya, so defendant bolehlah guna cara ni untuk defend..

2. Contibutory Negligence pula membawa maksud plaintiff telah melanggar the duty of care untuk keselamatan sendiri..yang bermaksud plaintiff gagal untuk mengambil safety precaution terhadap diri dia dan property nya.
contoh: Plaintiff tak pakai topi keledar then kena langgar dengan Defendant, so defendant boleh menggunakan kaedah ni untuk defend diri dia..

3. Mechanical Defect
Ia berkaitan dengan issue samada satu benda itu properly work or not, ada proper inspection and maintenance dilakukan terhadap sesuatu benda itu..
contoh: defendant boleh membuktikan samada record servisnya baik dan sesuatu barang itu(kereta) berfungsi dengan baik..

4. Inevitable Accident
"Kemalangan yang tidak dapat dielakkan"..ia memerlukan defendant untuk membuktikan sebab kemalangan itu berlaku yang membawa kepada kemalangan itu..
contoh: kegagalan brek untuk berfungsi ialah latent defect, tetapi jika defendant telah employed skilled driver untuk membawa kereta itu, no negligence could be attributed to him..

5.Exclusion Clauses
An exclusion clause is a term in a contract that seeks to restrict the rights of the parties to the contract..actually, yang ni tak faham sangat..thihihi..

So guys maka itulah apa yang aku study pagi tadi..dalam kelas tak nak fokus..
...................the end........................

2 comments:

  1. boleh explain kn lbih lnjut mlm ni x tentang law of contract dan sales of goods.. nak exam.. hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. law of contract and SOGA sangat luas, awak nak suruh saya explain part yang mana?

      Delete