Thursday, June 6, 2024

Kisah AKU n Aliah's Wedding @ Serkam Pantai

Assalamualaikum,

Sudah berakhirlah minggu cuti sekolah, minggu ni dah start masuk school balik setelah seminggu rehat. Tapi tu lah, budak je rest, mak ayah ada je yang bekerja macam aku dan wife. Tu yang kami decided untuk let Fariq bercuti dikampung walaupun kami baru je bercuti kat Cameron Highlands minggu lepas. Takpelah, dok rumah pun bukan boleh buat apa pun at least dok kampung ada member nak main.

Plan nak balik pagi Sabtu, tapi budak ni asal video call je nangis rindu ibu dengan Iman. Dengan bapak dia ni tak rindu pulak. Haha.

Sudahnya hari jumaat jugaklah kami bertiga gerak. Amik Iman awal sikit after solat Jumaat since aku ada back to back meeting. Around 5 petang gerak dari rumah ayah and sampai office wife dalam jam 5.30pm. Nasib baiklah sikecik ni diam dalam kereta sambil tengok Teletubbies. Huhu

Tepat pukul 6 petang kami memulakan perjalanan ke selatan tanah air. As expected memang jem jalan petang tu.
8pm - Singgah dinner dan solat Jamak di Lay-by Nilai. Ingat nak makan Nasi Lemak Manjo, sekali "tutup" pulak. Elok lepas aku dah beli mi wantan, tiba-tiba nampak staf diorang bukak gerai. Rupa-rupanya tutup sebab solat je. Letaklah notis ke apa. Hampeh betul. Pfft
Menyambung perjalanan, hujan sepanjang jalan dan finally sampai jugak Serkam tepat jam 10 malam.
Pagi Sabtu seperti yang dirancang, kami sekeluarga sempat menghadiri walimatulurus kenalan keluarga wife untuk majlis persandingan anak perempuan mereka, Aliah bersama pasangannya. Dekat je rumah, jalan kaki pun boleh.
Budak-budak ni benda first sekali memang makan aiskrim lah. Habis tak nampak nasi dah. Nanti dah balik lapar jangan mintak makan eh..:-p
Kami yang dewasa ni memang makan lah, maklumlah simpan perut tak breakfast pagi tu. Huhu
Iman jugak chill makan kuih kapit..:-)
Settle dalam jam 12, terus ke Merlimau ada urusan sikit.
Malam tu kami sekeluarga ke Bukit Katil, rumah sepupu diorang Bro Hilmi. Dia ada organize birthday party untuk anak lelaki, Aariz Arshan yang menyambut hari lahir ketiga. Tema: Spiderman..:-p
Memang ramai. Ingatkan dah datang lepas Isyak ni dah takde orang sangat. Rupanya still penuh dengan kerabat dan sedara mara mereka. Makanan pun boleh tahan meriah, ada nasi ayam, laksa, mi sup dan aneka muffin + candy bertemakan Spiderman. Huhu
Oit, boleh korek hidung pulak anak dara sorang ni. Awak tu perempuan, ce cover sikit. Haha
Fariq with his sepupu. Pening aku dengan diorang ni, sekejap kawan, sekejap lagi bergaduh..:-p
Malam tu ada bukak pool jugak. Tapi korang tengok jelah ye, tak bawak baju renang. Nak terjun boleh, tapi baliklah dengan Nek Long korang nanti. Haha
Pagi Ahad around 2am, aku dan Zed lepak tengok final UCL Borussia Dortmund vs Real Madrid di Restoran Nasi Kandar Hamedi di Jasin. Haa mana korang nak dapat ipar yang layan bola camni. Hari tu layan final FA Cup jam 12 kat Tanah Rata, laa ni jam 2 pagi pulak tengok UCL.
Pagi Ahad takde buat apa pun. Mana taknya bangun pun pukul 10. Sorry sikit, lepas tengok bola tu kitorang Subuh dulu kat Masjid Pulai okay. Haha. Petang tu bawak budak-budak ni naik motor ke Pantai Siring. Ni tengah try coffee shop baru "Kopi Rewang" yang terletak betul-betul menghadap pantai.
Chill Iman minum Vanilla Oreo sambil memerhati lautan manusia yang ada. Memang ramai orang yang datang lepak kat sini. Maklumlah ni antara pantai yang berada dalam kawasan bandar Melaka selain Pantai Klebang dan Pantai Puteri.
Menunggu kawan Hafsah, a.k.a our new recruit. In Sha Allah, tahun ni kami bakal dapat ipar lagi..;-)
Sempat lagi melayan budak-budak ni nak bagi arnab makan. Problemnya arnab tu pun dah kenyang, tak larat nak makan lagi. Huhu
Pandang apa serius sangat tu Iman. Kot la nampak buaya darat ke..:-p
Malam tu seperti biasa, solat jemaah di Masjid ar-Rahman Pulai before ngeteh with bro Zed to conclude cuti sekolah tahun ni.
Hari Isnin tu aku balik Rawang dalam jam 10.30 pagi. Jalan tak jem pun, tapi agak banyak kereta so around 2pm jugak sampai. Semua ketiduran dek cuaca yang panas. So, itu je lah cerita petang ni pasal weekend aku dan keluarga dekat kampung. 

P/S: Boring siot takde game EPL. Apa nak buat lagi 2 bulan ni!!

Tuesday, May 28, 2024

Kisah AKU n Family Vacation: Cameron Highlands - Day 3

Assalamualaikum,

Baiklah, ini merupakan entri terakhir bagi diari percutian keluarga kami di Cameron Highlands.
9pm - Kami memulakan perjalanan melalui Simpang Pulai since diorang agreed untuk one last shopping di Kea Market. Aku pun on je tapi ada cakap awal-awal if jem teruk and tak dapat parking, aku akan terus turun and tak patah balik. Huhu. As expected, traffic jem seawal di roundabout Brinchang. Pfft
Eh ni gambar apa pulak? Yup betul, ceritanya memang jem dan aku terus menghala ke Tringkap. On the way tengok area Zoomania Butterfly Farm ni masih lengang. Tu yang terus parked and decide nak melawat sini since diorang somehow bernasib baik dapat masuk Kea Market.
Kebetulan budak-budak ada dengan aku, memang perfect jugaklah nak masuk Butterfly Farm ni. IMO, aku pun rasa diorang akan enjoy sini lagi dari pergi bersesak kat Kea Farm tu..:-)
Selain rama-rama yang menjadi main attraction tempat ni, ada jugak a number of haiwan lain such as groundhog macam dalam gambar ni.
Wife asyik tengok phone je, kena kacau lah tu. Maklumlah hari Isnin. Aku pun sama jugak, tapi lantak pi lah korang. I'm on leave and not obligated to pick up my phones pun.
Melawat section ayam belanda..:-)
Ada jugak kambing biri-biri. Siap boleh bagi makan lagi, tapi budak-budak ni punyalah takut. Mana taknya sheeps tu lagi besar daripada diorang. Haha
Haa, arnab ni diorang okay nak bagi makan.
Menangis ke tu..:p
Wife bergambar kenangan bersama anak-anak dan anak buah.
Anak-anak buah yang kekal tenang walaupun separated dengan mak ayah diorang. Sekejap je, tak sampai sehari pun. Huu
The kiddos.
Maryam yang tolong amikkan gambar. Thank you dik..:-)
Selfie laki bini.
Boleh membuta pulak kangaroo ni..:-p
Melawat area haiwan seperti ferret, kucing bengal etc.
and finally one last section tengok ikan before we ended our approximately 1-hour trip di Zoomania Butterfly Farm Cameron Highlands.
Belanja some light snacks and souvenir untuk budak-budak ni before abah diorang datang pickup ke Kea Market semula. Aku pulak memang rasa tak berbaloi nak drive ke atas balik, since kereta dah parked cantik menghala ke Simpang Pulai. 
Sudahnya cakap kat diorang yang aku akan start descending Cameron Highlands and we will meet later at R&R Ulu Bernam. Another 200km journey back to Bandar Sungai Buaya. Jalan tak jem pun, aku bawak pun steady je 80km/h.
3pm - as planned, kami tunggu diorang di R&R Ulu Bernam untuk transfer Fariq. Bro ni akan stay di kampung pulak sepanjang cuti sekolah ni bersama sepupu-sepupu dia. Okaylah tu, dok sini bukan boleh buat cuti pun, kena sekolah jugak. Haha
Tak jadi makan kat R&R so aku suggest diorang swing ke Bukit Beruntung untuk try Darsa Fried Chicken. Tapi bapak penuh sampai beratur kat luar. So aku proposed makan di GH Corner @ Adenium instead. Ni yang paling dekat dengan plaza tol, senang diorang nak keluar nanti.
Sebenarnya masing-masing dah lemau, tapi apakan daya perut kenalah diisi. Diorang ni lagi lah nak menyambung drive sampai ke Seremban, aku at least 10-min drive je from Bukit Beruntung nak ke Sungai Buaya. Huhu
Aku try their latest set Ayyam iaitu ayam goreng with coleslaw and fries. Ni set Fateh, dua ketul ayam. In term of rasa not bad, ada flavor yang lain dari yang lain. But untuk presentation rasanya boleh improve sikit agar tak nampak dry and appalling sangat. Apa-apapun good effort untuk diversify menu yang ada dan juga capitalize gerakan boikot yang melanda negara sekarang.

Sampai rumah dalam jam 6.30 petang to end our vacation di Cameron Highlands. Quite a memorable trip we had together. Hopefully more trip to come in near future. Thank you very much juga bagi pihak homestay untuk layanan tip top sepanjang kami menginap disini, dan juga kepada local yang ramah dan baik hati. Semoga bertemu lagi dikemudian hari.

P/S: Okay nak subuh jap pastu nak tidur balik. Karang mengantuk pulak kat ofis.